عضو هیات‌ مدیره خانه صنعت و معدن ايران:
عضو هيات مديره خانه صنعت و معدن ايران و استان يزد با اشاره به مهيا بودن زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه‌اي صنايع هاي‌تك در استان، اظهار كرد: یزد می‌تواند پایتخت های‌تک كشور باشد و به سراسر کشور در این زمینه خدمات ارائه دهد.
کد خبر: ۷۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹ 20 August 2015
به گزارش تابناک یزد "محمدحسین فنایی" به مشكلات كم‌آبي و زيست محيطي ناشي از برخي صنايع در استان اشاره كرد و گفت: استان يزد از  زيرساخت‌هاي لازم براي توسعه‌اي صنايع هاي‌تك برخوردار است و بايد در اين حوزه مورد حمايت‌هاي خاص دولت قرار گيرد.

وي صنايع هاي‌تك را در زمره صنايع پاك كه نه نياز به آب قابل توجهي دارند و نه اين كه مسائل زيست محيطي به دنبال دارند، خواند و آن را براي استاني مانند يزد با توجه به شرايط اقليمي كنوني مناسب دانست.

وی در ادامه نيز به كسب رتبه برتر استان در قبولي 21 سال كنكور سراسري كشور و وجود نخبگان فراوان در استان در همين رابطه اشاره كرد و افزود: استان يزد در رابطه با صنايع هاي‌تك، دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان خوب زیادی دارد و از طرفي پارک علم و فناوری يزد نيز يكي از پارك‌هاي قوي كشور محسوب مي‌شود.

فنايي بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي در استان را يادآور شد و گفت: متاسفانه علي رغم مطرح شدن اين موضوع به عنوان يكي از دغدغه‌هاي استان، هيچ مسئولي در مورد راهکار اجرایی اين مشكل در استان كه توسعه صنايع هاي‌تك است، سخن نمي‌گويد.

وي با بيان اين كه صنعت های‌تک، صنعتي مغزافزار و دانش محور و نيازمند به نیروهای تحصیل‌ کرده است و افزود: در صنعت هاي‌تك یک تعداد افراد متخصص گردهم مي‌آيند و نرم‌افزاي مي‌سازند كه مي‌تواند نه تنها به كل كشور بلكه به ساير كشورهاي جهان نيز سرويس‌دهي و انواع خدمات مهندسي و فناوري اطلاعات و غيره را ارائه كند.

فنایی اظهار كرد: با وجود شهره بودن يزدي‌ها به سخت كوشي و تلاش، ولي مردمان اين ديار بيش از آن كه در كارهاي سخت‌‌افزاري موفق باشند، در فعاليت‌هاي نرم‌افزاري توانايي دارند و صنعت بدون آبِ، مغزافزار و دانش‌بنیان بايد به عنوان محور توسعه استان مورد توجه دولتمردان قرار گيرد و در اين باره مشوق‌ها و حمايت‌ها دولت، اجرايي شود.

وي با اشاره به اهميت ايجاد شهرک علم و فناوری استان در همين راستا، عنوان كرد: بسياري از افراد تحصیل ‌کرده و دانشگاهی استان كه توانايي فعاليت در اين زمينه را دارند متاسفانه فاقد فضا و  امكانات هستند كه دولت مي‌تواند در اين رابطه راهگشا باشد و در اين حوزه سرمایه‌گذاری مطلوبي داشته ابشد.

وي با بیان این که یزد می‌تواند پایتخت های‌تک كشور باشد، گفت: اين موضوع يك واقعيت تاييد شده از سوي همگان است لذا بايد براي محقق شدن آن و تکنیک‌های اجرایی‌اش نيز تبادل نظر كرد و از تجربيات ساير كشورها بهره‌مند شد.

عضو اتاق ايران با تاكيد بر لزوم ايجاد يك اتاق فكر در استان به همين منظور، از قول مساعدت رييس مجلس شوراي اسلامي در سفر به يزد براي حمايت از اين ايده و تبديل استان به عنوان پايلوت هاي‌تك در كشور خبر داد.

فنایی در اهميت ايجاد اتاف فكر در اين رابطه تصريح كرد: متاسفانه اين كه مي‌بينيم علي رغم شعارهاي خوبي كه ساليان سال سر مي‌دهيم ولي در عمل موفق نبوده‌ايم به خاطر نداشتن فرمول اجرایی و تكنيك برای محقق شدن شعارهايمان بوده است لذا بايد نگاهمان به مسائل تغيير دهيم و وشعارهايمان را براي اجرايي شدن با تفكر و راه‌حل اجرا همراه كنيم.

وي در اين رابطه به مشكلات توليد در كشور اشاره كرد و گفت: متاسفانه در كشور بيشتر از اين كه توليد محور باشيم،  بانك محور هستيم چرا كه اگر سرمايه‌اي را در بانك قرار دهيم و سود دريافت كنيم از آن ماليات اخذ نمي‌كنيم ولي اگر همان سرمايه را در توليد بگذاريم چه سود بدهد يا ندهد، از توليدكننده ماليات مي‌گيريم؛ اين در حالي است كه اگر يك بار به عكس اين رفتار عمل مي‌كرديم تولید در كشورمان رشد مي‌كرد و همه به دنبال تولید مي‌رفتند.

فنايي بيان كرد: در واقع اگر قرار باشد يك مملکت، تولیدمحور باشد، همه‌چیز باید در خدمت تولید باشد و اگر ارفاق و امتیازی نيز وجود دارد براي توليد باشد و این موضوعات همان تکنیک‌هایی است که در صنايع هاي تك‌بايد با تفکر همراه باشد تا شعارهایمان به عمل تبدیل شود.

عضو هيات مديره خانه صنعت و معدن كشورمان در پايان در ادامه ضمن ابراز خرسندی در مورد لغو تحريم‌ها عليه كشورمان، فضاي پسا تحريم را فضايي آماده برای رشد با برقراري ارتباطات بيشتر و بهتر با ساير كشورها در اين حوزه و البته ساير حوزه‌ها باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار