آیا ایران قصد درگیر شدن با آمریکا را دارد؟

هفت کشتی ایرانی بندر خلیج فارس را ترک کردند. گفته می‌شد که بار این کشتی‌ها تسلیحات برای حو‌ثی‌های یمن است.این خبر از سوی ایران قویا رد شده است.
کد خبر: ۲۸۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶ 27 April 2015

به گزارش موسسه امریکن اینترپرایز، هفته گذشته هفت کشتی ایرانی بندر خلیج فارس را ترک کردند. گفته می‌شد که بار این کشتی‌ها تسلیحات برای حو‌ثی‌های یمن است. تنها سه روز پس از آنکه آمریکا از ورود دو کشتی جنگی خود به آبهای یمن خبر داد، کشتی‌های ایرانی مسیر خود را تغییر دادند. پنتاگون هنوز خبر بازگشت کشتی‌های ایرانی را تایید نکرده است، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا ایران آماده رویارویی شدید با نیروهای نظامی آمریکا شده است؟

ایران

اعزام این ناوگان از جانب ایران به دلایلی تحریک‌کننده بود. ارسال تجهیزات نظامی برای حوثی‌ها در بحبوحه جنگ یمن بی‌معنا بوده و می‌تواند باعث افزایش درگیری‌ها شود. اما برخی رسانه‌های غربی از وجود موشک‌های سطح به هوا و راکت در محموله‌ این کشتی‌‌ها خبر دادند. این اخبار از جانب ایران رد شده است.

همچنین، ارسال این محموله برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌باشد. قطعنامه شورای امنیت که در 14 آوریل تصویب شد ارسال هرگونه سلاح برای علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن و فرماندهان جنبش انصارالله را ممنوع اعلام کرد.

اعزام این هفت کشتی به همراه دو کشتی که پیش از این در این آبها حاضر هستند بیانگر افزایش عملیات سپاه پاسداران در این منطقه است. سپاه مسئول تدارک و آموزش نیروهای نیابتی و متحد ایران در سراسر دنیاست. اعزام این ناوگان تنها می‌تواند با دستور سپاه صورت گرفته باشد.

در اصل، هدف ایران از این اقدام به چالش کشیدن عربستان و آمریکا و آزمایش خطوط قرمز این دو کشور در ممانعت از ارسال تسلیحات برای حوثی‌های یمن است.

بحران یمن آزمونی برای نظام جدیدی در خاورمیانه است که ایران بسیار به آن علاقمند است و کشورهای عربی از آن در هراسند. تمامی این تحولات در پی اعلام چارچوب توافق هسته‌ای با ایران رخ دادند. اگر واشنگتن امیدوار است که ایران پس از امضای توافق هسته‌ای به بازیگری منطقی مبدل شود، ارسال محموله برای یمن چنین چیزی نمی‌گوید. اما اگر سپاه پاسداران کشتی‌های خود را فراخواند، این مساله می‌تواند قوت قلبی به هم‌پیمانان ما داده و به ما می‌گوید که ایران در برابر عزم و بازدارندگی آمریکا عقب‌نشینی می‌کند. شاید نیروی دریایی آمریکا پیامی برای دیپلمات‌های این کشور در وین داشته باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار