معضل علاقمندی تحصیل کرده ها به مشاغل دولتی

معاون برنامه ریزی استاندار قم، با بیان اینکه مشاغل خانگی و کارآفرینی و استفاده از ظرفیت آی تی می تواند در راستای اشتغال راهگشا باشد، گفت: تحصیل به تنهایی پاسخگوی نیازها نیست و کارآموزی و ظرفیت سازی به عنوان چارچوب در دنیا پذیرفته شده است.
کد خبر: ۳۴۳۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ 13 December 2016
به گزارش تابناک قم، سید حسن رضوی در همایش دانشگاه کارآفرین در بستر حمایت خیرین در دانشگاه حضرت معصومه(س)، با نگاهی به آمار سال آینده گفت: 85 درصد از بودجه کشور در سال 96 هزینه ای است و تنها 15 درصد به کارهای عمرانی و سایر مسائل اختصاص دارد.

معاون برنامه ریزی استانداری قم افزود: با وجود اینکه سال آینده کشور از نظر بودجه وضعیت بهتری دارد اما همچنان با مشکلاتی مواجه ایم بر اساس یک حساب سرانگشتی اگر توان خلق منابع نداشته باشیم با گذشت زمان باید انتظار آمارهای بدتری داشته باشیم.

وی اظهارکرد: در شرایط جدید بر اساس بررسی ها در 5 سال آینده باید 250 میلیارد دلار در کشور جذب سرمایه داشته باشیم تا بتوان مسائل را حداقل تا 80 درصد مرتفع کرد و قائدتا نمی توان در این زمینه موفقیتی کسب کرد مگر اینکه مجموعه دانشگاه نگاه خود را به نیروی انسانی به عنوان سرمایه ای گرانقدر تغییر دهد.

رضوی بیان کرد: دانشگاهها در این ارتباط می توانند به گونه ای مدیریت کنند که در کنار علم آموزی مسائل مربوط به حرفه آموزی و کارورزی و خلاقیت را هم مورد توجه قرار دهند اگر بتوان در کنار برنامه هفتم و هشتم توسعه این شرایط را فراهم کنیم و به خلق مدیریتی بپردازیم می توان موفق عمل کرد .

وی در خصوص برخی از برنامه های توسعه ای در سالهای قبل گفت:قبل از انقلاب 5 برنامه 5 و 7 ساله را پشت سر گذاشتیم و بعد از انقلاب نیز 5 برنامه 5 ساله در توسعه را به اتمام رساندیم و در حال تدوین برنامه ششم هستیم.

معاون استاندار قم اظهار کرد: وقتی به عملکرد برنامه ای در گذشته تا به امروز در کشور نگاهی می اندازیم می بینیم در هر دهه دولت ها با مسائلی دست به گریبان بودند.

وی گفت:در حال حاضر در تدوین برنامه ششم باید با آسیب شناسی بتوان بحران ها را پشت سر گذاشته و در این مسیر باید به تغییر فرهنگ و تغییر نگرش نیز بپردازیم.

رضوی تاکید کرد: اگر زمانی ایران را به دلیل نفت و معادن دارای جایگاه اقتصادی و ثروتمند می دانستند اما امروز نیروی انسانی حرف اول را می زند، زمانی فکر می کردیم دانشگاه می تواند نیازها را تامین کند اما در حین تحصیل مباحث حرفه آموزی فراموش شد و به بحث آکادمیک بسنده کردیم و حرفه آموزی به روز رسانی نشد.

وی بیان کرد: شرایط به نحوی است که وقتی بحران ها را می بینیم علاوه بر مسائل محیط زیست و آب، امروز با بحران اشتغال نیز مواجه ایم و برای تامین کارگرهای کارخانجات باید از استان های دیگر به تامین نیرو بپردازیم.

معاون استاندار خاطرنشان کرد: استان قم رتبه 4 را در پذیرش دانشگاهی دارد با این وجود باید 7 سال آینده در اشتغال رتبه بالاتری را داشته باشیم در حالی که این طور نیست و بزرگترین خسران در ارتباط با تحصیل کرده ها این است که کار را فقط دولتی می بینند، ما نتوانستیم در برنامه ها در استفاده از بخش خصوصی و زیرساختهای کارآفرینی موفقیتی داشته باشیم.

وی ادامه داد:در برنامه ششم با وجود گرفتاری هایی که خارج شده ایم راهکارش توجه به ظرفیت های لازم است در واقع راهکارهای برون رفت از مشکلات اقتصادی در برنامه ششم باید پررنگ باشند برای اولین بار کمیسیون ها با همراهی دولت برنامه را به گونه ای پیش می برند که از ظرفیت ها استفاده کنیم.

رضوی اظهار کرد:تحصیل به تنهایی پاسخگوی نیازهای ما نیست کارآموزی و ظرفیت سازی به عنوان چارچوب در دنیا پذیرفته شده است از طرفی مشاغل خانگی و کارآفرینی و استفاده از ظرفیت آی تی نیز می تواند راهگشا باشد امروز تعداد دانشجویان دررشته های کامپیوتر بیشتر شده است چون به دنبال کارهای دولتی هستند.

وی گفت:یکی از دغدغه های ما با مدیران در سطح استان این است که توقع بودجه و اعتبار در مقابل کار دارند و حاضر به تولید منابع نیستند در حالی که رویکرد ما در گذشته در اقتصاد نگاه تولید منابع بوده است.

معاون استاندار قم عنوان کرد: متاسفانه این رویکرد در خانواده ها و این نوع فرهنگ را فراموش کرده ایم و مصرف گرا شده ایم و چنین شرایطی را به وجود آوردیم بی شک برون رفت از این مسائل و ترمیم نواقص 5 برنامه قبل و در سه برنامه آتی توجه به تولید منابع است.

وی بیان کرد:رهبرمعظم انقلاب سه سال است که به مساله اقتصاد ورود پیدا فرموده و قبلا نیز تذکراتی را داده بودند شاید اگر قبل به تذکرات گوش کرده بودیم این قدر گرفتار نشده بودیم شرایط امروز می توانست بهتر باشد اما به طور کلی مسئولان در راستای تجارب دنیا در صدد حل مشکلات هستند.

رضوی تصریح کرد: قبل از ما نیز کشورهایی بوده اند که با راهکارهای اقتصادی و عملیاتی این کارها را با علم و تجربه حل کرده اند ما نیز می توانیم با همت مسئولان در قالب یک برنامه منسجم اهداف را به ثمر برسانیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار