کد خبر: ۳۸۳۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴ 23 February 2017
به گزارش تابناک یزد،کار بافی یکی از صنایع نساجی سنتی است که در شهر تاریخی میبد بافته می‌شود. این هنر دستی که به «کارتوفی»، «کارششوک» و «کارکرباس» معروف است و هنرمندان میبد از روزگار دور تابه‌حال در خانه می‌بافتند.

قدمت کار بافی به دوران تیموری بازمی‌گردد و این دستباف سنتی به‌عنوان پارچه‌ی پوشاکی برای انواع چادر زنانه، چادرشب، روانداز، روتختی، پارچه‌های لباسی، بقچه، سفره، دستمال، حوله، پلاس، کیسه حنا و ... کاربرد دارد.

«فاطمه شریف‌زاده» که هنرکار بافی را از مادر خود یاد گرفته است، در گفتگو با خبرنگار یزدندا گفت: تا مقطع دیپلم درس خواندم و حدود 8 سال وارد حرفه کاشی و سرامیک شدم اما چون این کار درآمد خوبی نداشت؛ تصمیم گرفتم هنر مادر خود را ادامه دهم و اکنون‌که 35 سال دارم حدود 15 سال است که کار بافی می‌کنم.

این بانوی هنرمند میبدی اظهار کرد: الآن حدود 10 کارگاه کار بافی زیر نظر من در میبد فعالیت می‌کنند و حدود 300 بافنده مشغول کار بافی هستند که از این تعداد 120 نفر در کارگاه‌ها و مابقی در خانه‌هایشان کار می‌کنند.

وی ادامه داد: از مرکز استان یزد هم تعدادی هنرجو داشته‌ایم که اکنون آن‌ها نیز در یزد این هنر را آموزش می‌دهند که علاقه‌مندان می‌توانند از معاونت صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری آدرس مکان‌های آموزشی را مطلع شوند.

این کارآفرین برتر استان یزد اذعان کرد: ما کارگاه‌های آموزشی زیادی در استان یزد برگزار کرده‌ایم و افراد زیادی آموزش‌دیده‌اند، افراد آموزش‌دیده می‌توانند در کارگاه‌ها مشغول کار شوند و یا در خانه از هنر خود استفاده کنند.

شریف‌زاده گفت: خود ما دستگاه و نخ و همه ابزار کار را در اختیار بانوان علاقه‌مند به هنرهای دستی قرار می‌دهیم و بعد نیز پارچه‌ها را خریداری می‌کنیم یعنی خرید تضمینی مانند قالی‌بافی، بعد از اتمام کار اگر کسی منظم کارکرده باشد ماهیانه حدود یک و نیم میلیون درآمد کسب می‌کند.

وی بابیان اینکه این دستگاه یک فضای 1 در 3 متر نیاز دارد افزود: اگر کسی بخواهد دستگاه را در منزل نصب کند خود ما آهنگر و جوشکار ماهر به او معرفی می‌کنیم و اگر بخواهد دستگاه را برای همیشه بخرد این دستگاه حدود 500 تا 600 هزار تومان قیمت دارد.

این بانوی صنعتگر گفت: اهمیت مسئولین و نگاه ویژه آن‌ها به صنایع‌دستی حتی با خرید جوایز همایش از این نوع محصولات، خود یک تبلیغ گسترده برای رونق بازار در این صنعت مهم و گام عملی برداشتن در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

شریف‌زاده بابیان اینکه از پارچه‌های تولیدشده شال، سفره، دستمال آشپزخانه و ... تهیه می‌شود اظهار کرد: مردم می‌توانند با خرید محصولات کار بافی که نخ خالص و از پنبه است از محصولات باکیفیت استفاده کنند زیرا هم ارزان است و هم به‌صرفه؛ زیرا قیمت یک شال زنانه در که با صنعت‌کار بافی تولیدشده 10 تا 15 هزار تومان است.

این بانوی هنرمند تصریح کرد: مسئولین باید کمک کنند تا این صنعت به تولید انبوه برسد تا امکان صادرات آن فراهم شود زیرا گردشگران خارجی به‌شدت به خرید این محصولات راغب هستند.

وی عنوان کرد: من صنعتگر نمی‌توانم به دلیل مشغله زیاد امکان صادرات کالا را فراهم کنم و از عهده ما برنمی‌آید و این میراث فرهنگی است که با گذاشتن بازرگان و روش‌های مطالعاتی در کشورهای مختلف زمینه صادرات را فراهم کند.

یزد ندا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار