این فرصت را از دست ندهید

شب قدر؛ بهترین زمان بازیابی

شب قدر به معنای واقعی کلمه بهترین زمان بازیابی خویشتن خویش است؛ فرصت امشب را از دست ندهید.
کد خبر: ۴۴۲۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ 17 June 2017

به گزارش تابناک سمنان، ماه مبارک رمضان فرصتی ارزشمند برای کسب برکات الهی است و در میان این ماه عزیز، شب‌های قدر چشمه‌های جوشان خیر و برکت و نعمات الهی محسوب می‌شود که انسان‌های هوشیار و آگاه برای کسب فیوض الهی و معنوی که در این شب‌ها جاری است، تلاش می‌کنند.

شب قدر به‌راستی شبی برای هدایت، کسب معنویت، تمسک جستن به قرآن و شبی است که از آتش‌ها خلاص می‌شویم و باید قدر تک‌تک لحظات این شب‌ها را بدانیم و از وجود آن بهره ببریم.

امید است در شب قدر با معرفت وارد ضیافت خانه الهی شویم تا از بهره‌های این شب عزیز به‌صورت ویژه بانصیب شویم.

شب قدر؛ شب دعاهای مهم

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه دعاهایمان را در شب‌های قدر حراج نکنیم، گفت: شب قدر، شب دعاهای مهم و طلب‌های اساسی از خداوند متعال است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا شمس‌الدین با اشاره به فضیلت شب‌های قدر اظهار داشت: ممتازترین شب‌هایی که خداوند متعال برای تقرب و بندگی برای همه ما قرار داده و البته منت بر سر همه گذاشته که این شب‌های عزیز را به ما هدیه داده و ما را به‌ حساب آورده است، همین شب‌های قدر است؛ برای اینکه ما با تقرب بیشتر خدمت خداوند متعال برسیم و با او صحبت کنیم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان تصریح کرد: مرسوم است که در خصوص شب‌های قدر، این آیه کریمه و نورانی از سوره قدر را دهان‌به‌دهان و سینه‌به‌سینه منتقل می‌کنند و «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ»؛ این شب چیزی در حدود 80 سال یعنی در حدود یک‌ عمر طبیعی ارزشمند است.

وی افزود: آن کاری که قرار است در 70 یا 80 سال انجام بدهیم، به‌واسطه یک‌ شب قدر و درک فضائل این شب به مسائلش نائل می‌آییم و مسائلی که پیرامون شب‌های قدر وجود دارد و مرسوم شده، این است که مقدرات یک سال ما به‌واسطه آن شب و صحبت‌هایی که می‌کنیم و میزان لیاقتی که از خودمان نشان می‌دهیم، تخمین زده و گاهی از اوقات حتی تصویب می‌شود.

یک‌ شبه ره صدساله برویم

شمس‌الدین گفت: شاید اینگونه باشد که شب نوزدهم، شب بیست و یکم و شب بیست و سوم که معروف هستند و شب قدر به‌حساب می‌آیند، شب‌هایی هستند که سبب می‌شوند تا یک‌ شبه ره صدساله برویم و این ضرب‌المثلی که می‌گویند «یک‌شبه ره صدساله رفت» دقیقاً در خصوص شب‌های قدر عینیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) فرمودند «هر کسی قدر و منزلت مادرم حضرت فاطمه زهرا (س) را آن‎گونه که هست درک کند، شب قدر را درک کرده است» و شب‌های قدر برای اهل تشیع رنگ و بوی دیگری دارد؛ یعنی به‌شدت ما را به جایگاهی که باید بدان برسیم، نزدیک می‌کند.

این کارشناس مذهبی افزود: باید بفهمیم و وجود حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) و همسر بزرگوارشان حضرت فاطمه زهرا (س) را درک کنیم و در این شب‌ها واقعاً اگر چنین اتفاقی رخ دهد، یقیناً کار بسیار ممتاز و قابل قبولی توانستیم ارائه دهیم و آن‌وقت به یک نقطه‌ای می‌رسیمکه می‌توانیم از خداوند متعال بخواهیم که مقدرات یک سال ما را خوب و خوش رقم بزند.

بهترین‌ها را از خداوند متعال بخواهیم

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان افزود: باید از خدا بخواهیم اگر مرگی قرار است اتفاق بیفتد، به تعویق افتد و اگر خدای‌نکرده ورشکستگی و بی‌آبرویی قرار است اتفاق بیفتد، چنین رخ ندهد و همه این مسائل به نوعی دست خودمان است.

شمس‌الدین بیان کرد: باید تلاش کنیم تا در این شب‌ها بهترین‌ها را از خداوند متعال بخواهیم و البته چون‌که «100 آید، 90 هم پیش ماست» و باید دعایی کنیم که دعاهای دیگر را در خودش جای دهد و آن‌ هم دعا برای فرج امام زمان (عج) است.

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که دعا کنیم و این شب‌ها، شب‌های دعا بوده و نکته اول و آخر ان دعا کردن است. دعا برای فرج امام زمان (عج)، سربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نفوذ کلام و سلامتی و بهروزی هر چه بیشتر مقام معظم رهبری داشته باشیم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان سمنان ادامه داد: مقام معظم رهبری یک‌تنه مقابل خیلی از صدمات و گرفتاری‌هایی که می‌توانست به مملکت آسیب وارد کند، ایستادگی کردند و در این شب‌ها دعاهای مهم باید داشته باشیم.

شمس‌الدین بیان کرد: دعا برای قرض و بدهکاری و این موارد را باید برای شب جمعه‌ای غیرمناسبت‌دار بگذاریم؛ چراکه اگر آن زمان به خداوند متعال بگوییم، هم خدا قبول می‌کند و در شب‌های قدر دعاهایمان را حراج نکنیم و بهترین‌ها را از خداوند متعال بخواهیم.

تمسک به قرآن و به عترت (ع)؛ تکلیف مؤمنان در شب‌ قدر

قائم‌ مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه راه فرج و نجات جز توجه به قرآن و عترت نیست، گفت: تمسک به قرآن و تمسک به عترت (ع) تکلیف مؤمنان در شب‌ قدر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدصابر جعفری با اشاره به فضیلت شب‌ قدر اظهار داشت: اگر بخواهیم به انسان کامل توجه کنیم، شب قدر یا لیلةالقدر رازش بر کسی مخفی نیست و به معنای بارز آن گفتند که لیلةالقدر به معنای حضرت زهرا (س) است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم به رمز و راز شب‌های قدر پی ببریم، طبیعی است که روش‌های رسیدن به این اسرار را هم روایات ما مشخص کرده‌اند که اصلاً شب‌های قدر معنا و مفهومش چیست.

قائم‌ مقام بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج)افزود: در شب قدر از طرفی نزول قرآن کریم را داریم و این‌ همه تأکیدی که برای شب‌های قدر می‌شود و قرآن کریم می‌فرماید «لیلةالقدر از هزار ماه بالاتر است»، برای همین است.

جعفری ادامه داد: در تمام سال، مؤمنان را به ماه مبارک رمضان متوجه می‌کنند و در این ماه با اهمیت‌ترین شب، شب قدر است؛ یعنی در واقع تمام سال برمی‌گردد به لیلةالقدر و در شب‌های قدر طبیعتاً شب بیست و یکم و بیست و سوم بااهمیت‌تر است.

شب قدر با ولی خدا گره می‌خورد

عضو هیأت‌ علمی مرکز تخصصی مهدویت اظهار کرد: در شب بیست و سوم وقتی وارد می‌شوی، از طرفی نزول قرآن کریم را داریم و از طرفی شب قدر با ولی خدا گره می‌خورد.

وی تصریح کرد: دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ» که می‌خوانیم، برای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان وارد شده است؛ یعنی شما می‌بینید که از یک‌ طرف مسأله قرآن صامت و از طرفی، مسأله قرآن ناطق در شب‌های قدر مطرح می‌شود و تمام توجه شب قدر به قرآن و اهل‌بیت (ع) و به‌ویژه امام عصر (عج) برمی‌گردد.

جعفری گفت: به ما گفته‌اند که در شب‌های قدر باید به چه چیزی توجه کنیم و چه دعایی بخوانیم و در شب‌های قدر باید برای حاکمیت قرآن و ولی خدا دعا کنیم و برای سلامتی امام عصر (عج) و جامعه دست به سوی آسمان ببریم؛ سلامتی جامعه و همه مسلمین و شیعیان در سایه قرآن و امام عصر (عج) است.

دعای امام عصر (عج) شامل حال ما می‌شود

عضو هیأت‌ علمی مرکز تخصصی مهدویت افزود: اگر به شب‌های قدر با این نگاه توجه کنیم، تکلیف ما مشخص است؛ اگر می‌خواهیم قدر و منزلت پیدا کنیم و سال خوبی داشته باشیم و به‌ قدر و منزلتی برسیم، راه و تکلیف ما در شب‌های قدر مشخص می‌شود.

وی تصریح کرد: قرآن و تمسک به آیات الهی و عترت تکلیف مؤمنان و بندگان درگاه الهی در شب‌های قدر است و این راه را جلوی ما قرار داده‌اند؛ اینک که می‌خواهیم پیش خداوند متعال توجهی پیدا کنیم، قرآن را روی سر و واسطه قرار می‌دهیم و با دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ» ولی خدا را واسطه قرار می‌دهیم و طبیعتاً دعای امام عصر (عج) هم شامل حال ما می‌شود.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: با این تفاسیر در شب‌های قدر هم به ما گفته‌اند چه بخواهیم و هم اینکه چگونه بخواهیم؛ نقل شده که راه فرج و نجات شما چگونه است. راه فرج و نجات جز توجه به قرآن و عترت نیست و همه این مباحث را شب‌های قدر به‌طور کامل و واضح مشخص می‌کند.

شب‌های قدر؛ فرصت بازیابی خویش

به هر حال، آنچه مشخص و واضح بوده، این است که شب‌های قدر فرصت بازیابی خویش است. آدمی در این شب‌ها به سوی خداوند متعال پناه می‌برد و خود را از تعلقات دنیوی رها می‌سازد و از این‌رو، جلوه‌ای خدایی می‌گیرد.

امیدواریم قدر شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و این شب عزیز را بدانیم و از مواهب الهی آن بهره‌مند شویم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار