مواظب گونه های گیاهی استان باشیم

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: از 500 گونه گیاه دارویی استان، 70 گونه به عنوان دارویی خوراکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۲۸۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲ 28 April 2015

مهناز حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی، افزود: 50 گونه از گیاهان خودرو خوراکی در استان با درجات مختلف در معرض خطر انقراض و یا حتی به شدت در حال انقراض هستند به طوریکه پیدا کردن پایه‌ای از آن‌ها ناممکن شده است.

وی گفت: از 70 گونه گیاه دارویی خوراکی، 43 مورد آن‌ها به عنوان سبزی بهاری و 22 مورد به عنوان میوه‌های فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حیدری خاطرنشان کرد: از جمله گیاهان در حال انقراض می‌توان به نعناع کوهی، انواع آویشن، ثعلب، موسیر، لاله سرنگون، ریواس، کنگر، کاردو و اله‌گز اشاره کرد.

وی ادامه داد: با توجه به نوع گیاه خاصیت آن‌ها فرق می‌کند اما گونه‌های وابسته به تیره نعناع به عنوان ضد درد، ضد باکتری و گیاهان مربوط به تیره جعفری به عنوان ضد نفخ و ضد چربی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه گیاهان دارویی خوراکی به شدت در حال انقراض هستند، افزود: انقراض گونه‌ها با این شدت در منطقه مساله مهمی است و برای حل این مشکل باید ابتدا مساله را بشناسیم و سپس برای حل آن اقدام کنیم.

حیدری گفت: آگاه‌سازی مردم برای استفاده اصولی، هماهنگی در سیاست‌گذاری و اجرا در این زمینه و بررسی امکان کشت برای جلوگیری از انقراض این گیاهان از جمله اقداماتی است که باید دراین راستا انجام گیرد.

وی تصریح کرد: بسته به گونه گیاهی زمان رویش آن نیز متفاوت است برخی از آن‌ها در ابتدای فصل رویشی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند در حالیکه پاره‌ای از آن‌ها جز میوه‌های پاییزی هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار