کد خبر: ۳۴۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵ 15 December 2016
استان یزد که با نام های دارالامان، دارالعباده، دارالعلم و حسینیه ایران شناخته می شود، از کانون های مهم مذهبی ایران در قبل و بعد اسلام بوده و جمعیت قابل توجه زرتشتیان و بناهای کهن این آیین توحیدی و همچنین پیروان دیگر ادیان توحیدی در این استان مبین همزیستی مسالمت آمیز ادیان در این بخش از کشور پهناور ایران است که در سایه سار آموزه های آیین رحمانی اسلام، همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی در این استان تداوم یافته و به الگویی منحصر به فرد تبدیل شده است.
خشکی اقلیم و محدودیت منابع آب در استان یزد و وجود برخی زمینه های توسعه صنعتی مانند برخورداری از معادن غنی و خاک مناسب برای تولید مصالح صنعت ساختمان باعث شده تا در سه دهه گذشته توسعه صنعتی به جای توسعه کشاورزی به عنوان محور توسعه استان مورد توجه قرار گیرد که رونق صنعت باعث شده تا در سال های اخیر استان یزد به یکی از استان های مهاجرپذیر کشور تبدیل شود و بخش قابل توجهی از جمعیت استان های جنوبی، جنوب شرق و غرب کشور برای یافتن کار به این استان کوچ کنند.
موج مهاجرت به استان یزد از استان های مختلف کشور باعث شده تا شاهد شکل گیری هسته هایی از اقوام مختلف و شکل گیری خرده فرهنگ های مهاجر در این استان باشیم، از سوی دیگر میزبانی استان یزد از جمعیت قابل توجهی از مهاجران کشور افغانستان بر تنوع دینی، قومی و زبانی در این استان افزوده است.
جمعیت استان یزد که در نخستین سرشماری نفوس و مسکن کشور در سال 1335 افزون بر 238 هزار نفر اعلام شده بود بر اساس نتایج سرشماری سال 1390 به حدود یک میلیون و 75 هزار نفر رسیده که با توجه به روند مهاجرت به این استان و نرخ رشد جمعیت که به طور متوسط در تمامی سرشماری ها بیش از 1.7 درصد بوده، جمعیت این استان در سرشماری امسال که هنوز نتایج آن اعلام نشده از مرکز یک میلیون و یکصد هزار نفر فراتر خواهد رفت.
فرهنگ غنی و دیرپای شکل گرفته بر محور همزیستی مسالمت آمیز ادیان و اقوام مختلف در استان یزد در قالب پیشنهاد دیدگاه گفت و گوی تمدن ها به عنوان یک ضرورت، برای جهانی عاری از خشونت از مرزهای ایران اسلامی فراتر رفت و در عرصه جهانی نیز با اقبال گسترده همراه شد.
در شرایطی که نزاع های سیاسی، مذهبی، قومی و ... برخی از مناطق جهان را دستخوش نزاع و حوادث مرگبار کرده است، در ایران اسلامی با برخورداری از پیشینه ی گرانسنگ فرهنگی مشترک، زمینه صلح و همزیستی اقوام مختلف را فراهم آمده است.
هفته وحدت نه تنها نماد وحدت مذاهب اسلامی نیست بلکه نماد وحدت تمامی ادیان و مذاهب توحیدی است که رستگاری بشر را محور آموزه های خود قرار داده اند، چراکه هدف تمامی پیامبران الهی جز هدایت بشر نبوده است.
وجود شهرها و استان هایی مانند یزد که کانون همزیستی ادیان و اقوام مختلف است، الگوهای موفقی از این همزیستی را مقابل روی همگان قرارداده است.

کاظم شاملو

رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار