رفتارهای غیرعمد دانش آموزان خشونت آمیز نیست

معاون تربيت بدني و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبيل گفت: بسیاری از رفتارهایی که دانش آموزان از خود نشان می دهند، جزو رفتارهای خشونت آمیز محسوب نمی شود زیرا بسیاری ازاینها به صورت غیر عمدی و تصادفی رخ می دهد.
کد خبر: ۵۴۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ 28 June 2015

علیرضا گلشن درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اردبیل، درتعریف پرخاشگری گفت: رفتاری است که هدف آن صدمه زدن به خود و دیگران وهدف رفتار آسیب زاست، این رفتار درصورتی پرخاشگری محسوب می شود که از روی عمد به منظور صدمه زدن به دیگران و یا خود انجام شود.

گلشن ادامه داد: بسیاری از رفتارهایی که دانش آموزان از خود نشان می دهند، جزو رفتارهای خشونت آمیز محسوب نمی شود زیرا بسیاری ازاینها به صورت غیر عمدی و تصادفی رخ می دهد.

وی درپاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اجرای برنامه‌های ورزشی درمدارس درکاهش خشونت موثر است، افزود: بازی و ورزش منجر به جهت گیری رغبت‌ها وهیجانات نواجوان می شود ومفاهیمی چون ایثار، نوع دوستی وتعاون را به آنها می آموزد.

وی افزود: روان شناسان معتقدند افرادی که ورزش می کنند واوقات فراغت خود را بیشتر با ورزش می گذراند از رشد عاطفی خوبی برخوردار هستند چرا که فعالیت‌های ورزشی فرصت مناسبی برای ابراز شادی، عدم پرخاشگری ،علاقه و ایجاد خود باوری و کسب شایستگی‌های فردی است.

وی با اشاره به اینکه شرکت درفعالیت‌های ورزشی نوجوانان را از افسردگی خارج ساخته و ایجاد نشاط را به زندگی فراهم می کند،افزود: فعالیت‌های ورزشی باعث از بین بردن خلق وخوی پرخاشگری می شود.

وی همچنین درپاسخ به سوالی مبنی برآیا ترافیک بالای کلاسهای درسی نیز بر گسترش خشونت دانش آموزان تاثیرمی گذارد؟ افزود: باید توجه کرد رفتار انسان محصول تعامل مداوم تغییرات شخصی ومحیطی است؛ چون شرایط محیطی رفتار شخصیتی را تشکیل می دهد .ازسوی دیگر رفتارشخص نیز درشکل گیری موقعیت ها موثر است.

معاون تربيت بدني و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبيل گفت: به عقیده روان شناسان هرگاه بخواهیم رفتارشخص را پیش بینی کنیم باید شرایط تعامل و ویژگی‌های شخصی مورد نظر با ویژگی های محیطی که درآن رشد کرده است را مورد بررسی قرار دهیم لذا نمی توانیم به جرات بگوییم ترافیک بالای کلاس‌ها در پرخاشگری دانش آموزان موثر است.

گلشن اضافه کرد: تواناییها وعادت‌هایی که انسان در جامعه و گروه کسب می کند در این زمینه موثر است. لذا تراکم کلاس‌ها را از این لحاظ می توان در بروز احتمالی رفتارها موثر دانست.

گلشن معتقد است: خشونت درجامعه شیوع وگسترش می یابد و پیشگیری وکنترل آن ازاهم مواردی است که بایستی مورد توجه متولیان امر باشد . زیرا تمامی آسیبهای اجتماعی ساختارهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد و روند رشد وتوسعه و نظم حاکم بر ابعاد و لایه‌های مختلف جامعه را با خطراتی مواجه می کند.

وی افزود: مواردی که درکنترل خشونت موثر است می توان به تقویت وبسط آموزش مهارتهای اجتماعی به ویژه مهارت خود کنترلی، انبساط بین فردی و کنترل خشم در دانش آموزان، آموزش شیوه فرزند پروری سالم برای والدین، تقویت سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تقویت ارزشهای اخلاقی ،دینی درجامعه، استفاده ازگروههای مرجع دینی و نیز تشکیل نهادهای دانش آموزی، تقویت آگاهی های حقوقی اقشار جامعه درمورد قوانین اجتماعی ، مدنی ، جزائی وخشونت، تقویت وتشویق فرهنگ قانون پذیری، قانون گرایی، شناسایی برخی ازاختلالات موثر در پرخاشگری ازجمله کج خلقی ها، ارتقاء سطح شادی درمدارس ازطریق زیرساخت های توسعه، استفاده از ظرفیت های موجود در ایام واعیاد مذهبی، توجه به گرافیک محیطی وایجاد فضای سبز درمدارس،معرفی جلوه‌ها و پیامدهای زشت خشونت به دانش آموزان و معلمان، پرهیز جدی ازبرچسب زنی به دانش آموزان درکنارارتقای تکریم دانش آموزان، اختصاص بخشی از اعتبارات فرهنگی و ایثار به برنامه های پیشگیری ازخشونت نام برد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار