پیوست فرهنگی در زمینه اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: تدوین پیوست فرهنگی درزمینهٔ اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت که به‌شدت مورد تأکید مقام معظم رهبری است باید به‌صورت صریح و روشن انجام گیرد.
کد خبر: ۳۳۰۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱ 16 November 2016
به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی عصر امروز در جلسه شورای استانی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان قم که در سالن امام جواد استانداری قم برگزار شد، بابیان اینکه در هر سرزمینی سرمایه‌های اجتماعی وجود دارد که مشتمل بر اصل مشارکت و ارتباط است، اظهار داشت: وجود، نگه‌داری و بقای این سرمایه بحث مهمی است که باید به آن توجه داشت.

وی بابیان اینکه اگر در نگه‌داری سرمایه اجتماعی اقدام خردمندانه‌ای صورت نگیرد غبار فراموشی این سرمایه را فرامی‌گیرد، افزود: این سرمایه اجتماعی نیازمند یک عقبه خردمندانه، انگیزه، تلاش و کوشش است تا این عقبه به نسل بعدی سپرده و حفظ و نگه‌داری شود.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به رسالت شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: کسی شاید باور نمی‌کرد که فرهنگ عاشورا به یک راهپیمایی چند ده‌میلیونی تبدیل شود ازاین‌رو فرهنگ شهادت نیازمند یک محور است تا در قالب این محور مدیریت و حفظ این سرمایه مهم را داشته باشیم.

کاویانی بابیان اینکه در کشور خود شاهد این شرط هستیم که هر انسانی که به مسئله شهید و شهادت برخورد می‌کند احترام برای شهدا قائل است، خاطرنشان کرد: حتی ضدانقلاب‌ها نیز حداقلی از اعتقاد به فرهنگ ایثار و شهادت را دارند.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بابیان اینکه نهادها و دستگاه‌های مختلفی متولی حفظ  فرهنگ شهادت هستند، گفت: نباید غفلت در حفظ این سرمایه اتفاق بیافتد چرا که میلیاردها  تومان هزینه برای غفلت مردم کشورمان از فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود و غفلت سبب خدشه به این سرمایه مهم اجتماعی است.

وی با اشاره به ماده 63 قانون جامع خدمت به ایثارگران گفت: نهادهای متعددی برای پرداختن به مقوله فرهنگ، ایثار و شهادت داریم اما اینکه یک قوه واحده‌ای که بتواند دراین‌باره به اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت بپردازد در کشور نداشتیم ازاین‌رو این شورا در سال گذشته شکل گرفت.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بابیان اینکه یکی از امور این شورا تبیین و توضیح نظریه درباره فرهنگ ایثارگری  است، افزود: مسئله هدایت و متمرکز سازی منابع متعددی که در حال حاضر هزینه می‌شود مسئله مهمی است و نیازمند نهادی هستیم که در این راستا حرکت کند.

وی بابیان اینکه سومین مسئله درباره ضرورت شکل‌گیری این شورا حفظ برندهای تولیدی نظام برای حفظ فرهنگ ایثار است، گفت: به جریان سازی در حوزه مقوله فرهنگ ایثار و شهادت نیاز داریم چراکه کمتر کسی به این مسئله توجه می‌کند.

کاویانی با اشاره به اینکه در کشور حجم یک سری مطالبات سبب ناکارآمدی نظام می‌شود، تصریح کرد: آیا برآشفته کردن مطالبات و دامن زدن به مطالباتی که می‌تواند نباشد موجب ناکارآمدی نظام نمی‌شود همچنین پرسش‌های بنیادی که درباره فرهنگ ایثار و شهادت وجود دارد مسئله مهم دیگری است که دلیل شکل‌گیری این شورا شد.

وی پاسخگویی به برخی از شبهات که در عرصه شهادت و فرهنگ ایثار ایجاد می‌شود را از الزامات شکل‌گیری این شورا بیان کرد و گفت: همچنین تدوین پیوست فرهنگی در این زمینه که به‌شدت مورد تأکید مقام معظم رهبری است باید به‌صورت صریح و روشن انجام گیرد.

مدیرکل دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت حمایت از رفتارهای ایثار گرانه و شناسایی، پیشگیری و عوامل مخل و مخرب نظام را دو زمینه دیگر شکل‌گیری این شورا بیان کرد و افزود: این تنها فرصت است که در مقوله قانونی بتوانیم مسئله فرهنگ ایثار را نهادینه کرده و در حفظ آن تلاش کنیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار