کد خبر: ۴۹۶۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۲ 20 June 2015
گزارش های رسیده از چین از ممنوعیت دوباره روزه داری در بخش هایی از منطقه سین کیانگ در غرب این کشور برای اعضای حزب مسلمان، کارمندان دولت، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها حکایت دارد، این در حالیست که سفیر چین در مالزی این ممنوعیت را تائید نکرد.

به گزارش تابناک یزد، روزنامه ایندیپندنت نوشت در منطقه مسلمان نشین چین به فروشگاه ها و رستوران ها دستور داده شده است در روزهای ماه رمضان باز بمانند.
این روزنامه انگلیسی امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم آفتاب علی نوشت: چین در بخش هایی از منطقه سین کیانگ در غرب این کشور بار دیگر در ماه رمضان روزه داری را برای اعضای حزب مسلمان، کارمندان دولت، دانشجویان و اساتید دانشگاه ها ممنوع کرد.
به مسلمانان سراسر این منطقه که به علت داشتن اکثریت جمعیت اویغورها شهرت دارد، گفته شده است در این ماه مقدس روزه نگیرند.
دیلزات راگزیت (Dilxat Raxit)،‌ رهبر اویغورها این اقدام چین را تلاش این کشور برای کنترل اعتقادات اسلامی آنها تلقی کرد و هشدار داد این محدودیت ها، مردم اویغور را مجبور می کند در مقابل حکومت دولت چین بیش از پیش مقاومت کنند.
در سال های اخیر، مقامات چینی اویغورهای جدایی طلب را به حملات تروریستی بر ضد غیرنظامیان و موسسات دولتی متهم کرده اند اما این گروه همیشه مشارکت در چنین حملاتی را رد کرده است.
راگزیت به رادیو آزاد آسیا (Radio Free Asia) گفت: «آنها (دولت چین) از والدین تعهد می گیرند که فرزندانشان در ماه رمضان روزه نگیرند.»
بنابر گزارش ها به فروشگاه ها و رستوران هایی که مالک آنها مسلمان هستند نیز دستور داده شده است به فروش سیگار و الکل در این ماه ادامه دهند در غیر این صورت به کلی تعطیل خواهند شد.

خبر ممنوعیت روزه داری در مناطقی در کشور چینی در حالی مطرح شده است که سفیر چین در مالزی گزارش برخی رسانه های غربی در خصوص ممنوع بودن روزه داری در منطقه مسلمان نشین ˈسین کیانگˈ را در غرب این کشور رد کرد.

برخی رسانه های غربی چهارشنبه 27 خرداد 94 اعلام کردند که دولت چین با صدور دستورالعملی، روزه گرفتن دانش آموزان و کارمندان ادارات دولتی را در نواحی مسلمان نشین شمال غرب این کشور ممنوع کرده است.
اماˈهوانگ هویی کانگˈ سفیر چین در مالزی پس از شرکت در میزگرد موسسه استرتژی آسیا در کوالالامپور به خبرنگاران، گفت: من فکر نمی کنم این مطلب صحت داشته باشد. این خبر را رسانه های چین منتشر نکرده اند.
وی با اطمینان گفت که وزارتخانه مربوط به این موضوع در چین واکنش نشان خواهد داد.
اما یک سازمان اویغور در خارج از چین اعلام کرده است مقام های محلی برای جلوگیری از روزه داری مردم به افراد پیشنهاد غذای رایگان داده اند.
ادعا شده است دولت چین براساس اطلاعیه ای برای حفاظت از سلامت افراد و ممانعت از ترویج دین، روزه داری را ممنوع کرده و به اعضای مسلمان حزب حاکم نیز دستور داده است روزه نگیرند.
 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار