باید به سمت کسب و کارهای جدید حرکت کرد
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در کشور ما مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش به سختی به ۱۰ یا یازده درصد می رسد.
منصور مجاوری افزود: در کشور ما مشارکت بخش خصوصی در آموزش و پرورش ۱۰ درصد است و این در حالی است با پژوهشی که در سال ۹۴ انجام دادیم، در سایر کشورها میانگین آموزش توسط بخش غیر دولتی و سایر نهادها ۲۵ تا ۳۵ درصد است و قانون شورها تفویض اختیار و واگذاری را مورد تاکید قرار داده است.
مجاوری با بیان اینکه موضوع شوراها در دین، قوانین، دستگاه ها و بخش های مختلف مورد تاکید است، اظهار داشت: نقش آموزش و پرورش در توسعه پایدار استان ها محسوس است.
مجاوری گفت: قانون شوراها در همه ابعاد دیده شده است و استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف برای توسعه این حوزه مورد تاکید است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امید است روزی قانون شوراها به جایگاه خود برسد و هدفگذاری ها به درستی تحقق یابد.
مجاوری گفت: در بعد توسعه مشارکت ها در برنامه جدید به دنبال این هستیم که از همه ظرفیت های قانونی در همه زمینه ها استفاده کنیم.
وی ابراز داشت: همچنین آموزش و پرورش به تنهایی قادر به اداره این دستگاه بزرگ نیست.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بودجه دولتی به تنهایی جوابگوی مسائل اداری و مالی نیست، اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ درصد بودجه آموزش و پرورش مربوط به حقوق و مزایا می شود و این در حالی است که انتظار داریم در هنرستان های آموزشی، صنعت آموزش داده شود.
وی افزود: کیفیتی در آموزش هنرستان ها نیست و دلیل آن عدم تزریق اعتبار است.
مجاوری ابراز داشت: اگر به دنبال کشوری هستیم که توسعه پایدار داشته باشد، باید به آموزش و پرورش آن بها داد.
وی خاطرنشان کرد: دولت به تنهایی نمی تواند آموزش و پرورش را اداره کند و دولت امتحان خود را پس داده است و با این میزان بودجه و اعتبار باید مشارکت دستگاه های مختلف را داشته باشیم.
مجاوری با بیان اینکه سند تحول بنیادین چشم انداز مناسبی است، گفت: سند تحول بنیادین زمانی اجرایی می شود که منابع مالی آن تامین شود و باید دید چه مقدار از منابع مالی آن تامین شده است.
وی افزود: همچنین هر یک از بندها و تبصره های آن میلیارد ها تومان بار مالی دارد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: ما به دنبال تعالی مدیریت و دانش آموزان هستیم و دولت به تنهایی قادر نیست نسبت به تامین منابع اقدام کند و تامین منابع تنها مالی نیست و نیروی انسانی در این حوزه بسیار مهم است.
وی افزود: حرکت به سمت چابک سازی و اصلاح ساختار آموزش و پرورش ضروری است.
مجاوری اظهار داشت: ما نیاز داریم که با استفاده از منابع موجود برای توسعه آموزش و پرورش اقدام کنیم.
وی افزود: استفاده از ظرفیت های آمورشی توسط دانش آموزان، فرهنگیان و ... که شرکت دانش بنیان دارند مورد تاکید است و باید ظرفیت ها را به روز کنیم و شورای آموزش و پرورش نیز باید به سمت کسب و کارهای جدید حرکت کند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: امروزه در تمام دنیا بالاترین سرمایه نیروی انسانی است و باید دید در بعد منابع انسانی چه کارهایی انجام داده ایم و در حوزه بهره وری، بهینه سازی و ظرفیت سازی از قوانین مختلف چه اقداماتی انجام شده است.
مجاوری با تاکید بر اینکه ما خیرین فکری داریم، ابراز داشت: از ظرفیت توسعه فکری اولیا باید استفاده شود و این در حالی است که انجمن اولیای ما فرمالیته شده است.
مجاوری بر شفاف سازی بودجه ای تاکید کرد و بیان داشت: باید اطلاعات این حوزه شفاف سازی شود تا جذب اعتبارات بودجه را بتوان افزایش داد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در حوزه واگذاری ها و برون سپاری فعالیت ها ۷۰ عنوان کاری از ادارات احصا شده است که با گرفتن مصوبه به شرکت تعاونی هایی که وابسته به فرهنگیان است داده خواهد شد و ادارات باید سبک شوند.
مجاوری با تاکید بر توسعه زیرساخت ها و مناسب سازی گفت: تا زمانی که مدارس ما در خانه ها و کپرها و ساختمان های ۳۰ ساله اداره شود، نباید انتظاری بیش از این داشته باشیم.
در روستاهای فاقد دهیاری، مدارس بیشترین مشکل را دارند
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم در این مراسم گفت: توسعه آموزش و پرورش استان همکاری بخش ها و دستگاه های مختلف را طلب می کند.
محمد کاظم نظری افزود: رشد و مسیر خوبی که آموزش و پرورش استان در این چند سال طی کرده، امیدوار کننده است و آمارها بیانگر روند صعودی است.
نظری خاطر نشان کرد: ظرفیت های زیادی در استان وجود دارد که می توانند به کمک آموزش و پرورش بیاید.
وی افزود: در حوزه اعتبارات، در بخش اعتبارات مستقیم افزایش و رشد لازم در حوزه آموزش و پرورش وجود نداشته است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار گفت: در حوزه اعتبارات، در روستاهای فاقد دهیاری، مدارس بیشترین مشکل را دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.
نظری با اشاره به توسعه نیافتگی استان خاطرنشان کرد: استان ما به دلایل متعددی در بسیاری از شاخص های توسعه، کمتر رشد یافته است.
وی به حوزه شورهای آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تقویت شوراهای آموزش و پرورش نیز برای تحقق هدفگذاری ها لازم است.
نظری بر توسعه همه جانبه آموزش و پرورش تاکید کرد و عنوان داشت: کمک در حوزه زیرساخت ها به تنهایی کمک محسوب نمی شود و باید در همه جنبه ها کمک کرد تا استان از کمتر توسعه یافتگی نجات پیدا کند.
وی افزود: امید است از ظرفیت موجود در آموزش و پرورش برای توسعه بیش از پیش استان استفاده شود.