اما در حالی دولتمردان حمایت از تولید خودرو در ایران را به هر قیمتی در سال های گذشته در دستور کار قرار داده اند که بسیاری از فعالان اقتصادی بر این باورند که باید روی مزیت های اقتصادی خود سرمایه گذاری کنیم و حمایت از تولید ملی به هر قیمتی را فراموش کنیم.
سید رضی میری عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران با اشاره به درخواست وزیر صنعت برای افزایش قیمت 9.6 درصدی خودرو، به پول نیوز گفت: در طول تمام سال های گذشته سنگ خودروسازان را بر سینه زدیم و مدام سعی کردیم که با حمایت های تعرفه ای و غیر تعرفه ای یک بازار انحصاری برای خودروسازان ایجاد کنیم بدون اینکه توجه داشته باشیم این مدل حمایت تنها چند سال می تواند دوام داشته باشد و اگر نگاه بلند مدتی برای حفظ صنعت خودرو داریم باید نگاه فراملی به صنعت داشته باشیم.
او بر این باور است که هر کشوری باید در جهت رفع مایحتاج خود و تامین آن، برای تولید بخشی از کالاهای صنعتی مورد نیاز در داخل اقدام کرده و بخشی دیگر را از خارج تامین کند. این طور نمیشود که یک کشور، همه چیز را وارد کند؛ بلکه باید یکسری از مایحتاج خود را نیز تولید کرده و در داخل کشور مصرف کند؛ البته این تولید هم باید دارای مزیتهایی در داخل باشد؛ چراکه اگر برای مایحتاج خود چیزی را تولید کنیم که مقرون به صرفه نباشد یا در تولید آن، به لحاظ دانش فنی و سایر مسائل مزیتی نباشد، کار به درستی پیش نخواهد رفت.
عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تهران ادامه می دهد: همانطور که ایران هیچگاه در حوزه اتومبیل موفق نبوده؛ ولی همواره سعی داشته که از قبل انقلاب اتومبیلساز شود؛ در حالی که بعد از گذشت دههها، همچنان خودرو را به شکل بدی در داخل به صورت مونتاژ تولید میکنیم یا اینکه به صورت سیکیدی از سایر کشورها وارد کرده و به مونتاژ میپردازیم و از این کار هم دستبردار نیستیم و اقرار هم نمیکنیم که ما خودروسازی بلد نیستیم.
رضی میری تأکید میکند: این یک نکته منفی در کارنامه تولیدات صنعتی کشور به شمار میرود. در عین حال کشوری همچون اتریش، تمام نیازهای خود به خودرو را از طریق واردات تامین میکند؛ در حالی که در صنعتی همچون ماشینسازی نیز در دنیا برجسته بوده و ید طولایی دارد؛ اما هیچگاه دست به تولید خودرو نزده و تمام مزیتها و تمرکز خود را بر تولید ماشینآلات صنعتی متمرکز کرده است. این کشور، از آلمان خودرو وارد میکند و در مقابل، صادرات ماشینآلات صنعتی خود را به تمام دنیا صورت میدهد و ارزآوری خوبی هم دارد که بسیار بیشتر از میزان ارزی است که بابت واردات خودرو میپردازد. در حالی که ایران تلاش کرده خود را در هر صنعتی وارد کند و متاسفانه در هیچ صنعتی هم سرآمد نشده است. تجربیات اما نشان داده که ایران میتوانسته صنایعی را به شکل خوبی داشته باشد و هدایت بخشی از بازارهای دنیا را به دست گیرد.