افزایش نسبی و تدریجی دمای هوای مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به افزایش نسبی و تدریجی دمای هوای استان، گفت: براساس پیش‌بینی، کارشناسان هواشناسی به اتفاق جهاد کشاورزی مواردی برای کشاورزان توصیه می‌شود.
کد خبر: ۴۸۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 15 June 2015
نوربخش داداشی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: براساس تجزیه و تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی آسمان مازندران از روز دوشنبه 25 خرداد ماه امسال تا پایان هفته عمدتاً صاف تا قسمتی ابری پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: به‌دلیل شرایط جغرافیایی و فصلی در ساعات بعد از ظهر به‌ویژه در ارتفاعات احتمال رعد و برق و رگبار پراکنده و وزش باد دور از انتظار نیست همچنین دمای هوا نیز به‌صورت نسبی و تدریجی افزایش می‌یابد.

مدیرکل هواشناسی مازندران یادآور شد: همچنین وضعیت دریای مازندران تا پایان هفته با موج کوتاه و ساعات بعد از ظهر با افزایش موج پیش‌بینی می‌شود.

این مسئول با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی و هواشناسی درباره پیش‌بینی هواشناسی کشاورزی در اداره‌کل هواشناسی استان، خاطرنشان کرد: اقدام به کاشت انواع سبزی، صیفی، نشاهای آماده، ذرت، یونجه، پنبه و سایر نباتات علوفه‌ای توصیه می‌شود.

داداشی بیان کرد: برداشت مزارع رسیده گندم، جو و کلزا به‌ویژه در مناطق کوهستانی و میان‌بند در ساعات اولیه روز انجام شود و تا ظهر از زمین جمع‌آوری شود.

وی با بیان اینکه بررسی و پیگیری بیماری بلاست در ارقام حساس برنج طی روزهای آینده ضروری است، اضافه کرد: آبیاری منظم درختان میوه ـ دو بار در هفته و با دور آبیاری کوتاه ـ توصیه می‌شود.

مدیرکل هواشناسی مازندران به ضرورت استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مناسب در گلخانه‌ها ـ در ساعات گرم روز ـ اشاره کرد و افزود: در گلخانه‌های سنتی بالا زدن پوشش نایلونی کناری، برای جابه‌جایی،حرکت هوا و تهویه مناسب ـ در ساعات گرم روز ـ توصیه می‌شود.

این مسئول با اعلام اینکه شروع هرس سبز تابستانه برای درختان هسته‌دار ـ هلو و شلیل ـ و حذف نرک‌ها و پاجوش تا اواسط تیر ماه صورت گیرد، تصریح کرد: همچنین تغذیه ریشه‌ای و برگی متناسب با نیاز درخت ـ کودهای تاسه و ریز مغذی ـ توصیه می‌شود.

داداشی یادآور شد: در صورت نیاز عملیات کنترل شیمیایی باغ‌های مناطق دشت در صبح و عصر بلامانع است و در مناطق کوهستان و میان‌وند در هنگام صبح صورت گیرد.

وی با تاکید بر در اختیار گذاشتن آب تمیز، خنک و کافی برای دام و طیور و همچنین ایجاد حداکثر تهویه در سالن‌های مرغ‌داری و نگهداری دام با استفاده از سیستم پنکه و مه‌پاش، گفت: تغذیه دام و طیور در ساعات خنک روز، استفاده از جوش شیرین به‌جای نمک در جیره غذایی دام و طیور، مبارزه مستمر با مگس و حشرات ناقل بیماری در دام‌داری‌ها و مرغ‌داری‌ها صاف کردن، خنک کردن و تحویل سریع شیر به سکوهای جمع‌آوری شیر، استفاده از دان‌پلت در مرغ‌داری و استفاده از چربی‌های گیاهی و حیوانی مرغوب در جیره غذایی دام و طیور از دیگر مسائل مورد تاکید است که باید مورد توجه قرار گیرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار