6 دندان پوسیده در دهان کودکان ایرانی

کد خبر: ۲۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۴ 15 April 2015

به گزارش تابناک یزد، احمد آریایی نژاد، با بیان اینکه سلامت دهان و دندان مورد غفلت واقع شده است، اظهار داشت: متأسفانه مشکلات دندانی در خانواده از سنین پایین شروع می شود که این مساله تهدید بهداشت دهان و دندان است. 


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پوسیدگی دندان در میان افراد دو عامل عدم اطلاعات و رژیم غذایی نامناسب دارد چرا که اکثر مواد غذایی خانواده ها و کودکان را مواد قندی مصنوعی تشکیل می دهد و این امر بستری مناسب را برای پوسیدگی دندان ها فراهم کرده است لذا سبک زندگی در میان خانواده ها باید تغییر کند و در این زمینه نیاز به آموزش های لازم و صحیح داریم تا آمار پوسیدگی دندان در کشور پایین آید.


این نماینده مجلس با اشاره به گنجانده نشدن خدمات دندانپزشکی در طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول نظام سلامت در مرحله اول با تمرکز بر روی درمان آغاز شد اما ما معتقدیم پله های اول حوزه سلامت را پیشگیری اولیه تشکیل می دهد چرا که هم کم هزینه تر بوده و هم عقلانی تر است، بنابراین وزارت بهداشت باید تمرکز خود را در سال 94 بر روی مساله پیشگیری و بهداشت قرار دهد. اگر قرار است بحث بهداشت دهان و دندان در این طرح دیده شود، باید تلاش کرد تا با برنامه ریزی مناسب در سال های آینده از آمار پوسیدگی های دندان بکاهیم.


وی یادآور شد: متاسفانه مسئولان بدون در نظر گرفتن شاخص پوسیدگی دندان ها در بسته طرح تحول نظام سلامت تنها بحث بهداشت و پیشگیری در سطح یک شامل آموزش و بهداشت دندان که شامل ویزیت بیمار، چکاب و نسخه نویسی، فلوراید تراپی و جرم گیری دندان می شود را در نظر گرفتند و پوشش هزینه های ترمیم دندان در بسته ارائه خدمات طرح تحول سلامت دیده نشد.


آریایی نژاد خاطرنشان کرد: در سال گذشته پوشش بیمه ای دندانپزشکی برای کودکان زیر 12 سال مطرح و توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ابلاغ شد اما مساله اینجاست که بیمه های مختلف درمانی در هیچ شرایطی حاضر به پرداخت هزینه های دندانپزشکی نیستند و در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی کودکان زیر 12 سال در قالب طرح تحول نظام سلامت تنها به آموزش و بهداشت دندان توجه شده است.


به گزارش پانا، وی اضافه کرد: البته بخشی از برنامه های بهداشت دهان و دندان وزارت بهداشت با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال اجراست و برای اجرای این برنامه ها که در ادامه مسیر طرح تحول سلامت هدف گذاری شده، لازم است بیمه ها تقویت شود تا در سال 94 شاهد تحول چشمگیر در حوزه سلامت دهان و دندان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار