رییس اداره منابع آب حوزه مرکزی شرکت آب منطقه‌ای یزد مهريز را با كاهش 75 درصدي بارش‌ها در صدر شهرستان‌های دچار کاهش فاحش بارندگی خواند و از آغاز دور دوم خاموشی چاه‌های کشاورزی شهرستان از امروز سي‌ام دی ماه خبر داد.
کد خبر: ۷۰۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳ 22 January 2019

«محمد حسین باقری» در جلسه شورای حفاظت منابع آب مهریز عنوان کرد: دور اول طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی در شهرستان مهریز در تاریخ سوم دی ماه به اتمام رسید و دور دوم آن از تاریخ 30 دی ماه آغاز خواهد شد.

وي با بیان این که شهرستان مهریز در سالجاری با کاهش 75 درصدی بارش نسبت به بلند مدت خود روبرو بوده و از این حیث در صدر شهرستان‌های دچار کاهش فاحش بارندگی است، عنوان کرد: چهار آبخوان واقع در محدوده شهرستان مهریز شامل یزد- اردکان، بهادران، شمش و ارنان- دهج در سال جاری با افت سطح آب به ترتیب 64، 39، 10 و 36 سانتیمتر مواجه بوده است که متاسفانه آبخوان‌های یزد- اردکان و ارنان نسبت به بلندمدت خود دچار تشدید افت تا 20 سانتیمتر بوده‌اند.

باقري اجرای طرح خاموشی در آبخوان‌های شمش و بهادران را بسیار موثر ارزیابی کرد و افزود: آبخوان‌های بهادران و شمش به طور متوسط دارای افت سالیانه به ترتیب 67 و 26 سانتیمتر هستند که با اجرای کامل طرح خاموشی و مشارکت تشکل آب بران منطقه، در سال آبی اخیر کاهش افت سطح آب در این آبخوان‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وي با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف آب در این شهرستان، اجرای طرح 100 درصد مدیریت مصرف آب، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در قالب طرح‌های داناب و سپاس، جداسازی آب شرب از فضای سبز در کنار طرح خاموشی 50 روزه چاه‌های کشاورزی را از اقدامات اضطراری سال آبی اخیر در مهریز عنوان کرد.

اين مسئول در خصوص اجرایی شدن طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی در شهرستان مهریز نیز افزود: این طرح در 223 حلقه چاه کشاورزی شهرستان به مدت 50 روز و طی دو مرحله انجام شد و پیش از اجرای طرح به کشاورزان در خصوص تاریخ و مدت زمان اجرای طرح، اطلاع رسانی از طریق نصب بنر، ارسال پیامک و برگزاری نشست هم اندیشی صورت گرفت.

«سيد محمد رستگاری» رييس شورای حفاظت منابع آب و فرماندار شهرستان مهریز نیز در این جلسه بر ضرورت حفظ و حراست از منابع آبی تاکید کرد و افزود: طرح های مدیریتی از جمله خاموشی چاه‌های کشاورزی و نصب کنتورهای هوشمند باید برای تمام چاه‌های سراسر شهرستان انجام شود تا شاهد صرفه‌جویی آب‌های زیرزمینی شهرستان باشیم.

وي تصریح کرد: نصب کنتورهای هوشمند روی چاه‌های شهرستان به خصوص چاههای کشاورزی از مطالبات جدی دولت و دستور کارهای شورای حفاظت منابع آب شهرستان بوده و در این راستا ضمن ابلاغیه به مالکین، ادارات آب و برق ملزم به اعمال قانون تا نصب کامل کنتورهای هوشمند شهرستان هستند.

در اين نشست ساخت مخازن ذخیره در میانکوه، طرح تحویل حجمی آب به کشاورزان، نصب کنتورهای هوشمند و بررسی چاه‌های غیرمجاز نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار