رای به نفع پزشک در پرونده‌های پزشکی صحت ندارد

علیرضا مدرکیان با تاکید به اینکه طبق سابقه موجود در رسیدگی به پرونده‌ها رای به نفع پزشک صحت ندارد گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر اعتماد مردم به سازمان نظام پزشکی بیشتر شده است.
کد خبر: ۸۴۲۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰ 26 April 2020
رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌های سازمان را کم کرده‌ایم گفت: قبلا رسیدگی به برخی پرونده‌ها دو سال طول می‌کشید، اما الان به کمتر از ۶ ماه رسیده است.

به گزارش فارس، مدرکیان با بیان اینکه تقریبا از ۱۵ اسفندماه سال گذشته تا پایان فروردین‌ماه یعنی مدت یک ماه و نیم هیات‌های رسیدگی به پرونده‌های مورد شکایت در نظام پزشکی همدان فعالیتی نداشتند اظهار کرد: از هفته گذشته این هیات‌ها بار دیگر فعال شده‌اند.

وی بیان کرد: دو هفته ایام نوروز و بعد به خاطر فاصله‌گذاری اجتماعی در مقابله با کرونا فعالیت هیات‌ها تعطیل شده بود که از هفته گذشته بار دیگر آغاز شده است.

رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه بستگی به نوع و حجم پرونده، عوامل درگیر و ... زمان رسیدگی متفاوت است گفت: برخی از پرونده‌ها یک یا دو ماه به نتیجه می‌رسند و برخی دیگر نیز ماه‌ها طول می‌کشد و بستگی به شرایط موجود دارد.

وی عنوان کرد: قبلا حتی رسیدگی به برخی پرونده‌ها دو سال طول می‌کشید که ما سعی کردیم در هیات بدوی آن‌ها را ۶ ماهه به نتیجه برسانیم.

مدرکیان در پاسخ به اینکه برخی اعتراض‌هایی داشتند مبنی بر اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌ها طولانی شده است بیان کرد: وقتی وارد سازمان شدم مدت زمان رسیدگی پرونده‌ها بیش از دو سال بود، اما آن را کم کردیم و در حال حاضر معمولا کمتر از ۶ ماه زمان می‌برد مگر اینکه پرونده‌هایی پیچیده باشد که مثلا جراحی‌هایی زیر نظر چند پزشک در چند مرحله انجام شده است.

وی با تاکید به اینکه زمان رسیدگی به پرونده‌ها به کمتر از ۶ ماه رسیده است گفت: ممکن است هنگام رسیدگی به برخی از آن‌ها متوجه مغفول ماندن برخی مسائل شویم و این باعث طولانی شدن روند شود.

رئیس نظام پزشکی همدان در پاسخ به اینکه برخی از شاکیان پرونده‌ها مدعی هستند که نظام پزشکی به نفع صنف خود (پزشکان) حکم صادر می‌کند نظر شما در این خصوص چیست؟ گفت: طبق آراء صادر شده چنین چیزی صحت ندارد.

وی با بیان اینکه کار حرفه‌ای انجام می‌شود و طبیعی است در مورد همه مشاغل چنین صحبت‌هایی باشد افزود: در هر شغلی که شکایتی صورت گیرد برای رفع مسئله از نظر متخصصان آن حرفه استفاده می‌شود و در واقع همکار هستند و فرد دیگری نمی‌تواند اظهار نظری داشته باشد؛ ما در رسیدگی به پرونده‌ها به نفع صنف و نه پزشک رفتار کرده‌ایم.

مدرکیان با تاکید به اینکه طبق سابقه موجود در رسیدگی به پرونده‌ها رای به نفع پزشک صحت ندارد گفت: خوشبختانه طی چند سال اخیر اعتماد مردم به سازمان نظام پزشکی بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد مراجعات مردم به سازمان بیشتر شده که نشان می‌دهد به به نفع پزشکی کار نکنیم افزود: سال‌های اخیر مراجعات و پیگیری مردم بیشتر شده و حتی خود آن‌ها به سازمان مراجعه می‌کنند در حالی که قبلا عمده پرونده‌ها از طریق دادستانی به ما ارجاع می‌شد.

 رئیس سازمان نظام پزشکی همدان با تاکید به اینکه وظیفه ما دفاع از افراد نیست و از صنف است افزود: اگر پزشکی تخلف کند و قصوری داشته باشد برخورد ما با او، باعث بالا رفتن اعتبار صنف می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچگاه در هیچ گروهی و جامعی و شغلی از افراد خاطی و خطاکار دفاع نمی‌شود که البته در حوزه پزشکان خطا نیست و عمدتا قصور است گفت: این طبق روال موجود پذیرفته و پیش‌بینی شده، چون ممکن است قصوری اتفاق بیافتد، اما تعمدی نیست و رسیدگی به حکم و تعیین درصد آن، روال غیرمعمولی نیست که پزشکان لاپوشانی کنند و به نفع پزشک رای دهند.

مدرکیان با اشاره به اینکه در نظام پزشکی هیات‌های مختلفی فعال هستند که پرونده‌ها در دادسرای انتظامی بررسی و بعد وارد این هیات‌ها، هیات بدوی و هیات تجدیدنظر می‌شود گفت: در هیات‌های نظام پزشکی پزشکان متفاوت هستند و ثابت نیستند، البته نماینده دادگستری و پزشکی قانونی نیز حضور دارند.

وی با بیان اینکه برای رسیدگی به هر پرونده‌ای جز اعضا دو یا سه کارشناس نیاز است خاطرنشان کرد: در هر مرحله دو یا سه کارشناس به تعداد اعضا اضافه می‌شود و ترکیب هیات‌ها طوری است که امکان تبانی و رای به نفع پزشک وجود ندارد.

 رئیس نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه خروجی هیات‌ها مشخص است و خوشبختانه رضایت مردم نیز جلب شده است گفت: تعداد پرونده‌هایی که با اعتراض به هیات عالی برود بسیار کم است و این نشان می‌دهد اگر مردم راضی نباشند رسیدگی به این پرونده را در این هیات درخواست می‌کنند.

وی بیان کرد: تقریبا کمتر از ۱۰ درصد پرونده‌ها درخواست ارجاع به هیات عالی سازمان نظام پزشکی همدان دارند و این یعنی مردم غالب رای‌ها را پذیرفته‌اند.

مدرکیان خاطرنشان کرد: اگر هر افرادی خارج از نتیجه با ابهام و اشکالی مواجه باشند، بنده و معاون انتظامی سازمان و نیز گاهی روسای هیات‌ها با آن‌ها مستقیم صحبت کرده و روال موجود را شرح می‌دهیم که تمام تلاش ما نیز قانع کردن و رسیدن به نتیجه از سوی این افراد است.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار