استاندار بوشهر:

۴۶۵میلیارد تومان برای طرح های گلخانه ای دراستان بوشهر هزینه شد

استاندار بوشهرگفت: با سرمایه گذاری ۴۶۵میلیارد تومان در بخش توسعه طرح‌های گلخانه‌ای، این استان امروز در ردیف ۱۰ استان برتر کشور در این بخش قرار گرفته است.
کد خبر: ۹۹۰۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸ 01 September 2021

به گزارش «تابناک بوشهر»، عبدالکریم گراوند روز چهارشنبه در نشست با مدیران استان بوشهر افزود: ظرفیت گلخانه‌ای این استان تا سال ۹۲ تنها ۸۷ هکتار بود که این رقم در سال ۹۵ به ۱۲۴ هکتار و در سال ۹۹ به ۴۳۰ هکتار افزایش یافت.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این گلخانه‌ها در استان بوشهر سالانه ۹۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی تولید می شود و شمار شاغلان در این واحدها نیز از ۸۷۰ نفر به بیش از چهار هزار و ۲۸۰ نفر افزایش یافته است.

گراوند ادامه داد: تولید محصول خارج از فصل، کاهش هزینه تولید نسبت به کشت در فضای باز، استفاده بهینه از نهاده‌های کشاورزی همچون آب، بذر، کود، سموم، کنترل بیماری‌ها، آفت‌ها، آلودگی‌های احتمالی، اشتغال‌زایی و استفاده از زمین‌هایی که کشت باز در آنها امکان پذیر نیست از جمله مزایای کشت گلخانه‌ای به شمار می‌رود.

استاندار بوشهر در خصوص اجرای طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی گفت: تا سال ۹۲، ۲۲هزار و ۸۴۸ هکتار از مزارع و باغ‌های این استان به سیستم نوین آبیاری تحت فشار مجهز بود که باتوجه به سرمایه گذاری انجام شده امروز این آمار به ۳۸ هزار و ۳۹۱ هکتار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اعتبار طرح‌های آبیاری نوین کشاورزی از ۲ میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در سال گذشته افزایش یافته است.

گراوند یادآور شد: با افزایش اعتبار و تعریف طرح‌های مختلف در بخش آبیاری نوین، زمین‌های زیر پوشش این طرح‌ها از یکهزار و ۵۳۴ هکتار در سال به سه هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافت.

استاندار بوشهر اضافه کرد: به تازگی نیز ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای اجرای شبکه‌های آبیاری سعدآباد و آبپخش اختصاص یافته است.

وی اظهارداشت: با اجرای طرح نوین آبیاری نخیلات علاوه بر افزایش فیزیکی بهره‌وری تولید از ۳۴۵ گرم محصول خرما به یک کیلو و ۳۳۰ گرم افزایش می‌یابد و میزان مصرف آب هم از ۲۳ هزار به ۱۲ هزار متر معکب در هکتار کاهش می یابد.

استاندار بوشهرگفت: همچنین ظرفیت سردخانه‌های خاص محصول خرما از ۱۵هزار تن تا سال ۹۲، به ۶۵هزار و ۵۰۰ تن در سال ۹۹ افزایش یافت و همچنین ظرفیت فرآوری و بسته بندی محصول خرما نیز از ۴۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۹۰ هزار تن در سال ۹۹ افزایش یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار