شهردار قم:

بخشی‌نگری در حوزه شهر هوشمند باید کنار گذاشته شود

شهردار قم گفت: از خودمحوری و بخشی‌نگری در حوزه شهر هوشمند و فناوری باید جلوگیری شود.
کد خبر: ۶۱۳۶۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ 30 May 2018

به گزارش تابناک قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در سلسله نشست‌های تخصصی عش آل محمد(ص) که با موضوع شهر هوشمند؛ ضرورت یا انتخاب در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت مساله شهر هوشمند اظهار کرد: ما باید به سمت مباحث عملیاتی در حوزه شهر هوشمند برویم؛ معرفی شهر هوشمند بسیار مهم است و نزدیک به بیش از دو دهه است که در ارتباط با شهرداری الکترونیک، شهر و دولت الکترونیک صحبت می‌کنیم و باید نتایج این بحث‌ها مشخص شده و از مباحث تکراری جلوگیری شود.

وی با اشاره به لزوم تأمین زیرساخت‌های شهر هوشمند بیان کرد: زیرساخت‌های علمی شهر هوشمند وجود دارد و نیازمند مباحث و الزامات قانونی در این زمینه هستیم.

شهردار قم با تاکید بر اینکه رشته‌های علمی در حوزه شهر هوشمند به نیازهای شهرها متصل نیست بیان کرد: زیرساخت‌های تجهیزاتی نیز همچون جزیره‌های مختلف در شهرها در حال شکل‌گیری است.

وی با اشاره به تعدد نظریاتی که حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات وجود دارد گفت: در بسیاری از کشورها فیبر نوری از مدار خارج شده و باید در کشور ما نیز در این زمینه تدبیر لازم صورت گیرد.

سقائیان‌نژاد یکپارچگی سازمانی در حوزه شهر هوشمند را امری ضروری عنوان کرد و افزود: ارگان‌های مختلفی در زمینه فناوری در حال کار هستند و اگر یکپارچگی ایجاد نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اطلاعات به مثابه اکسیژن برای حرکت‌های فناوری است اظهار کرد: از سال گذشته اطلاعات و آمار در شهرداری در حال ساماندهی است و در استان نیز کارهایی صورت گرفته و باید اجماع اطلاعاتی صورت گرفته و به روز آمار و اطلاعات قابل دسترسی باشد.

شهردار قم با تاکید بر اینکه تا اطلاعات و آمار کامل و در اختیار تصمیم‌گیران نباشد نمی‌توانیم حرکت درستی در مسیر شهر هوشمند انجام دهیم گفت: امروز باب شده که هر ارگانی برای خود دیتاسنتر ایجاد می‌کند در حالی که این امکان می‌تواند با بقیه ارگان‌ها به اشتراک گذاشته شود و سرمایه‌ها در بخش‌های دیگر به کار گرفته شود؛ از خودمحوری و بخشی‌نگری در حوزه شهر هوشمند و فناوری باید جلوگیری شود.

وی غفلت از آموزش در حوزه شهر هوشمند را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: شهروندان باید آموزش‌های لازم در حوزه فناوری و الکترونیک را دریافت کنند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به ضرورت تشکیل ستاد شهر هوشمند در استان گفت: باید تقسیم وظایف در این ستاد به درستی صورت گیرد و مسوولیت‌ها تعیین شود تا سریع‌تر بتوانیم به اهداف دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه در بخش کاربردی فناوری و هوشمندسازی حوزه علمیه از دانشگاه در حال پیشی گرفتن است افزود: باید به دنبال تخصصی تر شدن اقدامات و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی و حوزوی در بخش شهر هوشمند باشیم.

شهردار قم گفت: در شهرداری ما محدودیت بودجه‌ای در بخش فناوری اطلاعات نداریم؛ ما دچار مشکلات اقتصادی هستیم اما نمی‌گذاریم بخش فرهنگ و فناوری اطلاعات دچار مسائل اقتصادی شویم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار