بررسی علل تجرد کارمندان همدانی

طرح پژوهشي «بررسي علل تجرد كارمندان در دستگاه‌هاي اجرايي استان همدان» به سفارش امور اجتماعي استانداري و اداره‌كل ورزش و جوانان استان همدان در حال اجرا است.
کد خبر: ۲۴۴۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۰ 12 June 2016
مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در همدان از انعقاد قرارداد طرح پژوهشي «بررسي علل تجرد كارمندان در دستگاه‌هاي اجرايي استان همدان» ما بين مركز افكارسنجي دانشجويان ايران دفتر همدان، امور اجتماعي استانداري و اداره‌كل ورزش و جوانان استان همدان خبر داد.

به گزارش ایسنا، اعظم شکوری، با اعلام این خبر، اظهار کرد: سن ازدواج یکی از شاخص‌هاي مهم براي ارزیابی میزان سلامت و بهداشت جسمی و روانی در کشور است که هنجارهاي دینی افراد یک جامعه محسوب می‌شود و نزد عموم مردم از مطلوبیت خاصی برخوردار است و جوانان بخش غالب جمعیتی را تشکیل می‌دهند بنابراین این ارزیابی در حوزه اخلاق اجتماعی و روحیه جمعی نیز مطرح می‌شود و دامنه تأثیر سن ازدواج را به حوزه‌هاي رفتاري و فرهنگی هویتی نسل جوان می‌کشاند.

وی افزود: افزایش قابل توجه سن ازدواج جوانان(سن ازدواج بیشتر از سن بلوغ) پس از قرن‌ها تجربه ازدواج زودرس، پدیده‌اي مهم در حوزه تغییرات اجتماعی به شمار می‌رود به طوریکه جوامع انسانی طی دو قرن اخیر، شاهد تغییرات اساسی در سن ازدواج بوده است که این تغییرات نخست در کشورهاي اروپایی اتفاق افتاد سپس در قرن بیستم به کشورهاي در حال توسعه سرایت کرد.

وی تصریح کرد: نظر به مهم بودن زمان تشکیل خانواده در تغییر وضعیت افراد، شناسایی عوامل مؤثر بر سن ازدواج و تبیین میزان و نحوه تأثیر آنها، اجرای این طرح پژوهشی می‌تواند در پیش‌بینی تبعات مختلف آن مثمرثمر باشد

به گفته شکوری، موضوع ازدواج و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که مورد بحث ادیان و مذاهب، فلاسفه، جامعه‌شناسان، روانشناسان، علماي تعلیم و تربیت، شعرا و نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در امر ازدواج تشکیل خانواده اهداف و انگیزه‌هایی چون میل بشر به تداوم نسل، نیاز اقتصادي و نیاز روحی و ... دخیل بوده که این عوامل در دوره‌هاي مختلف تاریخ بشري متغیر بوده است اما آنچه امروزه در میان جوانان به صورت یک چالش اصلی جامعه ایرانی درآمده افزایش سن ازدواج جوانان است.

وی ادامه داد: جوانانی که ازدواج نمی‌کنند، جوانانی که فرصت ازدواج نمی‌یابند، جوانانی که به خاطر سنت‌هاي غلط اجتماعی مجبور به خانه‌نشینی هستند و جوانانی که دوست دارند مدت‌هاي زیادي از عمر خود را مجرد باشند، این مسائل و عواملی دیگر دست به دست هم داده و پدیده سن ازدواج را به صورت یک مسأله درآورده است.

وی یادآور شد: پیامد پدیده سن ازدواج می‌تواند به افزایش اضطراب‌ها و فشارهاي عصبی و شیوع افسردگی و اختلالات رفتاري و آسیب‌پذیري جنسی بیانجامد و با سپري شدن دوران شور زندگی انگیزه تشکیل خانواده را کم و دخترانی را که به سنین بالا رسیده‌اند را از دسترسی به تشکیل خانواده مأیوس کند.

مدیر مرکز ایسپا اضافه کرد: گذشته از آن افزایش سن ازدواج و تجرد قطعی، ازدواج را از دایره شرعی و قانونی خارج می‌کند و امنیت خانواده را به مخاطره می‌اندازد و آسیب‌هاي دیگري را همچون افزایش طلاق به جهت ارتباطات نامشروع به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از استان‌هايي که براساس یافته‌ها و آمارهاي به دست آمده و گفته‌هاي مسئولان استان سن ازدواج در میان كاركنان ادارات آن بالا است، استان همدان است به طوریکه 5000 نفر كارمند شاغل در ادارات استان همدان مجرد هستند.

وی عنوان کرد: کلانشهر همدان در طول چند دهه گذشته تحولات عمیقی را در زندگی اجتماعی و اقتصادي خود تجربه کرده است به طوریکه همزمان با این تحولات اقتصادي و اجتماعی مانند شهرنشینی، آموزش و تحصیلات، ایجاد مشاغل جدید و ظهور قشرهاي مختلف، نظام خانواده و هنجارهاي حاکم بر آن نیز تغییر یافته است که یکی از این تغییرات را می‌توان در تغییرات سن ازدواج مشاهده کرد بنابراین میزان شناخت از این پدیده در ایران و به‌ویژه در استان همدان حائز اهمیت است.

گفتنی است؛ طرح پژوهشي «بررسي علل تجرد كارمندان در دستگاه‌هاي اجرايي استان همدان» به سفارش امور اجتماعي استانداري و اداره‌كل ورزش و جوانان استان همدان توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) به عنوان زیرمجموعه معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی همدان در حال اجرا است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار