دویست و پنجاه و سومین شب از شب‌های بخارا به شب «فرهنگ و معماری یزد» اختصاص داشت که با حضور جمعی از یزدپژوهان در کانون زبان فارسی در تهران برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۲۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ 05 August 2016
به گزارش تابناک یزد،دویست و پنجاه و سومین شب از شب‌های بخارا در محل کانون زبان فارسی با همراهی گنجینه پژوهشی ایرج افشار، انجمن مفاخر معماری ایران، معمار نت و مجله بخارا، با عنوان شب «فرهنگ و معماری یزد» برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، علی دهباشی مدیرمسئول و سردبیر مجله بخارا ضمن خوشامدگویی به میهمانان این نشست، برگزاری شب فرهنگ و هنر یزد را در بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی، اتفاقی نیکو دانست و گفت: به حق بود که این جلسه در جایی برگزار شود که بنیانگذار آن دکتر محمود افشار یزدی است که از بزرگان شهر یزد و شخصیت‌های والای علمی و فرهنگی است و بنیاد موقوفات را وقف فرهنگ و حفظ زبان فارسی کرده و بعد فرزند ایشان زنده‌یاد ایرج افشار که بزرگترین و مهم ترین پژوهشگر یزدشناسی در زبان فارسی است.

وی افزود: نه اکنون بلکه نزدیک به شصت سال پیش، نخستین پژوهش‌های یزدشناسی به طور جدی و آکادمیک با مقالات و آثاری بود که ایرج افشار آغازگر آن بود و بعد این را در طول بیش از دوازده کتاب که مشهورترین آن در سه جلد منتشر شد و شامل تاریخ و فرهنگ و معماری یزد است، ارائه کرد. فرهنگ لغات یزدی و بسیاری مقالات که در صد مقاله و راهنمای کتاب توجهی به معماری و تاریخ و فرهنگ یزد داشت.

سردبیر مجله بخارا در ادامه سخنانش به بخش‌هایی از فرهنگ و تاریخ یزد اشاره کرد و سپس مهندس علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این مجلس در کانون زبان فارسی، بخش‌هایی از فعالیت انجمن مفاخر معماری را مطرح کرد.

وی در معرفی این انجمن، افزود: این انجمن به همت چهل نفر از معماران و شهرسازان کشور در سال ۱۳۸۲ برای حفظ ارزش‌های معماری و شهرسازی ایران زمین و معرفی مفاخیر معماری ایران تأسیس شده و در حال حاضر غیر از فعالیت‌هایی که انجمن خود انجام می‌دهد با تأسیس ۷ مؤسسه مطالعاتی در زمینه مطالعات کلان شهر تهران و میراث مشترک سرزمین، تاریخ شفاهی معماری و شهرسازی ایران، مطالعات باغ ایرانی، مطالعات منظر پایدار و مطالعات فرهنگ آشور کارهایی انجام شده است و هر کدام توسط متخصصین این عناوین به طور حرفه‌ای بخش‌هایی را که از توان انجمن مفاخر ایران بر نمی‌آمد به عهده گرفتند و انجام می‌دهند.

قهاری با اشاره به اینکه جایزه دو سالانه کتاب معماری و شهرسازی را مؤسسه این انجمن برگزار می‌کند و انتشار کتاب معماران معاصر ایران و چندین جلد اندیشه معماران معاصر را به چاپ رسانده است، در بخشی دیگر از سخنانش گزارشی از مطالعات ایرانشناسی انجمن در مورد یزد را بیان کرد و در ادامه، بخش‌هایی از فیلم مستند «مهراو» به کارگردانی حسن نقاشی، به نمایش گذاشته شد.

سپس، دیگر سخنران این نشست، مهندس سامان کارگر، از تاریخچه و روند شکل گیری و تکامل و تغییرات یزد پریروز و دیروز و امروز و سیمای کالبدی یزد فردا، سخن به میان آورد و در ادامه دکتر محمدعلی مرادی در سخنانی از «خرد کویر و کنش مردم یزد» گفت.

دیگر سخنران این مجلس، حسین مسرت بود که از پژوهش‌های ایرج افشار یاد کرد و به معرفی این آثار پرداخت و در خاتمه دکترهمایون صادقی، بخش‌هایی از متن سخنرانی و مطالعات مهندس لیلا پهلوان زاده و بخش‌هایی از کتاب پنج جلدی وی از فرهنگ و معماری یزد را ارائه کرد.

پایان بخش این برنامه، نمایش فیلمی از دستگاه‌های نخ ریسی و کارخانه‌های قدیم یزد بود که امروزه در دست مرمت و بخشی در حال انهدام است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار