شناسایی کانون‌های بروز بیماری شاربن در همدان

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری شاربن در استان همدان به حداقل رسیده است، گفت: کانون‌های بروز بیماری شاربن در استان همدان در حد صفر است.
کد خبر: ۱۸۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 29 February 2016

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه مرگ و میر ناشی از بیماری شاربن در استان همدان به حداقل رسیده است، گفت: کانون‌های بروز بیماری شاربن در استان همدان در حد صفر است.

به گزارش ایسنا،دکتر "محمودرضا رسولی" از برقراری طرح هدفمندسازی واکسیناسیون دام علیه بیماری دامی شاربن در استان خبر داد و تصریح کرد: این طرح دام‌های سبک، سنگین و تک‌سُمی‌های استان را در برمی‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه واکسیناسیون کلیه واکسن‌ها در استان رایگان انجام می‌گیرد، ادامه داد: در سال‌جاری واکسیناسیون تک‌سمی‌ها تقریبا 90 درصد پیش‌بینی صورت گرفته همچنین علاوه بر واکسیناسیون دام‌های سبک ثابت در روستاهای استان، ارسال پنج اکیپ با 40 روزکاری در مناطق قشلاقی لرستان، ایلام و خوزستان به منظور واکسیناسیون دام‌ها انجام شده است.

رسولی از واکسیناسیون یک میلیون و 82 هزار رأس دام سبک در این مناطق قشلاقی به انواع واکسن‌ها از جمله شاربن خبر داد و اظهار کرد: در خصوص واکسیناسیون دام سبک در استان نسبت به کار پیش‌بینی شده، 107 درصد کار انجام گرفته است.

وی در خصوص واکسیناسیون دام‌های سنگین نیز تصریح کرد: در بسیاری از مناطق استان، طرح مراقبت فعال از دام‌های سنگین جایگزین واکسیناسیون شده است.

رسولی تاکید کرد: با تلاش‌های انجام گرفته، حلقه انتقال این بیماری از دام به انسان حذف شده اما در حال حاضر راه انتقال این بیماری به انسان از طریق خاک است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری سریع بروز پیدا می‌کند و با توجه به اینکه فرصت ایجاد علامت در دام وجود ندارد عمدتا علائم آن بعد از مرگ حیوان و با کالبدگشایی تشخیص داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان در خصوص علائم این بیماری یادآور شد: خونریزی از بینی و دهان حیوان و عدم انعقاد خون از جمله علائم این بیماری است اما با توجه به اینکه قابلیت انتقال دارد معمولا پس از مرگ، کالبدگشایی نمی‌شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار