مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری خبر داد

آزاد‌سازی یک قطعه بوتیمار در تالاب گندمان

تابناک چهارمحال وبختیاری- مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: در چند روز گذشته یک قطعه بوتیمار در تالاب گندمان رها‌سازی شد.
کد خبر: ۴۷۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶ 06 August 2017

به گزارش تابناک شهرکرد- شهرام احمدی اظهار کرد: طی چند روز گذشته یک قطعه بوتیمار که از ناحیه پا دچار آسیب شده بود در یکی از چاه‌های مابین شهر بلداجی و گندمان توسط کشاورزان منطقه پیدا و به مأموران حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه این پرنده پس از مداوا در تالاب گندمان رها‌سازی شد افزود: بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای پرندهٔ آبچر از راسته سقامرغ‌سانان و خانواده حواصیلان است، ویژگی اصلی این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: وضعیت آبگیری دو تالاب گندمان و چغاجور در استان با توجه به فصول گرم تابستان مطلوب است و درحال حاضر 25 هزار پرنده مهاجر در این دو تالاب تابستان‌گذرانی می‌کنند.

احمدی اضافه کرد: با شروع فصل تابستان و زادآوری پرندگان، تعدادی از آن‌ها مهاجرت کرده و تا اواخر تابستان با خشک شدن تالاب‌های استان‌های همجوار جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب چغاخور و گندمان افزایش می‌یابد.

وی افزود: تالاب گندمان در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: منابع تأمین کننده آب تالاب علاوه بر باران و برف، چشمه‌ها (چشمه‌های حاشیه تالاب چون گل‌کوچک، گل‌بزرگ، مرادان و نصیرآباد) و رودخانه آقبلاغ است.

احمدی ادامه داد: احیای این تالاب در سال‌های گذشته و آبگیری کامل آن محیط مناسبی را برای مهاجرت پرندگان آبزی و کنار‌آبزی و رشد گونه‌های گیاهی فراهم کرده است.

گفتنی است؛ تالاب گندمان با وسعت 980 هکتار و ارتفاع 2 هزار 219 متر از سطح دریا در جنوب غربی شهر گندمان از توابع شهرستان بروجن واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار