به گزارش تابناک قم، با توجه به اینکه در جامعه امروز شاهد پیشرفتهای متعددی در عرصه تکنولوژی و هوشمند سازی هستیم میتوان مهمترین دغدغه یک نظام آموزشی و پرورشی را، ایجاد بستری مناسب بهمنظور رشد و تعالی سرمایههای فکری در جامعه اطلاعاتی محور دانست. حال برای مشارکت مؤثر همه گروههای اجتماعی، مستلزم یادگیری پیوسته، خلاقیت، نوآوری و نیز مشارکت فعال و سازنده اجتماعی هستیم، که تحقق آن در گرو تعریف نوینی از نقش و کارکرد اصلیترین نهاد آموزشی در جامعه است.
با توجه به اهمیت این موضوع در این گزارش به بررسی تأثیر هوشمند سازی کلاس درس در سرعت یادگیری دانش آموزان خواهیم پرداخت.
کارشناس فناوری اطلاعات در گفتوگو با خبرنگار تسنیم، با اشاره به اهمیت فناوری آنهم نه بهعنوان ابزار بلکه در قالب زیرساخت توانمند ساز برای تعلیم و آموزش حرفهای اظهار داشت: امروزه نظام آموزشی کشور، با بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فراهم کردن امکان یادگیری پیوسته فرصتهای نوینی را برای تجربهٔ زندگی در جامعه اطلاعاتی در اختیار افراد قرار میدهد.
مریم خسروی زمینه شکلگیری مدارس هوشمند را همزمانی گستردهٔ فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند آموزش و پرورش، با تحوّل در رویکردهای آموزشی در جهان میداند و تصریح میکند: در این مدارس فرایندهای یاددهی- یادگیری تقویتشده و محیط تعاملی یکپارچه برای ارتقاء مهارتهای کلیدی دانش آموزان با تکیهبر فعالیتهای گروهی فراهم میشود.
وی با اشاره به مهمترین ویژگیهای مدارس هوشمند عنوان کرد: در این مدارس دانش آموزان با تفکر مستقل و ابراز خلاقیت، توانمندی خود را به کار گرفته و فضای حاکم موجب بهکارگیری توانمندیهای مربیان، معلمان و اولیا برای تقویت آموزش و پرورش شده و در نتیجه محیط مدرسه زمینه یادگیری و ایجاد انگیزه و رغبت را در دانشآموزان فراهم خواهد کرد.
روح پژوهش و جستوجوگری، جایگزین روحیه بیهدف دانشآموز
خسروی مزایای مدارس هوشمند را برشمرد و افزود: هوشمند کردن مدارس علاوه برافزایش کارایی کلاسها، با استفاده از کلیپهای آموزشی و نرمافزارهای گوناگون به یادگیری دانش آموزان کمک میکند، چراکه علاوه بر بعد شنیداری، بعد دیداری نیز به شکل بهتر به کمک آموزش میشتابد.
این کارشناس فناوری اطلاعات بابیان راهبردها و خطمشیهای مدارس هوشمند گفت: در مدارس هوشمند تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی- یادگیری است در این مدرسه، روش تدریس بر اساس دانشآموز محوری بوده و برنامههای درسی بههیچعنوان محدودکننده نیست و به دانشآموزان اجازه استفاده از برنامههای درسی فراتر داده میشود.
وی ادامه داد: در این روش روح پژوهش و جستوجوگری، جایگزین روحیه بیهدف دانشآموز خواهد شد و با توجه به اینکه ابزار و امکانات تنها وسیلهای برای جامه عمل پوشاندن به افکار هستند، در این روش رکن اصلی برای ایجاد هرگونه تغییر فکری در فرد ظاهر میشود.
خسروی به هفت اصل کلیدی در مدارس هوشمند اشاره کرد و گفت: دانش آموزان میتوانند انبوهی از اطلاعات را پردازش کرده و از این اطلاعات در راستای یادگیری بیشتر استفاده کنند. این هفت اصل کلیدی در مدارس هوشمند شامل دانش خلاق، استعداد یادگیری، توجه به فهم مطالب، آموختن باهدف تسلط و انتقال آن، ارزیابی آموختهها به شکل متمرکز، غلبه بر مشکلات و مدرسه بهعنوان یک سازمان آموزشی هستند.
تاثیرهوشمندسازی کلاس درس در سرعت یادگیری دانش آموزان
این کارشناس فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با هوشمند سازی مدارس علاوه بر انتقال مطالب علمی در محیطی جذاب به دانش آموزان، معلم نیز با استفاده از مواد آموزشی چندرسانهای شامل فیلم، عکس و اسلاید، کیفیت و ماندگاری آموزش را ارتقا میبخشد.
وی افزود: در این سیستم دانش آموزان با تسلط بهتمامی مطالب و دریافت بازخورد از روند پیشرفت، نقاط قوت و ضعف خود را بهخوبی تشخیص داده و به یاری سیستم برای رفع آن تلاش خواهند کرد و دانشآموزان، اولیا و معلمان و کادر مدرسه نیز در تعامل همیشگی و پویا، برنامههایشان را پیش خواهند برند.
به گفته خسروی با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی میتوان باعث تفهیم بهتر مطالب درس و صرفهجویی در وقت شد و دانشآموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیتهای خود را نشان دهند. بهطورکلی با توجه به نتایج میتوان گفت هوشمند سازی کلاس درس در تعمیق و سرعت یادگیری دانش آموزان مؤثر خواهد بود.
وی یادآور شد: در مدرسه هوشمند سختافزار، نرمافزار، ارتباطات و تجهیزات کمکآموزشی از جمله الزامات اصلی است و در ساخت مدرسه هوشمند باید بر اساس نیازمندیها و احتیاجات فرآیند یاددهی یادگیری توسعه یابد.
هوشمند سازی 2500 کلاس درس با حداقل تجهیزات اولیه
در همین رابطه رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش استان قم گفت: در بحث هوشمند سازی مدارس، علیرغم تنگناها و مشکلات مالی که وجود داشته، 2500 کلاس درس از مدارس استان قم با حداقل تجهیزات اولیه هوشمند سازی شده است
غلامحسین احمدوند در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به سیاستهای وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: بحث هوشمند سازی مدارس در راستای تعمیق فرآیند یادگیری در دانشآموزان و استفاده از ابزارهای نوین فناوری اطلاعات و آموزش محتوی درسی چند سالی است که در کشور ما اجرایی شده و با توجه به رشد روزافزون فناوری اطلاعات در جوامع بشری، بحث آشنایی دانش آموزان با فناوری اطلاعات بیشازپیش مطرح میشود.
وی به مقایسه دورههای مختلف آموزش درس رایانه پرداخت و تصریح کرد: در سالهای قبل دانش آموزان با فناوری اطلاعات در پایه سوم دبیرستان بهواسطه درس رایانه آشنا میشدند که به پایه ششم ابتدایی منتقلشده و در سیاستهای وزارت آموزش و پرورش بناست مبحث فناوری در پایههای سوم و چهارم ابتدایی نیز گنجانده شود، تا دانش آموزان سریعتر به دنیای فناوری ورود پیدا کنند.
رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش استان قم افزود: در استان قم نیز در زمینهٔ فناوری اطلاعات، علیرغم وجود تنگناها و مشکلات مالی پیشرفتهایی چون تجهیز 2500 کلاس درس به حداقل تجهیزات اولیه هوشمند سازی و وجود وبسایت در هزار و 257 مدرسه در سطح استان مشهوداست، همچنین تعداد 422 ورد هوشمند بهصورت کاملاً خودجوش، توسط مدارس، با کمک اولیاء و خیران استان تهیه و تجهیز شده است.
هوشمند سازی کلاسهای درس، نیازمند تغییر در نظام آموزش و پرورش
احمدوند با اشاره به اولویتبندی هوشمند سازی مدارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر اولویت هوشمند سازی مدارس، باوجود درس کار و فناوری، مربوط به مقاطع ششم ابتدایی که تاکنون درصد بالایی از امکانات این پایه تجهیز شده، همچنین هفتم متوسطه اول، که نیازمند تجهیزات بیشتری است، و برای رفع آنها، با استفاده از اعتبارات ملی و استانی کمبودهای کلاسها را برطرف خواهیم کرد.
به گفته رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش استان قم، طبق تحقیقات انجامشده، 64 درصد از مدارس سطح استان بهصورت نیمه الکترونیک، 16 درصد الکترونیک و 7 درصد نیمههوشمند و 3 درصد باقیمانده نیز بهصورت هوشمند اداره میشوند.
وی بابیان اینکه استفاده از تجهیزات فناوری اطلاعات در افزایش یادگیری دانش آموزان مؤثر خواهد بود، گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر تجهیزات فناوری اطلاعات در امر آموزش، آموزش و پرورش بنا دارد، با استفاده از اعتبارات ملی و استانی مدارس را تجهیز به ابزار اطلاعاتی مناسب و کافی کنند.
هوشمند سازی کلاسهای درس، نیازمند تغییر در نظام آموزش و پرورش کشور است. به عبارتی راهاندازی مدارس هوشمند میسر نخواهد شد، مگر اینکه در ساختار نظام آموزش و پرورش تغییراتی ایجاد گردد و این امر نیازمند برنامهریزی بلندمدت است تا بسترهای مورد نیاز که شامل زیرساخت ارتباطی، محتوای مناسب، آموزش معلمان، تغییر روشهای آموزشی و فرهنگسازی والدین است، ایجاد شود و این امر باید گامبهگام و با درایت و تفکر صورت گیرد.