عصر دیروز مهدی پازوکی اقتصاد‌دان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران و جعفر قادری سخنگوی سابق کمیسیون تلفیق و نماینده پیشین مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی پیرامون عملکرد اقتصادی دولت یازدهم به مناظره پرداختند.
کد خبر: ۴۲۰۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ 07 May 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در مناظره عملکرد اقتصادی دولت یازدهم اظهار داشت: اقتدار ما در منطقه به سبب لبخندهای ظریف نیست بلکه دلاوری سردار سلیمانی و شهدای حرم بود که استکبار و تکفیری‌ها را سر جای خود نشاند.

وی افزود: زمانی فردی به طنز گفت اگر ژله قوت داشت خود نمی‌لرزید و اکنون حکایت برجام نیز چنین است که اگر برجام می‌توانست برای کشور کاری کند ابتدا خود را نگاه می‌داشت که اینقدر متزلزل نباشد.

پسابرجام تنها به سبد گذاشتن خارجی‌ها برای منافع ایران منجر شده است

عضو سابق کمیسیون تولید ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برجام چه سودی داشته جز رفت و آمد خارجی‌ها و تفاهم‌نامه که تفاهم‌نامه اولیه در اقتصاد به معنای قرارداد نیست و به قولی خارجی‌ها تنها به ایران آمده و سبد گذاشته‌اند که اگر روزی آمریکا اجازه داد سهمی در بازار ایران داشته باشند و از سویی در حالت فعلی به قول خود دولت یک میلیارد دلار سرمایه وارد کشور شده در حالی که در شرایط پیشابرجام چهار هزار میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده بود.

وی تصریح کرد: دولت زمانی مرتب برای جامعه از منافع برجام سخن می‌گفت اما چون این انبان را تهی یافت حالا مرتب از امید می‌گوید و این که صبور باشید همه چیز درست می‌شود.

کبر و غرور دولت یازدهم مانع از شنیدن سخنان دلسوزان است

قادری بیان کرد: این دولت کبر و غروری دارد که خود را برتر از همه می‌داند و بقیه را متهم به بی عقلی و کم سوادی می‌کند در حالی که یکی یکی به حرف‌های دغدغه مندان می‌رسد و تناقضات خود را باز می‌یابد چنانکه می گوید یارانه‌ها بد است اما همچنان به پرداختن بی حساب و ضابطه آن ادامه می‌دهد و مشخص نیست اگر آن را میراث شوم دولت قبل می‌داند چرا تعطیل یا ضابطه‌مندش نمی‌کند.

حقوق‌های نجومی نتیجه مصوبه مجلس است

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در پاسخ به قادری اظهار داشت: در مجلس برای هیئت امناهای شرکت‌های شبه دولتی و بیمه قانون خاص گذاشتند و خود مجلس مصوب کرده که هیئت امنا برای پاداش خود تصمیبم بگیرند که این قانون مفسده‌زا است.

مهدی پازوکی افزود: اگر بنا داریم عدالت را اجرا کنیم و حقوق‌های نجومی و ویژه‌خواری نباشد نمی‌توان تنها دولت را متهم کرد بلکه باید شرکت‌های وابسته به بنیاد مستضعفان، شرکت های وابسته به آستان‌ها یا بنیاد جانبازان را هم ببینیم و مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان این که در نظام اقتصاد اسلامی عدالت باید برای همه یکسان و فرصت‌ها برابر باشد، بیان کرد: کل مقوله صندوق فرهنگیان از ابتدا نادرست بود و فامیل‌های خود را در آن دست به کار کردند و اکنون دولتی را که نقشی در ابتدای آن نداشته متهم می‌دانند.

دوست و دشمن دائمی نداریم، منافع ملی دائمی داریم

پازوکی تصریح کرد: باید توجه کنیم دنیا با گذشته فرق کرده و خود شما این را می‌دانید که به ترامپ مانند اوباما فحش نمی‌دهید و از سویی در دنیا امروز ما نه دشمن دائمی داریم نه دوست دائمی و تنها چیز دائمی منافع ملی دائمی است.

وی ابراز داشت: در مورد حقوق‌های نجومی تاکید داریم باید همه نهادها باید مورد نظارت باشد و هر کس یک ریال از بیت‌المال سوءاستفاده کرده با آن برخورد شود در حالی که برخوردها باندی و گروهی است و به عنوان مثال بروید ببینید خانه‌های بالای شهر تهران متعلق به کیست و آیا در دست حامیان دولت است؟

پازوکی ادامه داد: ما اعتقاد داریم مفسدان اقتصادی از لاییک تا ارزشی، اصولگرا یا اصلاح‌طلب باید مورد برخورد قرار گیرند.

وی با بیان این که پیش از اجرای طرح تحول سلامت برخی جراحان و پزشکان زیر میزی می‌گرفتند، گفت: در دولت قبل با مردم مستمند در سیستم بهداشت و درمان برخوردهای بسیار نامناسب انجام می‌شد اما اکنون ببینید بیمارستان قلب و غیره که از اقصی نقاط کشور می‌آیند با چه قیمتی خدمات دریافت می‌کنند.

پازوکی در مورد انتقاد قادری به عدم ضابطه‌مندی یارانه بیان کرد: ما هم اعتقاد داریم یارانه تنها باید به سه دهک پایین جامعه تعلق گیرد.

وی در ادامه مواردی را در مورد بانک‌های خصوصی بیان کرد و افزود: ما هم قبول داریم که سیستم اداری مشکل دارد اما روند رو به بهبود است و باید این روند شفاف‌سازی را تقویت کنیم.

دولت هیچ اصلاحی در مورد قانون کار، نظام بانکی و لایحه خدمات کشوری انجام نداد

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اظهارات پازوکی اظهار داشت: برای اصلاح نظام بانکی، قانون کار، لایحه خدمات کشوری و غیره دولت هیچ کاری نکرده که در مواردی حتی ما از سوی مجلس طرح آوردیم اما دولت به همان هم بی توجهی کرد.

قادری افزود: صندوق توسعه ملی از افتخارات ملی و برای تجهیز بخش خصوصی بود و حساب ذخیره ارزی نیز با همین برداشت‌های دولت همچنان 60 تا 70 هزار میلیارد دلار ذخیره داشت اما دولت یازدهم نتوانست آن را اداره کند.

وی ادامه داد: آیین‌نامه صندوق توسعه ملی از قبل نبوده بلکه بعدا در این دولت مصوب شد و مدیر قبلی که آقای فرزین بود از این حقوقها نمی‌گرفت و شایعات در مورد ایشان تکذیب شد.

قادری یادآور شد: اگر دولت طرفدار اجرای عدالت است از خود شروع کند و فهرست و لیست اموال، خانه‌ها و املاک وزرا و مدیران دولت را اعلام کند.

گرداندن اقتصاد ملی بدون همکاری با سایر کشورها در جهان امروز میسر نیست

پازوکی بار دیگر در ادامه این مناظره به اظهار نظر پرداخت و ابراز داشت: واردات بر اساس گزارش بانک مرکزی سال گذشته تنها هفت درصد رشد کرده اما از سویی برخی سخنان در مورد خودکفایی مربوط به تفکرات مارکسیستی گذشته است و در جهان امروز امکان ندارد همه چیز داخل کشور تولید شود.

وی در این زمینه مثالی ذکر و بیان کرد: مقایسه کنید کره جنوبی و شمالی که زمانی یک کشور و در شرایط مشابه بودند اما «جی دی پی» کره جنوبی 20 برابر کره شمالی است و آن که به دنبال استقلال تمام عیار رفته به یک زندان بزرگ بدل شده و مردم آن علف می‌خورند و بنابراین با حرف یا شعار نمی‌توان اقتصاد را پیش برد بلکه باید با واقعیات روز جلو رفت.

40 سال کار روی پیکان بدون توسعه و تغییر تعطیل شد

وی با ذکر مواردی از زیان‌ده بودن تولیدات خودرو در ایران تصریح کرد: انتقال تکنولوژی برای اشتغال ضرورت دارد چنانکه ما 40 سال پیکان ساختیم اما دست آخر بدون توسعه و یا تبدیلی درب کارخانه آن را بستیم.

پازوکی با بیان این که نتیجه شعار رسیدن به احمدی نژاد است، افزود: پدیده احمدی نژاد و آنچه بر سر کشور آمد را دیدیم و برای اداره کشور باید از غلیان احساسات پرهیز کنیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: قیمت ارز در دولت اصلاحات 900 تومان بود و احمدی نژاد آن را به بیش از 3 هزار تومان رساند در حالی که 627 میلیارد دلار نفت فروخت اما 40 درصد تورم کشور بود و متوسط سالی 6 هزار شغل ایجاد کرد در صورتی که دولت فعلی سالانه به طور متوسط 490 هزار شغل ایجاد کرده است.

باید با مفسدان دولت یازدهم برخورد شود

وی با اشاره به پرسش‌های متعدد دانشجویان در مورد قرارداد کرسنت و موارد دیگر افزود: این که فردی در صنعت نفت رشوه گرفته یا فسادی در این دولت شده را باید قوه قضاییه با حداکثر قدرت برخورد کند اما این دلیل نمی‌شود که کلیت کار زیر سوال باشد.

پازوکی با اشاره به این که طبیعت جوان چپ‌گرایی و عدالت‌خواهی است گفت: احساس نیاز به عدالت نباید ما را از مسیر عقلانی دور کند چنانکه سال 65 در بندر طاهری عسلویه تنها چند قایق بر کناره فاقد امکانات پهلو گرفته بودند اما امروز 20 هزار جوان در آن کار می‌کنند.

وی یادآور شد: ما در این کشور از زمان قرارداد دارسی تا کنون نفت فروختیم چنانکه تا پایان دوره رضا شاه نیم میلیارد دلار نفت صادر کردیم تا زمان انقلاب 136 میلیارد دلار و از زمان انقلاب یکهزار و 100 میلیارد دلار نفت فروختیم که بیش از 600 میلیارد دلار آن در دوران احمدی نژاد بوده است.

مدیر فراری بانک صادرات از نوجوانی مدیر بوده است

پازوکی تصریح کرد: کسی که مدیر بانک صادرات شد و آن مفسده را رقم زد در زمان انقلاب دیپلمه بوده و مشخص نیست چه زمانی درس خوانده که از ابتدا همواره استاندار و معاون مدیر کل بوده و وقتی اینگونه بی حساب و کتاب فردی را بر سر کار می‌آوریم نتیجه این می‌شود که با ثروت کشور فراری می‌شود و همین مسائل است که ما را عقب انداخته است.

وی در مورد نحوه برخورد با مفسدان اقتصادی ابراز داشت: بنده به جد اعتقاد دارم قاضی باید دانشکده حقوق درس خوانده باشد  و اگر علم حقوق نداند سعی می‌کنم تا حد ممکن به محکمه نروم که اگر در دنیای توسعه یافته بنگرید دستگاه قضا استقلال کامل دارد و اگر قوه قضاییه مستقل باشد فساد ریشه‌کن می‌شود نه این که افشا کننده املاک میلیونی دستگیر شود.

این استاد دانشگاه بار دیگر بر لزوم یکسان بودن همه در برابر قانون تاکید کرد و اظهار داشت: اگر بناست کسی عضو هیئت علمی یا مدیر یک مجموعه شود باید بدون اعمال نظر آن که دانش بالاتر دارد را انتخاب کنند تا مسائل بعدی رخ ندهد.

قادری در این نشست بار دیگر اظهار نظر کرد و در پاسخ به انتقاد دانشجویان از این که چرا اصولگرایان در مجلس به طور جدی دولت قبل را مورد پرسش قرار ندادند تا اکنون مورد سوال نباشند، اظهار داشت: رئیس مجلس در بررسی طرح‌ها و لوایح اختیاراتی دارد و فرصتی می‌دهد تا این کار انجام پذیرد و ما نیز در مورد برجام با شما هم رای هستیم و حق بود در بحث برجام بیشتر بررسی می‌شد و یکی از دلایل که بنده به کلیات آن رای ندادم همین بود که فرصت ندادند اجماع شکل بگیرد و اگر اجماع شکل می‌گرفت نتیجه از نظر مخالفان و موافقان بهتر می‌شد.

وی تصریح کرد: مجلس در مورد جز به جز کالاهایی که وارد کشور می‌شود مدخلیت ندارد و مشخص نمی‌کند چوب بستنی یا مربا و غیره بیاید یا نیاید بلکه مجلس کلیات تعرفه را بررسی کرده و دولت بر جزییات واردات اشراف دارد.

برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای واردات خلاف است

قادری اضافه کرد: دولت از صندوق توسعه ملی خلاف سیاست نظام برای خرید هواپیما و واردات دیگر برداشت کرده در حالی که شرکت‌های هواپیمایی باید به بخش خصوصی واگذار می‌شده و این کار همچنان در تعلیق است.

نماینده سابق مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: بسیاری از فرودگاه‌های ما توجیه اقتصادی ندارند چنانکه اگر در فرودگاه شیراز 10 هواپیما بگذارید سودی ندارد چون مسافر به اندازه کافی نیست.

وی ادامه داد: در مورد رشد صادرات غیر نفتی باید توجه داشت که اگر گاز و میعانات گازی را از آمار خارج کنیم بسیار کمتر از رقم اعلام شده است.

قادری  با بیان این که سخنان پازوکی در مورد الزام به واردات و تعریف وی از استقلال و خودکفایی ساده‌اندیشی است، اظهار داشت: دعوای چین و آمریکا بر سر حمایت از تولید ملی است و اینگونه نیست که در دنیای امروز همه در جیب هم دست کنند و البته واردات کالای واسطه خوب است اما بعد از برجام تنها واردات کالای مصرفی نصیب ما شد.

قادری افزود: در مورد رشد اشتغال در سال 91 مرکز آمار از شاغلین دولت قبل کم کرده به بعدی اضافه کرده و این امر آمار در مورد اشتغال سالانه را مغشوش می‌کند و از سویی برخلاف گفته آقای پازوکی مدیران بانک‌ها که شکل پیدا کردند در همین دولت بودند اگر هم از دولت قبل آمدند چرا دولت آنها را عوض نکرد.

وی با تاکید بر اشکالات دولت نهم و دهم ابراز داشت: نباید حق را کتمان کرد که به هر حال بسیاری از پروژه‌های نفت و گاز از دولت احمدی نژاد کلید خورد.

پازوکی در واکنش به سوالات دانشجویان ابراز داشت: شما که مرتب تکرار می‌کنید برادر فلان شخص در دولت تخلف کرده چرا از قوه قضاییه نمی‌پرسید که اگر متخلف است چرا او را نمی‌گیرند و چگونه است که سخنگوی قوه قضاییه گفت او کاری نکرده و مدیری که تخلفش احراز شد را دولت کنار گذاشت ضمن این که اگر در مورد رئیس دولت اصلاحات یک ارزن تخلف پیدا می‌شد مطمئن باشید هزاران بار آن را بیان می‌کردند.

این بخش از سخنان پازوکی مورد اعتراض قادری واقع شد که این سخنان را فاقد اعتبار دانست و به مطالب رسمی منتشر شده از سوی قوه قضاییه در مورد تخلفات اطرافیان دولت استناد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار