این گونه بی پروا سخن گفتن ان هم در مورد عدل هاشمی پور که در صورت تایید صلاحیت با آن همه هوادارانی که داشت، اعتقاد بر پیروزی قطعی وی بود، عملا این کاندید را از چشم بسیاری از سبد رای عدل هاشمی پور انداخت و اینجا بود که مثل معروف "نفرین بر دهانی که بی موقع باز شود " تعبیر پیدا کرد.
کد خبر: ۱۱۵۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۹ 04 March 2024

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، یادداشت ارسالی ، انتخابات با همه فراز و نشیب‌ها، چالش‌ها و شور و هیجانش به پایان رسید و مردم سه حوزه انتخابیه استان کهگیلویه وبویراحمد، منتخبین خود را به مجلس دوازدهم معرفی کردند. اما در این بین برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی رخ داد که شیرینی کسب رتبه اول مشارکت را تا حدود زیادی به تلخی تبدیل کرد.
در حوزه انتخابیه کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده گویا ماجرا کمی متفاوت‌تر است و رقیب جدی منتخب مردم هنوز حاضر به پذیرش شکست نشده است و در این یکی دو روز وعده پیگیری تخلفات را داده و از ستاد‌های خود خواسته که مستندات را گردآوری و جمع بندی کرده تا به صورت متمرکز با استفاده از این مستندات به گفته خود وی احقاق حق کند.
سید علی محمد بزرگواری معتقد است که انتخابات سالم نبوده و تخلفات رقیب بسیار زیاد بوده و به همین دلیل از مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.
در مورد اینکه تخلفات بسیار گسترده‌ای در انتخابات کهگیلویه رخ داده هیچ شک و شبهه‌ای نیست و تقریبا برای همه محرز است که این تخلفات صورت گرفته است البته این به معنی اینکه همه تخلفات را گروه نماینده منتخب انجام داده اند نیست بلکه کاملا روشن است که برخی از هواداران دیگر کاندیدا‌ها هم در این زمینه کوتاهی نکرده اند بنابراین باید بپذیریم که تخلفاتی مانند خرید و فروش رای، اعمال تخلفات بر روی صندوق و برخی تخلفات دیگر، برای انتخابات کهگیلویه و بویراحمد به یک امر عادی تبدیل شده است.
اما در مورد سید علی محمد بزرگواری باید وی بپذیرد که بخش زیادی از دلایل شکست به عملکرد خود وی بر می‌گردد چرا که نشان داده است، سیاستمداری است که اصلا قابل پیش بینی نیست و هر لحظه ممکن است از وی حرکاتی سر زند که هم خود وی و هم اطرافیانش صدمه جدی ببینند مانند آنچه در همین انتخابات رخ داد.
اولا بزرگواری باید بداند که بخش زیادی از همین رایی که آورده از جهتی مدیون عدم تایید صلاحیت عدل هاشمی پور است و از طرفی هم مدیون کمپین "نه به موحد" وگرنه مطمئنا وی توانایی جذب این تعداد آرا را نداشت.
دوما برخی معتقد هستند که در اردوگاه خود بزرگواری هم تخلفاتی از جنس تخلفات هواداران سید محمد موحد صورت گرفته، اما به دلیل قدرت و تجربه بیشتر موحد و هوادارانش، بزرگواری میدان تخلفات را هم باخته است.
واقعیتی که وجود دارد این است که کسی بزرگواری را رقیب موحد نمی‌دید و تنها مسیر شکست موحد در افکار عمومی حضور عدل هاشمی پور که با رد صلاحیتش تقریبا میدان رقابت عملا مغلوبه به نفع موحد شد. و حتی بیانیه های چندباره عدل هاشمی پور مبنی بر عدم حمایت از هیچ یک از کاندیداها تلویحا جدا کردن راه خود از مسیر بزرگواری بود چرا که می دانست شکست حتمی است !
نفرین بر دهانی که بی موقع باز شود!
متاسفانه یکی از معایب بزرگواری، غیر قابل پیش بینی بودن وی است به گونه‌ای که هر لحظه ممکن است به دوستان سیاسی حمله کند یا با رقبای سیاسی خود پیمان نانوشته اخوت و همکاری ببندد.
در انتخابات اخیر حضور بزرگواری در حالی که تا سال قبل گفته می‌شد وی در پیمانی با عدل هاشمی پور برای کمک انتخاباتی است به ناگهان خبر‌ها از جدایی آمد و گفته شد که خود بزرگواری می‌خواهد کاندید شود در حالی که قبلا بیان کرده بود فکر می‌کند دیگر نیازی به حضور وی در بحث نمایندگی مجلس نیست و حتی تلویحا و گاهی به صراحت به دیگر رقبایی مانند موحد توصیه می‌کرد که میدان را به دیگران بسپارند.
کار از این هم جلوتر رفت و عدل هاشمی پور رد صلاحیت شد که برخی بر این باورند یکی از عوامل این اقدام نفوذ خود بزرگواری بوده! البته عده‌ای هم نفوذ موحد را عامل رد صلاحیت عدل هاشمی پور می‌دانند، اما به هر جهت با وجود یک فضای منفی بر علیه موحد کمی دوراندیشی بزرگواری می‌توانست وی را در شکست موحد موفق گرداند، اما درست چند روز مانده به انتخابات و در حالی که موج "نه به موحد" سبد رای هاشمی پور را به سبد بزرگواری یک کاسه می‌کرد، کلیپی از سخنان بزرگواری برعلیه عدل هاشمی پور منتشر شد که عملا موج هواداران هاشمی به سمت بزرگواری را سد کرد و نهایتا هم باعث شکستش شد.
این گونه بی پروا سخن گفتن بزرگواری ان هم در مورد عدل هاشمی پور که در صورت تایید صلاحیت با آن همه هوادارانی که داشت، اعتقاد بر پیروزی قطعی وی بود، عملا بزرگواری را از چشم بسیاری از سبد رای عدل هاشمی پور انداخت و اینجا بود که مثل معروف "نفرین بر دهانی که بی موقع باز شود " تعبیر پیدا کرد.
به نظر می‌رسد بزرگوری با این شیوه اندیشیدن و سخن گفتن در بهترین حالت می‌تواند به عنوان یک حامی در کنار یک چهره سیاسی باشد نه صاحب و رهبر یک جریان سیاسی و بهترین حالت برای وی برگشتن به ابتدای پایان دوران نمایندگی اش و پرداختن به کار‌هایی است که در دوران پس از نمایندگی انجام می‌داد. اما در حوزه سیاسی آن هم نمایندگی نمی‌توان امیدی به موفقیت وی داشت؛ و در مورد اعتراضات اخیر هم همه می‌دانند که نزد هیچ جایگاه قانونی و متولی ، گوش شنوایی برای ترتیب اثر دادن به این شکوائیه‌های بعد از انتخابت وجود ندارد که اگر بود ماجرای خرید و فروش رای دوره به دوره بدتر نمی‌شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار