به گزارش «تابناک یزد»، سردار حسین نجات جانشن رییس سازمان اطلاعات سپاه شامگاه جمعه در برنامه تلویزیونی به بیان خاطراتی از والفجر 8 پرداخت و اظهار کرد: عملیات والفجر 8 زمانی انجام شد که فرماندهی جنگ به این نتیجه رسید که در نقطه‌ای با دشمن درگیر شود تا با استفاده از غافلگیری به اهداف خود دست یابد.

وی با اشاره به موقعیت مناسب منطقه فاو خاطر نشان کرد:  فاو ارزش نقطه کلیدی برای عراق داشت زیرا تنها راه دسترسی عراق به دریای آزاد و خلیج فارس بود در این عملیات خدمتی که حافظت اطلاعات سپاه انجام داد این بودکه توانست طرح اصطلاح حصار امنیتی را اجرا کند بر این اساس نقاطی که عراق نسبت به ما اقدام به جمع آوری اطلاعات می‌کرد به کمک فرماندهان بسته شده و در نتیجه عملیات در غافگیری کامل انجام شد.

 این فرمانده  دفاع مقدس همچنین به تشکیل حفاظت اطلاعات سپاه در دوران جنگ اشاره کرد و گفت:‌پس از شهادت شهید بهشتی جمعی از رفقای آقای رضایی که در آن زمان نخستین مسئول اطلاعات سپاه بود نزد ایشان رفتند و اعلام آمادگی برای مقابله با ضد انقلاب کردند.

نجات ادامه داد: در سال 61 آقای رضایی به من پیشنهاد داد مسئولیت حفاظت اطلاعات سپا ه را برعهده بگیرم . در آن زمان شاید تعداد کارکنان این بخش به 100 نفر نمی‌رسید اما زمانی که من آمدم با کمک آقای رضایی و با ابتکارات جوانان آن زمان پایه گذاری خوبی انجام شد و در اکثر استان‌ها حفاظت اطلاعات سپاه شکل گرفت. اواخر سال 62 نیز پس از انکه قانون حفاظت اطلاعات تصویب و قرار شد حفاظت اطلاعات به سازمان تبدیل و رییس آن از سوی رهبری انتخاب شود، نخستین رییس سازمان حفاظت اطلاعات آقای سعیدی که نماینده ولی فقیه در سپاه هستند انتخاب شدند.

نجات ادامه داد: بر اساس توافقاتی که میان من و آقای سعیدی انجام شد من قبول کردم مسئولیت حفاظت اطلاعات قرارگاه سپاه یا همان نیروی زمینی در جنگ را بر عهده بگیرم.

 نجات در ادامه صحبت‌های خود به بیان خاطراتی  از دوارن حضور در سازمان مجاهدین انقلاب پرداخت و اظهار کرد:‌اواخر سال 60 اختلافات در سازمان مجاهدین آغاز شد واین اختلافات نیز بیشتر روی میزان ارتباطات نماینده ولی فقیه در سازمان بود.

روزی تعدادی از اعضای سازمان خدمت امام خمینی رفتند و از ایشان خواستند که یک نفر را به عنوان نماینده خود در سازمان مجاهدین مشخص کند درآن جلسه افراد مختلفی پیشنهاد شدکه آیت الله راستی انتخاب شد.

جانشن رییس سازمان اطلاعات سپاه خاطر نشان کرد: در آن زمان برخی پیشنهاد دادند که آقای راستی به عنوان نماینده مقام معظم رهبری در بعد ایدئولوژی باشند و فرد دیگری از سوی امام به عنوان نماینده سیاسی انتخاب شود.در آن زمان معلوم بود که این افراد به دنبال جدا کردن سیاست از ایدئولوژی بودند اما امام این پیشنهاد را نپذیرفتند.

وی با بیان اینکه  این پیشنهاد از سوی جناح بهزاد نبوی مطرح شد افزود:‌همه جناح‌ها ارتباط خوبی با آیت الله راستی داشتند . ایشان در مقطعی احساس کردن که برخی  مواضع سیاسی سازمان مجاهدین انقلاب با مواضع امام فاصله دارد به همین دلیل دخالتشان را در امور سازمان مقداری بیشتر کردند. در آن زمان برادرانی که به عنوان جناح چپ سازمان نامیده می شدند روی دخالت نماینده ولی فقیه اعتراض داشتند به همین دلیل راستی خدمت امام رفت و موضوع را با ایشان درمیان گذاشت و گفت برخی در داخل سازمان معتقدند که من باید فقط نظارت کنم و دخالتی نداشته باشم ، اما امام  در پاسخ تاکید کردند که ایشان باید در امور سازمان دخالت داشته باشد.

این عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب در باره جدایی اعضای این تشکل سیاسی گفت: اصرار آیت‌الله راستی که خطوط امام را اجرا می کرد باعث گله مندی  آن جناح شد و اواخر سال 61 ،18 نفر ازسازمان مجاهدین جدا شدند. بعدها زمانی که سازمان به این نتیجه رسید که به فعالیت در جنگ بپردازد و پس از انحلال سازمان در سال 65، همین افراد از خلاء موجود استفاده کردند و در سال 70با اعمال تغییراتی نظیر تغییر نام سازمان به سازمان مجاهدان انقلاب اسلامی ایران بامشی نبوی مجددا تشکیلات را از سر گرفتند.

سردار حسین نجات که در ایام جنگ مسئولیت حفاظت اطلاعات سپاه را بر عهده داشت درباره وضعیت ارتش و سپاه در آغاز جنگ خاطر نشان کرد:‌ارتش در ابتدای شروع جنگ دو مشکل را با خود یدک می کشید  . یکی این که ارتش تسویه شده بود و تنها به اندازه انگشتان دست سرتیپ تمام در ارتش وجود داشت و دیگری خیانتی بود که تیمسار مدنی انجام داد. او با تغییراتی که در نیروی انسانی ارتش انجام داد کاملا ارتش را در حالت عدم آمادگی قرار داد. یگان ‌ها سپاه نیز در ْآن زمان عمدتا یگان‌های مبارزه با ضد انقلاب بودند.

وی با انتقاد از اتخاذ سیاست‌هایی از سوی بنی صدر در زمان جنگ ادامه داد: سیاست بنی صدر این بود که اجازه نمی‌داد سپاه برای دفاع اقدام به تشکیل یگان کند. او معتقد بود که سپاه می تواند به جای تشکیل یگان، نیروهای خود را به ارتش بفرستد.در نتیجه شرایط اینگونه بودکه سپاه می‌خواست برای دفاع در مقابل دشمن یگان تشکیل دهد و جلوی آنها را بگیرد اما این اجازه را به او نمی‌دادند. در نهایت به محض آنکه در خرداد 60 بنی صدر برکنار شد و از کشور گریخت نخستین عملیات مشترک سپاه انجام و بلافاصله عملیات فتح المبین و ثامن ائمه( شکست حصر آبادان) انجام شد.

جانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه افزود:‌از خرداد 60 تا سال 61 که بنی صدر با افکار لیبرالی کنار رفته بود سپاه تشکیل تیپ داد و در کنارارتش حضور یافت و ما توانستیم دشمن را از مرزها خارج کنیم.

نجات درباره طرح برخی مسائلی مبنی بر وجود اختلاف میان ارتش و سپاه در زمان جنگ با بیان اینکه ارتش و سپاه هیچگاه اختلافی نداشتند و اگر اختلافی وجود داشت روی شیوه عملیات بود خاطر نشان کرد: صیاد شیرازی هیچگاه با سپاه مشکل نداشت اما گاهی سیاست‌هایی که بالاترها اتخاذ می‌کردند باعث دور شدن ارتش و سپاه از یک د یگر می‌شد.

وی در ادامه به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ایام جنگ اشاره و اظهار کرد:‌ایت‌الله هاشمی رفسنجانی درجنگ نقش ویژه ای ایفا کردند که از جمله آنها می توان به هماهنگی میان ارتش و سپاه که توسط ایشان انجام می‌شد و وحدت فرماندهی نیروهای مسلح اشاره کرد. ایشان همچنین در بخش پشتیبانی جنگ نیز نسبتا خود کار کردند. اما نقش و اثر گذاری ایشان در دولت نخست وزیری وقت از جمله نکات منفی است که باید به آنها اشاره شود. در آن زمان نمی‌توانستیم دولت خود را مانند دولت عراق دولت جنگ بنامیم.

این فرمانده با سابقه سپاه با اشاره به جلسه ای با حضور روسای جمهوری و مجلس وقت و همچنین نخست وزیر و تعدادی از فرماندهان سپاه اظهار کرد: بر اساس خاطرات سردار رشید در این جلسه آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رییس جمهوری و آیت‌الله هاشمی به عنوان رییس مجلس و نخست وزیر وقت حضور داشتند فرمانده کل سپاه مطرح کرده بود اگر برای ما 500گردان را تجهیز و آنها را تامین کنید می‌توانیم تغییراتی اصولی در جبهه ها انجام دهیم. بر اساس گفته‌های سردار رشید در آن جلسه تنها کسی که از این پیشنهاد دفاع کرد آیت‌الله خامنه‌ای بود . در آنجا نخست وزیر گفته بود ما نمی‌توانیم بند پوتین این 500 گردان را تامین کنیم.

 نجات با تاکید بر این که سقوط فاو و شلمچه به دلیل رد استراتژی فرماندهان سپاه مبنی بر افزایش 500 گردان به سپاه بود اظهارکرد: اگر این نیروها تامین می‌شدند ما می‌توانستیم فاو و شلمچه را حفظ کنیم . در آن زمان سه چهارم نیروهای ما به غرب رفته بودند و تنها یک چهارم نیروهای سپاه و نیروهایی از ارتش در جنوب باقی مانده بودند به همین دلیل عراق توانست با پاتک های خود فاو و شلمچه را بگیرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد طرح برخی مسائل مبنی بر اینکه نیروهای مسلح ایران در آخر جنگ توان رزم نداشتند خاطر نشان کرد:  سال 67 بعد از پذیرش قطعنامه دشمن تا پاسگاه زید آمد، همه یگان‌های ما برای دفع متجاوز پر شده بودند و حدود 400 گردان نیرو به سپاه آمده بود در آن زمان در جلسه‌ای فرمانده‌های سپاه اعلام کردند برای حمله برای بازپس گیری فاو و شلمچه آمادگی دارند. آنها این پیشنهاد را به مقام معظم رهبری دادند و ایشان نیز موضوع را به اطلاع حاج احمد آقا رساندند امام به حاج احمد آقا گفته بودند ما قطع‌نامه راپذیرفته ایم لذا خلاف عهد عمل نمی‌کنیم.

جانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه در ادامه با بیان دلالیل پذیرش قطعنامه 598 توسط امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: درشرایطی که ما برای تحمیل اراده خود به دشمن پشت درهای بصره بودیم سازمان ملل قطعنامه 598 را صادر کرد. در آن زمان یگان‌های ما در حال از دست دادن نقاط کلیدی بودند اما قعطنامه همه مواردی که امام خمینی(ره) به دنبال آن بودند را در خود داشت  برنده اصلی جنگ ما بودیم وتوانستیم دشمن را بیرون و ماشین جنگی‌ آنها را خاموش کنیم. سازمان ملل نیز عراق را ملز م به پرداخت غرامت به ایران کرد.

نجات درباره دلایل حمله مجدد عراق بعد از پذیرش قطعنامه و حضور آنها تا نزدیکی اهواز گفت:‌تصور ما این بود چون ما قطعنامه را پذیرفته ایم عراق نیز به عهد خود پایبند است. در آن زمان در رزمندگان ما تصور عمل خلاف عهد وجود نداشت. یکی دیگر از دلایل این اقدام این بودکه بسیجیان ما در موضع آفند بهتر از موضوع پدافند عمل می‌کردند.

 سردار حسین نجات که از سال 79 تا 89 فرماندهی سپاه ولی امر ( حفاظت از مقام معظم رهبری) را بر عهده داشت در ادامه صحبت‌های خود حضور در فرماندهی سپاه ولی امر را یکی از بهترین مقاطع عمر خدمتی خود عنوان کرد و گفت: در آن زمان بیشتر از آنکه حضور من جنبه کاری داشته باشد، جنبه آموزشی داشت و من مطالب بسیاری در محضر مقام معظم رهبری آموختم. در همین زمینه یکی ازمسائلی که در ایشان و خانواده شان بارز است، ساده زیستی است. وسایلی که در خانه ایشان وجود دارد حتی راضی کننده خانواده زیر سطح متوسط نیست چرا که منزل ایشان موکت است چنانچه که فرشی نیز وجود داشته باشد فرش نخ نما است.

وی خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری از همان اول به فرزندان و دامادهای خود گفته اند که وارد کار اقتصادی نشوندو هیچکدام از آنها وارد این عرصه نشده اند و من حتی فکر نمی‌کنم هیچ کدام از فرزندان ایشان منزل ملکی داشته باشد.

فرمانده پیشین سپاه ولی امر ادامه داد:‌مقام معظم رهبری از خودرویی قدیمی که زمان ریاست جمهوری در اختیار داشتند استفاده می‌کردند زمانی من احساس کردم که این خودرو کهنه شده است به همین دلیل درخواست خرید خودروهای جدید را به فرمانده سپاه دادم اما زمانی که ایشان از موضوع مطلع شدند اعتراض کردند که چرا این خودروها را آورده‌اید ایشان گفتند که باید ماشینی بیاورید که ارزان ترین قمیت را داشته باشد و از مسائل امنیتی مورد توجه شما برخوردار باشد.

وی با اشاره به انجام مذاکراتی با ایران خودرو جهت تولید خودروی ضد گلوله خاطر نشان کرد: در مقطعی به دنبال این بودم که بتوانیم  گیربکس و موتور سمند را تقویت و شیشه‌ها و درب‌های آن را ضد گلوله کنیم در همین راستا با مسئول وقت ایران خودرو به تفاهم رسیدم. زمانی که موضوع را با اطلاع مقام معظم رهبری رساندم ایشان خوشحال شدند اما پس از تغییر مسئول ایران خودرو ما موفق نشدیم که آن پروژه را به نتیجه برسانیم.

جانشن رییس سازمان اطلاعات سپاه در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود به بیان مطالبی درباره نظر مقام معظم رهبری نسبت به موضوع حصر و محصوران پرداخت و اظهار کرد:‌ در قضیه فتنه یک مرتبه که دانشجوها به خدمت رهبری آمده بودند یک نفر از آنها از ایشان پرسید که چرا در مقابل منافقین اینقدر صبر و حوصله نشان می دهید ؟ رهبری در پاسخ به آن فرد گفتند چرا شما به محض اینکه افرادی تخلف و انتقادی می‌کنند لقب منافق می دهید.

نجات با بیان اینکه رهبری حتی حاضر نشدند به فتنه گران منافق بگویند درباره اتفاقاتی که در روز عاشورای 88 افتاد خاطر نشان کرد: پس از اتفاقاتی که در عاشورا رخ داد بلافاصله از دفتر رهبری پیام آمد که بدانید که فتنه گران اهل آتش زدن خیمه عاشورا نیستند بلکه این کار ضد انقلاب است. با وجود اینکه مقام رهبری نسبت به حادثه عاشورا تاکید داشتند که نباید این اقدام را به فتنه گران نسبت دهیم اما یکی از فتنه گران فردای عاشورا آن افراد را «‌خداجو»‌نامید .

وی با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری درباره بازجویی از بازداشتی‌های آن ایام گفت: در جریان فتنه افرادی را که دستگیر می‌شدند نیروی انتظامی سریعا بازجویی می‌کرد. در آن زمان مقام معظم رهبری فرمودند که چنانچه که 50 نفر را دستگیر می کنیم و می‌دانید 49 نفرگناهکارند ویک نفر بیگناه است اما نمی‌توانید آن یک بیگناه را شناسایی کنید ، نمی‌توانید آن 50 نفر را نگه دارید.

جانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری اولین فردی بودند که در قضیه کهریزک به قوه قضاییه دستور رسیدگی دادند در آن زمان دادستان وقت اطلاع داد که موضوع رسیدگی شده اما اگر همان زمان که دستورات لازم صادر شده و موضوع رسیدگی شده بود دیگر آن اتفاق نمی افتاد.

 سردار نجات با بیان اینکه بسیاری فکر می‌کنند حصر به دلیل اتفاقات بعد از انتخاب بود اظهار کرد:‌فتنه و جریان بعد از انتخابات از 24 خرداد آغاز و در 9 دی همان سال تمام شد. و فتنه گران آزاد بودند اما 20 ماه بعد که بیداری اسلامی در مصر و تونس اتفاق افتاد و همچنین شورشیان مسلح سوریه علیه بشار اسد آغاز شده بود ، بعضی ‌ها که امروز آزاد هستند از زندان برای رهبران جریان بیداری اسلامی در تونس و مصر نامه نوشته بودند و گفته بودند که اقدام شما مانند جنبش سبز است. این افراد همچنین از زندان به جبهه النصره نامه نوشتند و از آنها حمایت کردند.

این در حالی بود که در 22 بهمن سال 89 مردم ایران راهپیمایی کردند و از بیداری اسلامی در جهان اسلام حمایت کردند.

 وی با اشاره به اعلام درخواست راهپیمایی از سوی موسوی و کروبی در روز 25 بهمن 89 اظهار کرد:‌آقایان موسوی و کروبی نامه ای نوشتند به وزارت کشور و اجازه خواستند تا روز 25 بهمن از میدان انقلاب تا میدان آزادی راه‌پیمایی کننند در شرایطی که وزارت کشور هنوز اعلام نظر نکرده بود، رسانه‌های آنها اخبار مربوط به راهپیمایی را اطلاع رسانی کردند.

جانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه ادامه داد:‌طراحی آنها این بود که مردم به میدان آزادی بیایند ومانند میدان التحریر چادرهایی  علیه نظام برپا کنند در آن روز نزدیک به 4هزار نفر از میدان فردوسی تا میدان انقلاب به خیابان‌ها آمدند و با نیروهای انتظامی درگیر شدند ک در آن روز دو نفر به شهادت رسیدند فردای آن روز آن دو نفر سران فتنه اطلاعیه ‌ای دادند واز حضور مردم قدردانی و به ناجا که به وظیفه خود عمل کرده بود حمله کردند.

سردار نجات با بیان اینکه حصر بعد از بیست ماه و بعد از آنکه آنها می‌خواستند فتنه و لشکر کشی خیابانی جدیدی انجام دهند در شورای عالی امنیت ملی مطرح و تصویب شد اظهار کرد: رییس جمهور فعلی در آن جلسه به عنوان نماینده رهبری حضور داشت همچنین رییس جمهور وقت ، رییس قوه قضائیه و وزاری کشور و امور خارجه و همه مسئولان اصلی در جلسه شواری امنیت ملی درباره حصر حضور داشتند.

وی با بیان اینکه  در این مدت انتظار این بوده که این افراد از نظرات خود عدول کرده و از ملت معذرت خواهی کنند و سردارنجات ادامه داد: علی القاعده چنانچه این نوع جرائم به قوه قضاییه برود بعید می دانم حکمی کمتر از اعدام و یا حبس ابد به آنها بخورد.

جانشن رییس سازمان اطلاعات سپاهدر پایان صحبت‌های خود به ارائه تحلیلی به فضای امنیتی کشور پرداخت واظهار کرد:‌ایران در میان کشورهای دنیا یکی از کشورهای دارای امنیت بالا است. این امنیت نیز مرهون حضور مردم وفعالیت خوب و قدرتمند دستگاه های اطلاعاتی و وجود همکاری و هماهنگی کامل میان این دستگاه‌ها است.