کد خبر: ۱۴۸۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴ 20 December 2015

به گزارش تابناک یزد،به گفته مدیر کل مدیریت بحران استان سند جامع آموزش مدیریت آب در استان تدوین شد.

یزد از کم باران‌ترین استان‌های کشور است. خشکسالی‌های پیاپی نیز به این معضل دامن زده و موجب بروز بحران کم‌آبی در استان شده است.
مسئولان استان تاکنون راهکارهای متعددی برای جلوگیری از بروز بحران آب اندیشیده‌اند که یکی از این راهکارها تدوین «سند آموزشی مدیریت مصرف آب» است. هدف از تدوین این سند، مدیریت درست مصرف آب در بخش‌های گوناگون از جمله خانگی، صنعت و کشاورزی است.

راهکارهای مدیریت درست مصرف آب
مدیر کل مدیریت بحران استان در مورد راهکارهای تعیین شده برای مدیریت منابع آب گفت: مدیریت درست مصرف آب و استفاده از روش‌های جدید برای بهینه‌سازی مصرف از اولویت‌های استان است.
«محمدحسین امامی» در مورد راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش صنعت استان نیز گفت: به تازگی و با همکاری بخش‌خصوصی راهکارهای جدیدی برای مدیریت مصرف آب در بخش صنایع استان طراحی شده است.
وی گفت: در شهرستان‌های اردکان، مهریز و ابرکوه مطالعاتی درباره استفاده از آب تصفیه شده فاضلاب و آب شور در بخش صنعت انجام شده است.
امامی در مورد مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نیز افزود: با همکاری مقامات کشوری، اعتبارات خوبی برای استفاده از روش‌های جدید در خصوص آبیاری زمین‌های کشاورزی در نظر گرفته‌ایم تا به مدیریت مصرف آب در این بخش منجر شود.
وی با بیان این‌که یزد از وضعیت کم‌آبی به بی‌آبی رسیده است، گفت: اکنون بخشی از آب آشامیدنی استان از نخستین خط انتقال آب تامین می‌شود که پاسخگوی نیاز استان نیست.
این مسئول افزود: انتقال آب از خلیج‌فارس به استان نیز در کنار مدیریت درست مصرف در حال پیگیری است.
امامی ادامه داد: با توجه به این‌که کولرهای آبی، مصرف آب بالایی دارند، خروج این کولرها از چرخه مصرف و جایگزین کردن آنها با کولرهای گازی نیز در دستور ‌کار است.
مدیر کل مدیریت بحران استان در مورد حذف کولرهای آبی توضیح داد: در صورت فراهم بودن زیر‌ساخت‌ها برای جایگزینی کولرهای گازی به جای کولرهای آبی، رایزنی‌ها برای متعادل شدن هزینه برق نیز انجام می‌شود.
امامی گفت: بخشی از زیرساخت‌ها باید از سوی وزارت نیرو تامین شود که در این مورد نیز با این وزارتخانه هم‌اندیشی شده است.
وی گفت: اگر مدیریت درستی بر مصرف آب صورت نگیرد، آینده خوبی برای استان پیش‌بینی نمی‌شود و آب در بسیاری از استان‌های کشور از جمله یزد جیره‌بندی می‌شود.
مدیر کل مدیریت بحران استان، بحران آب در یزد را جدی دانست و گفت: توسعه استان و رشد روزافزون جمعیت موجب افزایش مصرف آب و در نتیجه کاهش منابع آب‌ زیر زمینی شده است.
امامی با بیان این‌که سطح سفره آب‌های زیرزمینی استان به شدت پایین آمده است و یزد با بیلان منفی برداشت آب روبه‌رو است، گفت: مصرف بهینه آب، تنها راه برون رفت از بحران آب در شرایط کنونی استان است.  وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مرکز تحقیقاتی آب در استان، گفت: پارک علم ‌و فناوری یزد، گنجایش خوبی برای انجام پژوهش‌ در حوزه آب دارد و می‌تواند به صورت پایلوت در کشور به پژوهش‌های حوزه آب بپردازد.
امامی افزود: استان برای تغییر نام «پارک علم‌ و فناوری» به «پارک علم ‌و فناوری آب» اقدام کرده و خواستار تمرکز پارک علم ‌و فناوری یزد بر فعالیت‌های فناورانه در زمینه حل بحران آب شده است.  به گفته وی، در این مورد با وزارت علوم‌ و تحقیقات و همچنین معاونت فناوری ریاست جمهوری نیز نامه‌نگاری شده است.
مدیر کل مدیریت بحران استان با تاکید بر این‌که مدیریت درست آب از مهم‌ترین راهکارهاست از تدوین سند جامع آموزش مدیریت آب در استان خبر داد.
امامی افزود: سند آموزش آب به گونه‌ای تدوین شده است که اقشار مختلف مردم اعم از صنعتگران، کارخانه‌داران، سرمایه‌گذاران، پژوهشگران، دانشحویان و... را شامل شود. وی گفت: آموزش جامعه مدنی استان در مورد مدیریت درست مصرف آب، اقدام ارزشمندی برای جلوگیری از بروز بحران آب است.
این مسئول همچنین بهره‌گیری از دانش بومی گذشتگان را راهکاری کم هزینه برای جلوگیری از بحران آب دانست.

جبران نشدن خسارت‌ خشکسالی‌های استان
مدیر کل مدیریت بحران استان، با بیان این‌که یزد 14سال پیاپی با خشکسالی روبه‌رو بوده است، گفت: خسارت‌های بسیاری در اثر این خشکسالی‌ها به عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست وارد شده است. به گفته «محمد حسین امامی» استان در سال گذشته 1300 میلیارد تومان در بخش کشاورزی خسارت دید، در حالی که برای جبران این خسارت‌ها بودجه کافی اختصاص داده نشده است. این مسئول افزود: پدیده ریزگرد نیز از دیگر مشکلات ناشی از خشکسالی است که به دلیل نبود بارش و خشکسالی‌های پیاپی تشدید شده است.
وی گفت: کاهش میزان رطوبت و تبخیر در استان نیز موجب سست شدن خاک‌ و تشدید آلودگی‌های ناشی از گرد و غبار و طوفان‌های شن و ماسه شده است.

دانش بومی نیاکان؛ الگوی نجات
مشاور ارشد مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های آبی استان با بیان این‌که قنات از دیرباز یکی از منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی در استان بوده است، گفت: قنات در گذشته در مناطقی که با خطر خشکسالی روبه رو بودند، نقش کلیدی داشت. «علی اصغرسمسار یزدی» افزود: قنات‌ها نقش موثری در نظام اقتصادی و حیات اجتماعی استان داشته‌ و موجب شکوفایی اقتصاد کشاورزی در منطقه و حفظ آرامش مردم بوده‌اند. این پژوهشگر حوزه آب تاکید کرد: بهره‌گیری از فناوری قنات، راهکاری به‌صرفه برای دستیابی به آب آشامیدنی و جلوگیری از بروز بحران آب است.

همشهری


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار