در گفتگو با عضو موسس حزب اعتدال و توسعه خراسان رضوی مطرح شد؛
عضو موسس حزب اعتدال و توسعه استان گفت: افرادی از حزب عدالت‌طلبان که سابقه دفاع از نامزدی احمدی نژاد را داشتند با نام اعتدال و توسعه در استان، لیست اصلاح‌طلبان را دربست پذیرفتند درحالیکه انتقادات بسیار زیادی را به لیست دوستان اصلاح طلب در مشهد داریم.
کد خبر: ۱۸۷۴۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۹ 25 February 2016
به گزارش تابناک رضوی، بروز دو لیست متفاوت با نام اعتدال و توسعه در خراسان رضوی در روزهای اخیر موجب طرح این پرسش شد که آیا به راستی کدامین فهرست واقعیست؟! پرسشی که در گفتگو با حسین خجسته به تفصیل مورد بررسی و واکاوی قرار گرفته است.

به عنوان نخستین سوال بفرمایید شما در حال حاضر دبیر حزب اعتدال و توسعه استان خراسان رضوی هستید یا خیر؟

اجازه بدهید به کمی قبل تر برگردیم....

می خواهم مشخصا به سوال ما جواب دهید... 
خب این مقدمه ای دارد  که نمی توان آن را بازگو نکرد.عضویت من در حزب اعتدال و توسعه بر می گردد به 16 سال قبل. فضای تک قطبی پس از دوم خرداد 76 و حملات ان زمان برخی اصلاح طلبان تندرو به آیت ا...هاشمی رفسنجانی تعدادی از وفاداران به مشی اعتدال را بر آن داشت به فکر ایجاد جریان سومی برآیند که اصول گرایان و اصلاح طلبان معتدل و میانه رو را دربر گیرد. به همین منظور ترکیبی از نمایندگان وقت مجلس، سفرا و وزرا با جدیت بیشتری به فکر تاسیس حزب افتادند. این افراد به طور مشخص عبارت بودند ازمحمدباقر نوبخت، محمدرضا نعمت زاده، اکبر ترکان، فاطمه هاشمی رفسنجانی، محمود واعظی، حسین موسویان، سید احمد زرهانی، مرتضی محمد خان، محمد حسن تولایی و زهرا پیشگاهی فرد.این چهره ها پاییز سال 1378 پس از دیدار با آیت ا...هاشمی رفسنجانی و مشورت با وی برعملی کردن تصمیم شان جدی تر شدند.
آقای هاشمی در این دیدار فرموده بود: اداره کشور با یک جناح فاجعه است و در عوض همه نیروهای معتدل در دوجناح باید متحد شوند تا توسعه سیاسی – اقتصادی را به پیش برند و ستون های نظام را تقویت کنند. پس از این ملاقات بنیانگذاران حزب، با دکتر روحانی که آن زمان نایب رئیس مجلس پنجم بود، هم مشورت می کنند.
در نهایت در آستانه برگزاری انتخابات مجلس ششم یعنی زمستان 1378، حزب اعتدال و توسعه تشکیل و محمدباقر نوبخت به عنوان دبیر کل آن انتخاب شد.این را هم بگویم که دکتر روحانی از همان ابتدای تشکیل حزب در نقش هدایت کننده، همراهی زیادی با بنیانگذاران آن داشت.
در سال 1383 آقای دکتر نوبخت بعنوان دبیر کل حزب اینجانب را بعنوان دبیر حزب اعتدال و توسعه  در استان منصوب نمود و مامور راه اندازی دفتر این حزب در مشهد کرد. اینجانب نیز به دلیل اعتقاد به راه اعتدال از همان زمان به همراه سایر اعضا سعی کرده ایم هر آنچه که از توانمان برمی آید در جهت دست یابی به اهداف حزب و در چارچوب قوانین انجام دهیم.

در انتخابات 92 حزب در استان به طور مشخص چه فعالیتی را انجام داد.
من داشتم به سوال قبلی شما پاسخ می دادم...
خب بفرمایید؟
البته به نقش حزب در انتخابات 92 نیز می پردازم و اتفاقا بحث خوبی را مطرح کردید. من هم    می‌خواستم ادامه بحثم را از همین انتخابات پی بگیرم. در اواخر سال 91، دکتر نوبخت از من خواست تا مقدمات اثر گذاری حزب در انتخابات ریاست جمهوری 92 در استان را فراهم آورم. در همین زمان با دوستانم مشورت های لازم را انجام دادم، وقتی شیب انتخابات تندتر شد و از طرفی ستاد دکتر روحانی در تهران به حضور من نیاز داشت از دکتر حقدادی قائم مقام حزب در استان خواستم امور انتخابات را به پیش برد. دوستان اعتدال و توسعه از جمله دکتر صادق پور، مهندس حمیدی، مهندس بذرکار، مهندس قاسمی، جناب دانایی و ..... در ستاد دکتر روحانی نقش فعال و بعضا برجسته ای داشتند. من نیز در روز 22 خرداد92 که در استقبال دکتر روحانی آن حماسه با شکوه اتفاق افتاد به همراه دکتر روحانی و همراهانشان وارد مشهد شدیم. همانند همه پیروزی ها از روزشنبه یعنی 25 خرداد مدعیان وارد صحنه شدند. من نمی خواهم کسی را محکوم یا تایید کنم اما می بایست همگی شرایط پس از خرداد 92 را درک کنیم. دوستان اصلاح طلب باید اهداف خود را مطابق فضای جدید منعطف سازند و اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.همانطور که اصولگرایان نیز باید بدانند این دولت متعلق به آنها نیز هست.  
برگردیم به پاسخ سوال جنابعالی، در مهرماه 1394 دکتر بانک بعنوان دبیر اجرایی حزب در راستای برنامه تقویت و بازسازی مجدد حزب در سراسر کشو، تصمیم گرفتند دفتر حزب را در مشهد مجددا بازگشایی نمایند. ما نیز تمام تلاشمان را کردیم که این مراسم به بهترین نحو برگزار شود. در همان زمان از چهره های سرشناس اصلاح طلب استان از حزب کارگزاران سازندگی، مجمع روحانیون مبارز، بنیاد امید ایرانیان و غیره و نیز از دوستان اصولگرای معتدل نیز دعوت بعمل آوردیم تا در مراسم یاد شده شرکت کنند  که خوشبختانه ایشان نیز به دعوت ما لبیک گفتند. 

اتفاقات پس از این مراسم چه بود؟ گویا اختلافات درون حزبی بوجود آمد؟
بله ... البته لازمه رشد و شکوفایی سیاسی در اختلاف سلیقه نهفته است. دکتر حقدادی از برخی از دوستان برای پیوستن به شورای استانی دعوت بعمل آورده بود که ما بعنوان بنیانگذاران این حزب در استان، نمی توانستیم بپذیریم. افرادی از حزب عدالت طلبان که سابقه این حزب در دفاع از نامزدی آقای احمدی نژاد روشن است...

می توانید به طور مشخص نام ببرید؟
بله، آقای شریفی. شما می توانید در موتور جستجوگر گوگل نام ایشان را بهمراه حزب عدالت طلبان، سرچ نمایید تا وضعیت مشخص شود. من و سایر دوستان با سابقه حزب نمی توانستیم  وضعیت  را تحمل کنیم. موضوع را مجددا همین اخیرا به استحضار جناب آقای دکتر بانک  دبیر محترم اجرایی حزب و جناب آقای شجاعی دبیر تشکیلات حزب که زحمات زیادی را نیز در زمینه راه اندازی مجدد حزب در کشور کشیده اند رساندیم و موضوع در حال رسیدگی و تجدید نظراست. بنده در آخرین ملاقات حضوری که با آقای دکتر بانک در تاریخ 17 بهمن ماه در تهران داشتم علاوه بر طرح این موضوع خواستار تجدید نظر در فرآیند بسط کمی تشکیلات حزب شدم.چرا که در همان هفته های اول پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری از زبان شخصیت فرهیخته  و اثر گذار دولت تدبیر و امید و دبیر کل محترم حزب جناب آقای دکتر نوبخت شنیدم که اولا حزب اعتدال و توسعه یک حزب دولت ساخته نیست بلکه این حزب تاسیس شد و سپس توانست در یک رقابت منصفانه کالایی را در بازار سیاست عرضه کند که آن کالا را اکثریت مردم بیشتر از کالاهای دیگر پسندیدند و ثانیا اگر اکنون که ما دولت را در دست گرفته ایم بخواهیم فراخوان بدهیم که افرادی به حزب ما بپیوندند از در و دیوار آدم می آید و ممکن است در بین آنها نفوذی یعنی کسانی که به این مشی و مرامنامه اعتقادی ندارند هم بیایند و راه پیدا کنند.

در انتخابات پیش رو به طور مشخص موضع حزب چیست؟

رایزنی های گسترده ای را با جناب دکتر بانک و سایر اعضای شورای مرکزی حزب در کشور انجام داده ایم. به احتمال بسیار زیاد لیست ما در شهرستانها با اختلافاتی همان لیست اصلاح طلبان خواهد بود اما در مشهد ما انتقادات بسیار زیادی را به لیست دوستان اصلاح طلب داریم. آنها نه تنها برای حزب اعتدال و توسعه سهمی را قائل نشده اند بلکه از آن تاسف بارتر بعضا وارد دعواهای درون حزبی ما شده اند که به لحاظ اخلاقی  صحیح نیست و ما آن را محکوم می کنیم.
 از طرفی در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ما در اردوگاه اصولگرایان کسانی را داریم که به  مشی  اعتدال وفادارند و مورد  هجمه جریانات تندرو می باشند. اصلاح طلبان آنها را نیز نادیده گرفتند و کاملا انحصار گرایانه لیست را بستند. برهمین اساس لیست اختصاصی حزب اعتدال و توسعه در حوزه انتخابیه مشهد و کلات ارائه شد.

در خصوص لیست هایی که این روزها به اسم اعتدال مطرح است چه موضعی دارید؟
عرصه سیاست عرصه فراخی است. ما از افزایش کنشگران این عرصه استقبال می کنیم لکن حزب اعتدال و توسعه  مرامنامه  خود را دارد و سالهاست بر همین اساس مانیفست اعتدالی خویش را دنبال می کند. خط قرمز ما تندروی است. ضمن آنکه نباید به نفوذی اجازه داد، خود را جایی که جایش نیست جا بزند. امیدوارم همانطور که بزرگان نظام و به طور مشخص مقام معظم رهبری،آیت‌الله هاشمی و دکتر روحانی مردم را به شرکت گسترده در انتخابات دعوت نموده اند، ملت نیز در هفتم اسفند ماه حماسه دیگری بیافرینند.
گفتنی است با وجود اعلام حمایت اولیه به نام حزب اعتدال و توسعه در استان از لیست اصلاح طلبان در مشهد سخنگوی اعتدال و توسعه از لیست اصلی شامل اعتدالیون در مشهد با حضور حسین امینی، جواد آرین منش ، حمیدرضا امیرحسنخانی ، فاطمه جمیلی و شراره معدنیان خبر داده بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار