پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سردسیری آسیا و شمال کشور به منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد مهاجرت کردند.
کد خبر: ۱۰۷۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳ 15 October 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان گفت: این پرندگان از گروه های اگرت، حواصیل، اردک، باکلان و کشیم هستند که با توجه به شرایط اقلیمی و وجود زیستگاه های مناسب، هر ساله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.

 

جمشید عبدی پور افزود: رودخانه های بشار، مارون، زهره، تنگ سرخ، کبکیان، خرسان، شاه بهرام و سدهای مارون، کوثر، شاه قاسم، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد است که میانه شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند.

 

وی بیان کرد: به دلیل اختلاف دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه ای دمای هوا در مناطق گرمسیری و سردسیری استان زمان فرود پرندگان در آبگیرهای این استان متفاوت است به گونه ای که عزم مهاجرت پرندگان مهاجر آسیایی شهریورماه هر سال آغاز می شود و تا آبان ماه  ادامه دارد. 

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از آنفولانزای پرندگان در استان مشاهده نشده است اما با توجه به اینکه پرندگان مسافت زیادی را پیمایش کرده اند شهروندان به آنان دست نزنند.

 

وی عنوان کرد: همزمان با مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به آبگیرهای استان گشت های کنترلی حریم رودخانه ها از طریق نیروهای حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.

 

عبدی پور افزود: پایش منابع آبی با هدف پیشگیری از شکار غیرمجاز در تمام زیستگاه های محل استقرار پرندگان مهاجر کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

 

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: کوچ پرندگان به معنای حرکت دسته جمعی آنان از سرزمین های کم ارتفاع به مناطق کم ارتفاع و یا بر عکس اطلاق می شود که پدیده مهاجرت فصلی پرندگان در زمانی خاص زادگاه و محل تولیدمثل خود را ترک و دوباره به زادگاه خود برمی گردند.

 

عبدی پور افزود: واژه مهاجرت نیز به جابه جایی منظم و گسترده ای که پرندگان بین نواحی زادآوری تابستانی و زمستانی انجام می دهند اطلاق می شود که در دنیای پرندگان مهاجرت روزانه برای تامین غذا نیز مشاهده می شود.

 

وی تاکید کرد: گاهی تغییرات دمایی هوا، خشکسالی و بارندگی های نابهنگام باعث مهاجرت پرندگان می شود.

 

عبدی پور گفت: برخی پژوهشگران معتقد هستند که حداقل در مورد پرندگانی که در نیمکره شمالی زندگی می کنند دوران های یخبندان انگیزه مهاجرت به ترک زادگاه می شود اما برخی از آنان به دلیل علاقه زیادی که به وطن خود دارند به محض ملایم شدن هوا به زاگاهشان بازمی گردند.

 

طول رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در ۲ منطقه گرمسیری و سردسیری یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر است.

 

پرندگان مهاجر آسیایی مهمان در آبگیرهای استان از گونه‌های انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان هستند.

 

به گفته کارشناسان و براساس آمار سال های گذشته ۷۰ درصد از پرندگان مهاجرت کننده به کهگیلویه و بویراحمد آبزی و ۳۰ درصد نیز کنار آبزی هستند.

 

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار