آیا تحریم توانست صادرات کشمش زنجان را به چالش بکشد؟

مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان این‌که خرداد امسال، زنجانی‌ها 176 هزار دلار کشمش به کشورهای اروپایی صادر کردند، گفت: تحریم نتوانست صادرات کشمش زنجان را به چالش بکشد.
کد خبر: ۲۶۸۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۳ 31 July 2016
انگور از جمله محصولات مهم استان زنجان به شمار می‌رود. در حال حاضر نیز 387 هکتار از باغات سطح استان تحت کشت دیم این محصول قرار دارد و سطح کشت انگور آبی در استان به 161 هزار و 49 هکتار می‌رسد و این در حالی است که 15 هزار و 763 هکتار از باغات انگور استان بارور و 387 هکتار نیز نابارور هستند.
 
فخری، عسگری، شاهانی، قره‌اوزوم و بی‌دانه ارقام انگور مورد کشت در استان زنجان هستند و سالانه 50 درصد از آن‌ها به تولید کشمش اختصاص می‌یابد؛ در واقع، پیش‌بینی می‌شود که امسال 197 هزار تن انگور و متعاقب آن، 30 هزار تن کشمش در استان تولید شود.
 
مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان این‌که ابهر و خرم‌دره بیشترین تولیدکننده‌های انگور در استان زنجان هستند، می‌گوید: تنظیم بازار، زمینه‌سازی برای فروش محصول و ارائه آموزش‌های لازم از مهم‌ترین انتظارات و درخواست باغ‌داران انگور به شمار می‌رود. علاوه بر این، تولیدکننده‌ها معتقدند که اعطای تسهیلات ارزان قیمت مقوله‌ای‌ است که به ارتقای کیفیت محصول و افزایش تولید در واحد سطح می‌انجامد.
 
بهنام اوجاقلو با بیان این‌که هر هکتار از باغات انگور برای بهبود کیفیت و کمیت به 15 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه می‌دهد: «زنجره مو» آفتی است که تقریبا هر ساله در تاکستان‌های استان مشاهده می‌شود، ولی هنوز دستورالعمل قطعی و مشخصی برای مبارزه با آن ابلاغ نشده و تحقیقات لازم در این خصوص ادامه دارد. البته خوشبختانه امسال اراضی تحت کشت انگور استان آفات و بیماری ملموسی ندارند.
 
وی خاطرنشان کرد: برداشت انگور در استان زنجان با توجه به نوع رقم آن، هر سال از نیمه دوم تیر آغاز می‌شود و تا پایان شهریور ادامه دارد.
 
مدیر تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با تاکید بر این‌که استان ظرفیت فراوانی در زمینه صادرات کشمش دارد، می‌گوید: خوشبختانه کارخانه‌های فرآوری انگور استان زنجان، قوی و به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا مجهزند. از این‌رو، تحریم نتوانست تولید و صادرات کشمش استان را به چالش بکشد.
 
عبدالله جعفری ارزش ریالی صادرات کشمش استان زنجان در طول خرداد امسال را پنج میلیارد و 300 میلیون ریال عنوان کرد و یادآور ‌شد: بلژیک و هلند از مشتری‌های پر و پا قرص کشمش زنجان هستند؛ در واقع کیفیت کشمش تولیدی استان طوری است که کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل روسیه و ترکیه از خریداران دائمی این محصول به شمار می‌روند.
 
وی خاطرنشان ‌کرد: در حال حاضر، صنعت کشمش استان زنجان از نبود سرمایه در گردش رنج می‌برد و در صورت تامین تسهیلات ارزان قیمت، تولید و صادرات این محصول در واحدهای تولیدی و صنایع مرتبط به بیش از سه برابر می‌رسد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار