قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت خبر داد:
قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت گفت: با افزايش ماليات بر دخانيات مي‌توانيم مصرف دخانيات را در کشور کنترل کنيم.
کد خبر: ۴۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵ 01 June 2015
به گزارش تابناک یزد  مجتبي خسرو تاج در همايش روز جهاني کنترل دخانيات با بيان اين که وزارت صنايع در راستاي سياست‌هاي وزارت بهداشت براي تندرستي و سلامت مردم و مبارزه با قاچاق مواد دخاني، توليد و برخورد با قاچاق در حال فعاليت است، افزود: در سال گذشته افزون بر 28.7 ميليارد نخ سيگار در کشور توليد شده است و حدود 13.6 ميليارد نخ نيز واردات رسمي سيگار در کشور داشته‌ايم.
وي در ادامه افزود: از 55 تا 65 ميليارد نخ سيگار مصرف شده در سال گذشته در کشور، حدود 18 ميليارد نخ مربوط به قاچاق سيگار در کشور بوده است و اين تقريبا 30 درصد مصرف کشور است.
قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: براساس گزارش‌هاي جهاني حدود 30 درصد از توليدات سيگار در دنيا مشخص نيست که از چه راهي مصرف شده است.
مجتبي خسروشاهي با بيان اين که صنعت سيگار سودآورترين صنعت تجاري دنياست و از آن‌طرف هم مرگ آورترين صنعت نيز است، گفت: در سال 2013، 722 ميليارد دلار حاصل فروش خرده‌فروشي‌ها بوده است و اين صنعت به‌ طور رسمي در دست 5 شرکت عمده دنياست.
وي افزود: مهم‌ترين و موفق‌ترين روش کنترل مصرف سيگار افزايش ماليات بر اين محصول است که با اين روش مي‌توانيم جلوي مصرف سيگار را بگيريم.
قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بيان اين که عرضه و تقاضا رابطه معکوس دارد، گفت: قيمت پايين سيگار باعث مصرف بيشتر آن مي‌شود و چون نيکوتين سيگار باعث اعتياد مي‌شود، بازارهاي جهاني با پايين نگه‌داشتن قيمت سيگار زمينه مصرف بالاي آن را فراهم مي‌آورند، پس لازم است ما با افزايش ماليات بر سيگار با مصرف آن برخورد کنيم.
خسرو تاج گفت: سازمان بهداشت جهاني طرح جامع رديابي و پيگيري مسيرها براي پيگيري از قاچاق از لحظه ورود هر کالا تا مصرف نهايي توسط مصرف‌ کننده را داده است و لازم است اين طرح نيز در کشور اجرا شود و به طبع بسيار موفق نيز خواهد بود.
وي در ادامه افزود: با توجه به تجربه جهاني در کشورهايي از جمله استراليا و فنلاند، اندازه قوطي سيگار و پيام‌هاي درج شده روي قوطي سيگار مي‌تواند در کم کردن مصرف آن تأثيرگذار باشد.
وي با تاکيد مجدد بر تأثير افزايش ماليات بر سيگار در مصرف آن گفت: لازم است هم راستاي هرکدام از سياست‌هاي وضع شده درخصوص عرضه و تقاضاي سيگار، مکانيزم هاي کنترل واردات قاچاق آن را نيز در نظر گرفت تا تأثير ماليات بر سيگار مؤثرتر واقع شود.
خسرو تاج گفت: در سال گذشته 30 درصد واردات سيگار از طريق قاچاق به کشور داشته‌ايم و در صورت کنترل آن مي‌توانستيم حدود 1000 ميليارد تومان به خزانه کشور اضافه کنيم که متاسفانه به علت عدم کنترل آن اين منابع را نيز از دست داديم.
قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اين که لازم است با نيروهاي موجود، قاچاق سيگار در کشور را کنترل کنيم، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز همسو با اهداف وزارت بهداشت در اين زمينه حرکت مي‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار