توصیه هایی به گردشگران تابستانی در کهگیلویه و بویراحمد

کد خبر: ۴۵۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 30 June 2017
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس ،استان کهگیلویه و بویراحمد دارای 1426300 هکتار منابع ملی بوده که از این سطح 873600 هکتار (53% مساحت کل استان) را جنگل و 552700 (34%مساحت کل استان) را مرتع تشکیل می دهد.

با توجه به اینکه جنگلهای زاگرس حدود 40% از کل جنگلهای کشور را تشکیل می دهد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از جنگلهای زاگرس در بین استانهای زاگرسی کشور 20% است که بالاترین سهم و سرانه (6/1 هکتار به ازاء هر نفر) جنگل را دارا بوده و شامل گونه های بلوط، بنه ، افرا، زبان گنجشک ، زالزالک ، گلابی وحشی و... می باشد.

در بین سطوح جنگلی استان ، 7% جنگل انبوه ، 29 % جنگل نیمه انبوه ، 53% جنگل تنک ، 9% درختچه زار و 2% جنگلهای دست کاشت را شامل می شود در مجموع جنگلهای طبیعی استان دارای 40% فرم دانه زاد و60% فرم شاخه زاد می باشند.ارزش تولید آب جنگل معادل 14 برابر ارزش تولید چوب آن می باشد.

با فرارسیدن گرما و فصل تابستان بسیاری از هموطنانمان در سراسر کشور به ویژه استان های جنوبی برای فرار از گرما به مناطق خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد سفر می کنند که در این بین با توجه به حضور آنها در مناطق مرتعی و جنگلی خطر آتش سوزی این منابع ملی نیز دو چندان می شود.

به طور کلی عوامل آتش‌سوزی به دو دسته طبیعی (آذرخش، فوران آتشفشانی، جرقه در اثر فروافتادن صخره‌ها و احتراق خودبخود) و انسانی (عمدی و غیرعمدی) تقسیم بندی می‌شوند. با توجه به اعلام اداره‌کل منابع طبیعی استان (مصاحبه‌ها و رسانه‌ها) تقریباً منشأ تمامی آتش‌سوزیهای استان عوامل انسانی بوده اند.

عوامل ایجاد آتش‌سوزی شامل عوامل انسانی عمدی است و دو دلیل عمده آتش‌سوزی عمدی در استان، تلاش به منظور افزایش سطح زمین‌های زراعتی مجاور جنگلها و مراتع توسط کشاورزان و درگیری و تنشهای محلی و طایفه‌ای در خصوص اختلافات اراضی با آتش زدن مراتع عرفی طرف مقابل، می‌باشند.

و عوامل غیر عمدی نیز شامل آتش‌زدن بقایای محصول در مزارع مجاور جنگلها و مراتع، و سرایت آن به بیرون از مزارع، گسترش جاده های دسترسی به اعماق جنگل و در نتیجه ورود گردشگران، شکارچیان و چوب‌برها و بعضاً اشخاص معتاد، و بی احتیاطی و سهل انگاری در افروختن و خاموش کردن آتش، ایجاد کوره های غیر مجاز زغال، و بی توجهی اشخاص در هنگام استفاده از کوره ها و عبور جاده‌های دسترسی و بین شهری از برخی مناطق جنگلی و مرتعی و پریدن جرقه از وسایل نقلیه موتوری و پرتاب ته سیگار روشن توسط سرنشینان خودرو هستند.

نتایج ناشی از بررسی مکانهای وقوع آتش سوزی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد، نشان می‌دهد، بیش از 90 درصد مناطق پرخطر آتش سوزی، در مجاورت مناطق مسکونی (دائمی و موقت) و همچنین اراضی زراعی و باغی قرار دارند.

عواملی نظیر بروز پدیده خشکسالی، تغییرات شرایط محیطی و اقلیمی (کمبود بارش و افزایش درجه حرارت)، بر سخت تر شدن مهار آتش تاثیر گذار هستند.

توصیه هایی به گردشگران تابستانی در کهگیلویه و بویراحمد

مسئولان، حامیان منابع طبیعی و محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد به مسافران و گردشگرانی که از اقصی نقاط کشور برای استفاده از آب و هوای مطبوع و جاذبه های این استان به ویژه در مناطق سردسیری یاسوج و سی سخت حضور می یابند توصیه می کنند که از ایجاد آتش در کنار علف های خشک و در جنگل های مستعد خودداری کنند.

با توجه به گرم تر شدن هوا و خشک تر شدن مراتع و جنگل ها احتمال آتش سوزی ها بالا می رود که با توجه به نبود امکانات اطفای حریق برای مهار آتش و سخت گذر بودن مناطق ضروری است که دقت بیشتری از سوی شهروندان و گردشگران در این زمینه انجام شود.

کشاورزان نیز باید بدانند که سوزاندان کاه و کلش تهدید علیه سلامت و بهداشت عمومی است و به استناد ماده 688 مجازات اسلامی متخلفین تا یک سال حبس محکوم می شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار