امروزه بازاریابی با ورود دیجیتال مارکتینگ پیچیده تر از گذشته شده است. شرکت های زیادی بر روی دیجیتال مارکتینگ سرمایه گذاری می کنند. این سرمایه گذاری عموماً بر روی سایت، سئو، تولید محتوا، شبکه های اجتماعی و تبلیغات آنلاین انجام می شود.
اما با گسترده شدن و افزایش تبلیغات آنلاین در سطح اینترنت، اثر بخشی آن به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. بنابراین شرکت ها باید راهکارهایی را برای اندازه گیری و بهینه سازی کمپین های آنلاین خود در نظر بگیرند و با بررسی عملکرد هر کمپین، آن را بهینه کنند. به عبارت دیگر کسب وکارها باید به پرفورمنس مارکتینگ یا بازاریابی عملکردی توجه ویژه داشته باشند.
با پیچیده شدن فرآیند بازاریابی و تکنولوژی و مشتریان، پرفورمنس مارکتینگ به کسب و کارها کمک می کند تا تبلیغاتی که به نظر خوب می آیند را از تبلیغاتی که واقعاً اثربخش هستند را تشخیص دهند. در واقع شما متوجه خواهید شد هر ریالی که خرج می کنید چگونه به نتیجه می رسد و کجا خرج می شود.
در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که پرفورمنس مارکتینگ چیست و چگونه عمل می کند.
در واقع نوعی از بازاریابی است که بر اساس عملکرد اندازه گیری می شود. در حالی که بسیاری از برندها میلیون ها تومان صرف کمپین های بازاریابی می کنند که هیچ نتیجه قابل اندازه گیری همانند سرنخ های فروش و مشتریان جدید نمی دهد، پرفورمنس مارکتینگ به شما می گوید به ازای هر تومانی که خرج می کنید دقیقاً چه تعداد کلیک، سرنخ فروش و مشتری به دست می آورید.
تا اینجا احتمالاً اصلی ترین مزیت پرفورمنس مارکتینگ را متوجه شده اید. اما موارد بیشتری هستد که قدرت این نوع از بازاریابی را نشان می دهند:
اگر علاقه مندید وارد این حوزه بشوید، سه گام برای شروع خواهید داشت:
ابتدا مشخص کنید قصد به دست آوردن چه چیزی را دارید و چه میزان بودجه برای آن در نظر گرفتهاید. به عنوان مثال تنها به دنبال جذب بازدید کنندگان جدید برای وبسایتتان هستید؟ یا به دنبال سرنخ های فروش جدید هستید(لازم دارید یک فرم در سایتتان را تکمیل کنند)؟ یا فراتر از آن به دنبال مشتریانی هستید که از شما خرید کنند؟ شاید هم به دنبال جذب فالوئرهای جدید برای شبکه های اجتماعی خود هستید. اهدافتان به شما خواهند گفت که چه چیزی را بررسی کنید و چه چیزی را به دست خواهید آورد.
زمانی که مشخص شد اهدافتان چیست، درباره مکان هایی که قصد تبلیغات دارید تحقیق کنید و انواع تبلیغات را در نظر بگیرید. برای نمونه می توانید موارد زیر را بررسی کنید:
جدا از این که کدام گزینه را انتخاب می کنید، اندازه گیری عملکرد کمپین هایتان اهمیت بالایی دارد. مهم نیست چه میزان تحقیقات انجام داده اید، برخی از منتشر کننده های تبلیغات بهتر از بقیه عمل می کنند و خروجی بهتری دارند و زیبایی پرفورمنس مارکتینگ این است که می توانید بهترین گزینه را انتخاب نمایید.
در کنار انتخاب بهترین منتشر کننده تبلیغات، باید به بنرها، دکمه ها و سایر مواردی که در عملکرد بهتر یک تبلیغ اثربخش هستند توجه کنید. گاهی با تغییراتی جزئی می توانید نرخ تبدیل کمپین را به طرز شگفت آوری بالا ببرید.
شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که چگونه می توان کمپین ها را بررسی و تحلیل کرد. در پاسخ باید گفت بهترین ابزار برای اندازه گیری عملکرد یک کمپین گوگل آنالیتیکس است که می توانید با تعریف UTM های مختلف آمار درستی از کمپینهایتان داشته باشید.
در کنار گوگل آنالیتیکس، گوگل دیتا استودیو ابزاری مناسب برای ساخت داشبوردهای تحلیلی است. می توانید ابزاری همچون گوگل آنالیتیکس را به دیتا استودیو متصل کنید و اقدام به ساخت داشبوردها، نمودارهای اختصاصی برای هر کمپین نمایید. برای آموزش گوگل دیتا استودیو از همین امروز شروع کنید و با وصل کردن Google Analytics، داشبوردهایی را برای تمرین ایجاد کنید.
زمانی که وارد این حوزه می شوید، باید موارد بسیاری را بیاموزید. ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ nerdo مقالات زیادی در این ارتباط داریم. همچنین اگر تمایل دارید که کمپین های بازاریابی خود را بهینه کنید و پرفورمنس مارکتینگ را در آن ها اجرا کنید می توانید روی متخصصین ما حساب کنید.