معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: در روز 26بهمن بیش از 100 روستا که طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقردر روستاها را اجرا کرده اند اجازه فعالیت خواهند یافت.
کد خبر: ۱۷۲۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۶ 31 January 2016

به گزارش تابناک یزد،سید ابوالفضل رضوی روز شنبه در نخستین همایش کشوری نقش تعاونی دهیاری ها در امر سرمایه گذاری ایجاد اشتغال و توسعه پایدار روستایی کشور در یزد با تبریک دهه فجر گفت: تغییر نگاه به روستاها علاوه بر کمک به رشد اقتصادی کشور ، آبادی روستاها را به همراه دارد و این امر مستلزم حذف تبعیض بین شهر و روستا و نیز حمایت از نیروی انسانی و تحصیلکرده روستایی است.

وی تصریح کرد: امروز ما می خواهیم در روستاها که دو سرمایه بزرگ نیروی انسانی و فیزیکی و قشر تحصیلکرده را دارد به گونه ای که از هر پنج خانوار روستایی یکی تحصیلکرده است در مرحله اول نگاه به روستا را به سمت مرکز تولید ببریم و دوم اینکه با فعال کردن تشکل های روستایی و بهره گیری از نخبگان آن به توسعه روستاها کمک کنیم.
وی اظهار داشت: بنیانگذار انقلاب اسلامی به حرکت جمعی و پایداری آن در نتیجه بخش بودن انقلاب معتقد بودند از این رو اهداف میسر نمی شود مگر بر پایه مشارکت مردم و تدارک ابزار و عوامل و نیز آینده نگری با اتکای به تعاونی ها.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تأکید بر لزوم جمعی نگری به دغدغه مهم رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: معظم له حدود 26سال ، هر سال را به نام خاصی نامگذاری فرمودند که 18 تا مورد آن به مباحث اقتصادی اختصاص یافت که هم تعیین کننده و هم ضربه زننده است.
رضوی تصریح کرد: در واقع استقلال اقتصادی تضمین کننده استقلال فرهنگی و سیاسی است از این رو رهبر انقلاب از سال 92 مباحث ساستهای اقتصادی را به سمت اقتصاد مقاومتی و محورهای آن سوق داده و تا الان پیگیری مستمری درباره اهداف آن داشته اند.
وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد ریاضتی و وادار کردن مردم به روزه گرفتن نیست ، اضافه کرد: این، اقتصادی است برای عزت دادن به مردم ، رفاه رساندن و بی نیاز کردن آنها از دیگران ، اقتصاد تولید و اشتغال و در واقع برای اجرایی کردن اصل 28قانون اساسی اجرا می شود.
این مسئول نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: در واقع اقتصاد مقاومتی فراهم کردن شغل های متنوع مطابق با مسائل اسلام و انتخاب افراد و استفاده از ظرفیت های موجود جامعه و اجرای اصل سوم قانون اساسی بند هشتم است.
رضوی درباره شرایط اجرای اقتصاد مقاومتی با اشاره به پیام حضرت امام درباره بازسازی کشور بعد از پذیرش قطعنامه مبنی بر لزوم مشارکت مردم دراین امر و سیاست های ابلاغی این اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: بر همین مبنا بر فعال شدن تشکل های اقتصادی و فرهنگی در روستاها به عنوان یکی از ارکان توسعه کشور تاکید داریم.
** ایران و ترکیه دارای بالاترین شیب کاهش جمعیت روستایی در جهان
رضوی یادآور شد: متاسفانه بر اساس آمارها بالاترین شیب در کاهش جمعیت روستایی در میان 120کشور جهان متعلق به ایران و ترکیه است به گونه ای که در 10 تا 11سال گذشته جمعیت روستایی این دو کشور از 33درصد به 27درصد کاهش یافته است و این جمعیت در کشور ما با عشایر 28.6درصد است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشوربا اشاره به لزوم شراکت مردم در طرحهای خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات دانشگاهی جوامعی توسعه می یابند که احساس شراکت ، اعتماد و اثرگذاری میان مردم تقویت شود به همین دولت تدبیر و امید به هر تشکل اقتصادی روستایی که برای این قشر فعالیت کند اعتبار و اعتماد کرده و به آنها کمک می کند.
** خراسان رضوی و جنوبی در صدر استانهای دارای طرح مشارکت روستاییان
وی درباره که طرح مشارکت مردم در راه اندازی واحدهای تولیدی مستقردر روستاها نیز گفت: این طرح در مدت 10ماه گذشته که مطرح شده مورد استقبال بالای مردم قرار گرفته به گونه ای که تمامی استانها به جز دو استان با مجموع 100روستا از آن استقبال کرده اند و از اواخر بهمن مجوز فعالیت کسب خواهند کرد.
این مسئول افزود: تاکنون 30 روستای استان خراسان رضوی با آورده 140 میلیارد ریال ، 20 روستای خراسان جنوبی با آورده 120میلیارد ریال در ریدف های اول و دوم قرار دارند و در استان یزد نیز با اعلام بیش از 10طرح، قول 20طرح داده شده است.
** رسیدن به رشد هشت درصد اقتصادی با تکیه بر مشارکت مردم
رضوی در ادامه با اشاره به تعیین رشد 8 درصد در برنامه ششم ونیاز اعتبار 700هزار میلیارد تومان بنابر اعلام وزیر اقتصاد برای رسیدن به آن تاکید کرد: این امر میسر است و می توان با همکاری و مشارکت مردم و باز کردن فضا برای فعالیت آنها بویژه درروستاها به این رشد رسید.
وی اضافه کرد: اگراراده کرده و به مردم اعتماد کنیم پول های ریز آنها از پول عمده عده ای که از ندادن پول کارگر بدست آمده با برکت تر است و نتیجه بخش هواهد بود.
نخستین همایش ملی ' نقش شرکت های تعاونی دهیاری در سرمایه گذاری ، ایجاد و توسعه روستایی' از امروز در یزد آغاز شده و فردا نیز ادامه خواهد داشت.
در این همایش کلانتری معاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، کوشش تبار معاون سازمان دهیاری های وزرات کشور ، استاندار یزد ، فرمانداران استان و 200 نفر از مدیران عامل شرکت های تعاونی دهیاری های کشور حضور دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار