بررسی پدیده حاشیه نشینی در تهران

کارشناسان علوم اجتماعی اعتقاد دارند مقابله با حاشیه نشینی در استان تهران مشارکت همگانی را می طلبد و برای توسعه شهرها باید نگاه علمی و استراتژیک داشت.
کد خبر: ۲۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱ 26 April 2015
به گزارش مهر، امروز تمامی مسئولان و برنامه ریزان کشور به خوبی می دانند که استان تهران از بالاترین حجم مهاجر پذیری نسبت به سایر استان های کشور برخوردار است و همین امر باعث ایجاد سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای در نقاط مختلف استان تهران می شود.

برخی سیاستهای غلط حاشیه نشینی را تشدید می کند

سید محمد احمدی با اشاره به برخی سیاستهای غلط گذشته برای مواجهه با پدیده حاشیه نشینی اظهار داشت: اگر امکانات لازم در برخی شهرها برای مردم فراهم شود شاهد حضور خانواده ها در کلانشهرها و شهرهای بزرگ نخواهیم بود.

این کارشناس علوم اجتماعی افزود: باید قبول کنیم که برخی سیاستهای غلط و عدم توجه به شهرهای کم برخوردار سبب گسیل مردم به کلانشهرها و شهرهای بزرگ تر شده است.

برای توسعه شهرهای استان تهران باید نگاه علمی و استراتژیک داشت

وی ادامه داد: وقتی افراد مشاهده می کنند که در محل سکونتشان برخی امکانات وجود ندارد و همین امکانات در کلانشهرها و شهرهای مجاور هست، بار سفر بسته و به مناطق برخوردار مهاجرت می کنند و همین امر پدیده حاشیه نشینی را تشدید می کند.

احمدی اضافه کرد: نباید در توسعه شهرها و مناطق منفعل عمل کرد بلکه باید آن را به صورت علمی مدیریت کرد، امروز بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان برای توسعه شهرهای خود نگاه استراتژیک دارند و همین امر سبب می شود که بتوانند با برخی پدیده ها نظیر حاشیه نشینی مقابله کنند.

توسعه بدون برنامه شهر در استان تهران مشکلات عدیده ای به همراه داشته است

این فعال اجتماعی عنوان کرد: امروز استان تهران از جمله استان های کشور بوده  که از بیشترین میزان مهاجرپذیری برخوردار است و در این میان متأسفانه شاهد ایجاد مناطق حاشیه ای بدون نگاه علمی در شهرهای مختلف این استان هستیم که معضلات جدی را به همراه دارد.

وی افزود: داشتن استراتژی مشخص و با برنامه و توجه به برخی برنامه های فرابخشی نظیر آمایش سرزمین می تواند مسئولان استان تهران و شهرستان های مختلف را در برون رفت از این مشکل کمک رساند.

احمدی یادآور شد: در این میان یکی از مهمترین ارکان مقابله با پدیده حاشیه نشینی، مشارکت همگانی و استفاده از ظرفیت خود مردم است، باید این احساس در میان افراد مختلف ساکن در استان تهران و مسئولان امر ایجاد شود. 
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار