فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی سمنان :

آتش سوزی در عرصه های طبیعی با افزایش آگاهی مردم کاهش می یابد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با بیان این که عامل اصلی وقوع آتش سوزی در عرصه ها، انسانی است، افزود : آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی با افزایش آگاهی به مردم و اطلاع رسانی کاهش می یابد.
کد خبر: ۴۳۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ 06 June 2017
به گزارش تابناک سمنان، سرهنگ عباسعلی ترحمیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : عامل اصلی آتش سوزی سهل انگاری مردم است به طوری که در برخی از موارد، بی احتیاطی مسافران، گردشگران و برخی از بهره برداران در نحوه استفاده از آتش و مطمئن نشدن از خاموش کردن آن، موجب آتش سوزی می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل آتش سوزی بارندگی در ماه های ابتدایی سال است و با توجه به این که اقلیم استان سمنان گرم و خشک است، قطع بارندگی باعث خشک شدن پوشش گیاهی می شود در نتیجه با کوچکترین جرقه ای آتش سوزی پیش می آید.

وی اضافه کرد : افزایش گشت زنی در عرصه های مختلف منابع طبیعی به ویژه در ایام تعطیل و پایان هفته، خرید تجهیزات اطفا حریق و توزیع در شهرستان ها، اجرای مانورهای مبارزه با آتش سوزی در مراتع و جنگل ها و عقد قراردادبا شوراهای اسلامی مناطق مستعد آتش سوزی و حاشیه جنگل از جمله اقدامات این اداره کل برای کاهش آتش سوزی است.

وی تصریح کرد : 37 فقره آتش سوزی در استان سمنان در سال ٩٥ رخ داده است که 30.5 هکتار از عرصه های منابع طبیعی و جنگل آتش گرفتند، در شهرستان شاهرود 28 فقره و در مهدیشهر و میامی بعد از شهرستان شاهرود بیشترین آتش سوزی رخ داده بود.

ترحمیان ادامه داد : از این 30.5 هکتار، 21 هکتار مرتع ها و هشت هکتار مرتع مشجر و یک هکتار جنگل آتش گرفتند که تعداد وقوع و مساحت آتش سوزی در سال ٩٥ نسبت به سال ٩٤ افزایش داشته است.

وی اضافه کرد : اقدامات مختلفی برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی مانند توزیع اقلام و تجهیزات اولیه اطفا حریق در بین ٣٢ دهیاری، به ویژه مناطق پرخطر، توجه ویژه به جوامع محلی و برگزاری کلاس های آموزشی در شهرستان های مختلف، در سال 95 انجام گرفته است.

وی افزود : در سال ٩٥ اقدام گسترده ای در هماهنگی با مراجع قضایی انتظامی و تعزیرات در زمینه برخورد با عوامل وقوع این آتش سوزی ها انجام شد و مسببان این حادثه شناسایی شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت : مشارکت مردم در امر حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بسیار مهم است و انتظار می رود مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، تصرف و آتش سوزی در عرصه ها، مراتب را درا سرع وقت، از طریق سامانه رایگان امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 به یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش کنند.

به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد نواحی بیابان و خشک، 38.5 درصد مراتع، 2 درصد اراضی کشاورزی و 3.6 درصد جنگل است.

از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، 58 هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، 150 هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار