کد خبر: ۳۶۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۸ 29 January 2017
به گزارش تابناک یزد، شغل شما ممکن است باعث ایجاد استرس شود؛ اما این تنها تأثیری نیست که شغل بر روی بدن می‌گذارد.
شغل‌هایی که به پوست آسیب می‌رسانند

یک سری فاکتورهای خاص شغلی می‌تواند نشانه‌های پیری پوست مانند چین‌وچروک، لک‌ و افتادگی پوست را سرعت بخشد و حتی احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.هر قدر بیشتر در معرض اشعه UV قرار بگیرید، پوستتان سریع‌تر پیر می‌شود. اگر در یک محیط تاریک کار می‌کنید که در زمستان گرم و کم رطوبت است یا دود زیادی در محیط وجود دارد، پوست سریع‌تر پیر می‌شود.

در نتیجه آیا زمان آن فرا رسیده که به هنگام نوشیدن یک فنجان چای در محل کار، کرم ضدچروک خود را نیز استفاده کنید؟ در ادامه به شغل‌هایی اشاره کرده‌ایم که به پوست آسیب رسانده و باعث پیری زودتر از موعد پوست می‌شوند. همچنین روش‌هایی برای بهبود شرایط این افراد شاغل ارائه خواهیم کرد.
 
کارمندان دفتری

می‌دانیم که سوختگی ناشی از نور خورشید، احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد؛ اما حتماً تعجب می‌کنید که کمبود نور آفتاب نیز که با کاهش ویتامین D همراه است، باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست می‌شود. طبق یک تحقیق در Medical Hypotheses، کارمندانی که تمام روز را در محل کار هستند، بیشتر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند.

این تحقیق نشان داد کارمندان دفتری ویتامین D کمتری دارند؛ زیرا تنها اشعه UVA از پنجره‌ها رد می‌شود.

این در حالی است که اشعه UVB که حاوی ویتامین D‌ است و باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود، نمی‌تواند از پنجره‌ها رد شود. افراد دیگری که از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر کار می‌کنند، در روزهای آخر هفته و تعطیلات خود را در معرض آفتاب قرار می‌دهند. این کار نیز احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. مطمئناً نشستن در کنار پنجره و باز کردن آن، به بهبود شرایط کمک می‌کند.
 
خلبان‌ها و مهمانداران

خلبانان و مهمانداران در معرض تشعشعات در ارتفاعات قرار می‌گیرند و به همین دلیل بیشتر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند. نرخ ابتلا به سرطان پوست در خلبانان و مهمانداران با نرخ ابتلا به سرطان پوست در افرادی که از دستگاه‌های برنزه استفاده می‌کنند، برابر است. با این که احتمال ابتلا به سرطان پوست در یک فرد آمریکایی عادی ۲ درصد است، محققان دریافتند سرطان پوست در کارکنان هواپیما دو برابر است.

این میزان باعث نگرانی است و بایستی آگاهی در این زمینه افزایش یابد و اقدامات پیشگیری‌کننده صورت گیرد.
 
راننده‌های تاکسی و کامیون

بسیاری از افراد نمی‌دانند که پرتوهای مضر UV می‌تواند از پنجره‌های وسایل نقلیه عبور کند. افرادی که در شغل‌های حوزه حمل‌ونقل کار می‌کنند، مانند راننده‌های کامیون، راننده‌های تاکسی، رئیس قطار و غیره مستعد ابتلا به سرطان پوست هستند. این افراد ممکن است نشانه‌های پیری پوست مانند چین‌وچروک و افتادگی پوست را تنها در سمت چپ صورت خود داشته باشند.

استفاده روزانه از کرم ضدآفتاب با حداقل SPF‌۳۰ می‌تواند هم از پیری پیشگیری کند و هم احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. مهم نیست که کجا هستید و چه کاری می‌کنید، حتماً از ضدآفتاب بر روی صورت و دست‌ها استفاده کنید.
 
آتش‌نشانان

قرار گرفتن مداوم در معرض دود‌های مضر شعله‌های آتش به DNA سلول‌های پوست آسیب می‌رساند و در نتیجه باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان در آتش‌نشانان می‌شود. همچنین این افراد بیشتر به سرطان دستگاه تنفسی، دستگاه گوارشی و دستگاه ادرار مبتلا می‌شوند. نتایج هشداردهنده از طریق یکی از بزرگ‌ترین تحقیقات در این زمینه به دست آمد.

این تحقیق که در نشریه Occupational & Environmental Medicine منتشر شد، ۳۰٬۰۰۰ آتش‌نشان در سراسر آمریکا را مورد بررسی قرار داد. متخصصین توصیه می‌کنند آتش‌نشانان هر چه سریع‌تر دود را از دست و صورت خود بشویند. تجهیزاتی مانند دستکش و کلاه نیز باید بعد از نوبت‌های کاری کاملاً تمیز شوند. همچنین متخصصین توصیه می‌کنند مواد کاری قوی جدا از اقامتگاه آتش‌نشانان نگه‌داری شود.
 
کشاورزان و کارکنان پالایشگاه نفت

افرادی که ساعت‌های طولانی روی زمین کار می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارند؛ زیرا این افراد همواره در معرض اشعه UV قرار دارند. همچنین تعریق بیش‌ازحد نیز ممکن است منجر به آسیب پوست شود؛ زیرا عرق، حساسیت بدن نسبت به نور را افزایش می‌دهد و منجر به افزایش احتمال سوختگی پوست می‌گردد.

کارکنان پالایشگاه‌های نفت باید پس از اتمام ساعات کاری دوش بگیرند تا هیدروکربن‌های روی پوستشان شسته شود. کشاورزان نیز باید لباس‌ها و کلاه‌های ضدآفتاب بپوشند. همچنین به هر دو گروه توصیه می‌شود تا هر روز از کرم‌های ضدآفتاب بهره ببرند.
 
سلامتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار