صبا، دفتر پلمب شده و حساب بانکی خالی

باشگاهی که البته خانه‌ای از خود ندارد و در طبقه فوقانی مجموعه ورزشی میثم در میدان میثم قم ساکن بود. مجموعه‌ای که ماه‌هاست به دلیل خطر ریزش آوار و مشکلات ساختمانی تعطیل است و باشگاه صبا بدون توجه به این مشکلات ساختمانی همچنان از این ساختمان استفاده می‌کرد.
کد خبر: ۲۸۲۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۰ 21 August 2016
به گزارش تابناک قم، درهای باشگاه صبای قم با حکم قانونی بسته شد. روند کند خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی دولتی هر روز تلفات خود را بیش از پیش نشان می‌دهد. صبای قم یکی از باشگاه‌های ورزشی زیرنظر استانداری قم است که مبالغ زیادی از منابع گوناگون در 9 سال گذشته برای این تیم هزینه شده است. تازه‌ترین اتفاق در باشگاه صبای قم پلمب دفتر این باشگاه است. 

باشگاهی که البته خانه‌ای از خود ندارد و در طبقه فوقانی مجموعه ورزشی میثم در میدان میثم قم ساکن بود. مجموعه‌ای که ماه‌هاست به دلیل خطر ریزش آوار و مشکلات ساختمانی تعطیل است و باشگاه صبا بدون توجه به این مشکلات ساختمانی همچنان از این ساختمان استفاده می‌کرد.

از مدت‌ها قبل زمزمه پلمب دفتر باشگاه صبا شنیده می‌شد و سرانجام با شکایت بازیکنان سابق تیم هندبال صبای قم تحقق پیدا کرد.

ورود صبا به هندبال از سال 91 و در دوران مدیرعاملی محسن رمضان بیگی کلید خورد. تیمی که در دسته اول مقتدرانه قهرمان شد و به لیگ برتر رفت اما جشن صعود خود را در زمان مدیرعاملی محمدرضا کشوری‌فرد برپا کرد. سپس صبا در سال‌های 92 و 93 در لیگ برتر هندبال کشور تیم‌داری کرد. در سال اول، محمدرضا کشوری فرد مدیرعامل فعلی صبا مسئولیت باشگاه را بر عهده داشت و صبا با وجود مشکلات فراوان در نهایت توانست لیگ را به پایان برده و در لیگ برتر هندبال باقی بماند.

سال بعد صبا اوضاع مالی نابسامان‌تری داشت. مدیریت صبا به طور کلی تغییر کرد. عباس جهان‌بینی از اداره کل ورزش و جوانان در رأس صبا قرار گرفت و صبا درگیر مشکلات جدیدی شد. در همان سال اوضاع برای تیم هندبال صبای قم به قدری نابسامان شد که این تیم برای سفرهای خود برای انجام مسابقات پول کافی نداشت. حاصل همه مشکلات هندبال صبا در آن زمان اتفاقی ناگوار بود. صبا در نیم فصل دوم از لیگ برتر هندبال کناره گیری کرد و سقوط به دسته پایین‌تر را پیش از پایان فصل پذیرفت.

بازیکنان و مربیان تیم هندبال صبا از این 2 فصل، بخش کمی از مبالغ قرارداد خود را دریافت کردند و باقی مانده آن که شاید مقداری در حد یک بازیکن درجه 2 فوتبال باشد هنوز پرداخت نشده است. پرداخت نشدن دستمزد بازیکنان کار را به شکایت علیه صبا رساند و پس از ماه‌ها تلاش شاکیان، آنها حکم پلمب باشگاه صبا را گرفتند و این اختیار را یافتند تا اموال موجود در دفتر این باشگاه را مصادره کنند.

دارایی صبا چیست؟

شاید بتوان گفت تنها دارایی باشگاه صبای قم یک دستگاه اتوبوس بود که سال گذشته به دنبال بدهی‌های باشگاه صبا با حکم قضائی مصادره شد. به این ترتیب صبای قم در حال حاضر مال و اندوخته‌ای ندارد.

 این باشگاه حرفه‌ای فوتبال ایران شاید عجیب‌ترین وضع را در میان تمامی باشگاه‌های حرفه‌ای دنیا داشته باشد. حساب‌های بانکی صبا خالی است، طلبکاران ریز و درشت از بازیکن، مربی و کارمند گرفته تا هتل، شرکت هواپیمایی و رستوران صبا را احاطه کرده‌اند و صبا حتی در ساختمانی که مستقر بوده حکم میهمان را داشته است.

در حقیقت دارایی باشگاه صبا در حد همان میز و صندلی و فرشی است که در دفتر پلمب شده این باشگاه وجود دارد. شاکیان باشگاه صبا نیز 7 بازیکن هستند که ماه‌ها برای وصول‌شدن پولشان تلاش کردند و حالا به نقطه‌ای رسیده‌اند که شاید باز هم به این زودی‌ها عایدی نداشته باشند اما هدفشان ایستادگی در برابر باشگاهی است که به گفته این بازیکنان، هرگز به آنها اهمیت نداده است.

باشگاه صبای قم به این اتفاق واکنش نشان نداد. در چنین شرایطی این سؤال پیش می‌آید که باشگاه صبا برای انجام امور اداری خود باید چه اقدامی انجام دهد؟ آیا استانداری قم به عنوان مالک صبا ساختمان جدیدی برای صبا فراهم می‌کند ؟

صبا به سازمان لیگ هم بدهکار است؟

یکی از طلبکاران تیم هندبال صبا در گفت‌وگو با همشهری اظهار کرد: ما حدود یک سال و نیم پیش شکایت کردیم. به استانداری، فرمانداری و هر ارگانی که فکر کنید مراجعه کردیم. چند بار به باشگاه صبا هم مراجعه کردیم. در مراجعه به هیأت هندبال هم به ما گفتند این موضوع به آنها ربطی ندارد و صبا یک باشگاه است که باید مطالبات به صورت قانونی از این باشگاه پیگیری شود. حتی نزد حسن عابدی مدیر کل ورزش و جوانان هم رفتیم که در نهایت نتیجه نگرفتیم.

وی افزود: در نهایت به فدراسیون هندبال شکایت کردیم و کمیته انضباطی این فدراسیون هم رأی را به نفع ما داد. پس از صدور رأی، به دادگاه مراجعه کردیم که صدور رأی به نفع ما بود و اعلام شد اگر باشگاه اموالی دارد می‌توانیم آن را مصادره کنیم. در زمینه مطالبات، چند بار با مدیر عامل باشگاه صحبت کردیم که گفت صبر کنیم که در چند ماه آینده باشگاه به فروش برود و پول ما را بدهند یا این که از محل مطالبات ما از فدراسیون فوتبال طلب خودمان را بگیریم. یک نفر را به فدراسیون فوتبال و پس از آن به سازمان لیگ فرستادیم که به ما خندیدند و گفتند باشگاه صبا حدود یک میلیارد هم به آنها بدهکار است.

صبا چقدر به هندبالیست‌ها بدهی دارد؟

رئیس هیأت هندبال استان اظهار کرد: بدهی باشگاه صبا به اعضای تیم هندبال شامل بازیکنان و مربیان رقمی بوده که برای باشگاه صبا قابل پرداخت بود. «علیرضا طباطبایی» تصریح کرد: جدولی از تمامی مطالبات تیم هندبال صبا در لیگ‌های 92 و 93 آماده شده که در آن جزئیات بدهی صبا درج شده است. جمع این مبالغ رقمی حدود 380 میلیون تومان است که باشگاه صبا باید آن را بپردازد. وی افزود: بخش زیادی از بدهی صبا مربوط به لیگ 92 است و با توجه به کاهش سطح قراردادها در لیگ 93، مبلغ کمتری به سال 93 اختصاص دارد اما صبا در آن زمان اقدامی برای پرداخت قراردادها  نکرد که و امیدواریم با همکاری مسئولان، این بدهی‌ها سرانجام پرداخت شود. برخی از بازیکنان ما شرایط اقتصادی خوبی ندارند و به این پول نیازمند هستند که حق مسلم آنهاست.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار