حمام تاریخی هیو بازسازی شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوجبلاغ از مرمت و بازسازی حمام تاریخی هیو خبر داد.
کد خبر: ۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸ 14 January 2015

محمدرضا طهماسبی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های میراث فرهنگی حفظ و نگهداری درست آثار و بناهای تاریخی است.

وی این بناها و آثار را جزیی از هویت کشور دانست و افزود: مردم نیز باید در حفظ آن کوشا باشند.
این مسئول حمام تاریخی روستای هیو را یکی از کم نظیرترین آثار تاریخی بجا مانده از دوره قاجار عنوان کرد و گفت: این حمام در روستای هیو ساوجبلاغ (استان البرز) قرار دارد و مربوطه به دوره قاجار است.
طهماسبی افزود: مصالح اصلی به کار رفته در آن سنگ و سنگ همراه ساروج است و سقف این حمام با طاق عرقچین ساده پوشیده شده که در نوع خود کم نظیر است.
به گزارش فارس: به گفته این مسئول مخزن آب، خزانه، حوض، گرمخانه، نظافت خانه و غیره از اجزای این حمام هستند. ‏
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ساوجبلاغ با بیان اینکه این حمام که ساخت آن مربوط به دوره قاجاریه است گفت: حمام روستای هیو به همت فرمانداری و دهیاری توسط پیمانکار محلی مرمت و بازسازی شد.
طهماسبی بیان داشت:عملیات اجرایی این اثر تاریخی شامل؛ اجرای طاق سنگی فضای سربینه حمام که با مصالح متناسب و همگن اجرا شده و با مرمت این طاق از گسترش تخریب‌های احتمالی جلوگیری شده است.
وی افزود: از دیگر موارد موضوع عملیات مرمت این حمام، آواربرداری از بام، سبک سازی بخش‌های فوقانی طاق‌های اصلی و حذف گیاهان خودرو بر روی بام حمام است، که خاکبرداری دستی از دو سطح بام حمام و حذف نخاله‌های مازاد انجام گرفته و پس از شیب بندی بام سطح آن به طور کامل مورد حفاظت قرار گرفت.
طهماسبی تصریح کرد:همچنین عملیات نصب ناودانی‌های بنا که از جنس چوب ساخته و در محل خود توسط پیمانکار مربوطه اجرا و مجموع عملیات اجرایی در مراحل پایانی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار