به گزارش تابناک یزد،معاون آمار و فن آوری اطلاعات دادگستری استان یزد گفت: به موجب ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1394، قوه قضائیه موظف است اوراق قضائی را با استفاده از سامانههای الکترونیکی یا مخابراتی ابلاغ كند که این مهم در استان یزد در حال اجرایی شدن است .
"حجت اسدی" در جلسه شورای معاونین دادگستری استان یزد با رؤسای حوزههای قضایی و دادستانهای سراسر استان، فراهم كردن زیرساختهاي لازم جهت اجرایی شدن این قانون را خواستار شد و بیان كرد: گرچه در ابتدای امر به لحاظ فراهم نمودن پاره ای از تجهیزات و نیروی انسانی سختی ها و مخارجی بر دستگاه قضایی وارد می شود اما در طولانی مدت علاوه بر سرعت، شفافیت، دقت و صحت ابلاغهای قضایی، صرفهجوییهای بسیار زیادی را برای قوه قضاییه به دنبال خواهد داشت .
وی تصریح کرد: با جایگزین شدن ابلاغ الکترونیک به جای ابلاغ به روش سنتی، ابلاغ قضایی که به اصحاب پرونده از طریق مأمور ابلاغ انجام میشد، بر اساس این قانون به صورت الکترونیکی به طرفین ابلاغ میشود و به همین دلیل به افرادی که در دستگاه قضایی پرونده دارند، توصیه میشود چند روز قبل از تشکیل جلسه دادگاه یا دادسرا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و حساب کاربری خود را فعال كنند چرا که در زمان حضور در مراجع قضایی ارائهي کد الزامی است.
این مقام قضایی تسریع در ابلاغ دادگستری شامل اوراق اخطاریه، احضاریه و دادنامهها در رفع اطاله دادرسی و افزایش رضایتمندی ارباب رجوع را از دستاوردها و اهداف ابلاغ الکترونیک دانست و ابراز كرد: از دیگر اهداف اجرای این طرح، خدماترسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است و همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح محسوب میشود .
وی گفت: در گذشته مامور ابلاغ به منزل یا محل کار اشخاص مراجعه میکرد و اگر فرد حضور نداشت، ابلاغ را به همسایه میداد یا به در منزل مخاطب الصاق میکرد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد میتوانند روی گوشی تلفن همراه اوراق خود در هر ساعتی از شبانه روز از وضعیت پرونده خود و ابلاغیههایی که برایشان ارسال میشود مطلع شوند.
وي ادامه داد: کاهش هزینه نیز یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است و در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفهجویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته میشود .
معاون آمار و فنآوری اطلاعات داد گستری استان افزود: طبق قانون آیین دادرسی کیفری جدید مراجعان قوه قضائیه موظف هستند، اطلاعات خود را از جمله کدپستی و شماره همراه و پست الکترونیک خود(ایمیل) با ثبتنام در سامانه ثنا در اختیار دستگاه قضا قرار دهند، سپس برای احراز هویت کد ثبت نامی خود را به دفاتر خدمات قضایی ارائه میدهند و پس از احراز هویت، صاحب حساب کاربری شده و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود میتوانند به سامانه ابلاغ مراجعه کرده و ابلاغهای خود را مشاهده کنند که مشاهده یا عدم مشاهده توسط فرد نیز توسط سامانه ثبت میشود.
وی بر اهمیت اجرای ابلاغ الکترونیک قضایی و ثبت نام در سامانه ثنا( سیستم ثبت نام الکترونیک http://sana.adliran.ir )تأکید و اظهار کرد: بدون یک نظام ابلاغ سالم، دادرسی عادلانه با مشکلاتی روبرو می شود که از اینرو ابلاغ اوراق قضایی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است .
اسدی، مشارکت اصحاب رسانه استان را در فراخوان عمومی مردم برای ثبت نام و تهیه حساب کاربری خواستار شد و بیان كرد: همه مردم ازهم اکنون به حساب کاربری قضایی برای دریافت خدمات قضایی نیازمندند و رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی دقیق ، سریع و صریح نقش حائز اهمیتی را در این زمینه ایفا نمایند.
وی با اشاره به مزایای بسیار زیاد ابلاغ الکترونیک، گفت: جنبههای مختلف حقوقی و قانونی این طرح به صورت کامل مورد بازنگری و دقت قرار گرفته و ماده 175و۶۵۵ آیین دادرسی کیفری ابلاغ قضایی به صورت الکترونیکی را کافی دانسته و تبصره این ماده نیز ابلاغ الکترونیکی را قابل پذیرش میداند.
این مقام قضایی خاطرنشان کرد: احتمال دارد در زمان اجرایی شدن این طرح موانع و مشکلات پیش بینی نشدهای رخ نمایی کند که این مسئله در اجرایی شدن طرح اثر گذار نیست و هر مشکلی در این مسیر با نظر کارشناسان مرتفع خواهد شد.