بخش هایی از اظهارات او را با خانه ملت در ادامه میخوانید:

چرا اسم خاندان هاشمی و حزب کارگزاران با ثروت اندوزی درآمیخته شده است؟

ثروت‌اندوزی شخصی و سوء استفاده از مناصب حکومتی حتما مذموم است ولی مردم و کشور را ثروتمند کردن حتماً امر پسندیده‌ای است. آقای هاشمی دنبال این بودند که ایران توسعه پیدا کند و مردم ثروتمند شوند و عده‌ای که نمی‌توانستند این را بفهمند این فضا را علیه آقای هاشمی راه انداختند.

در ایران همیشه یکی از درگیری‌ها، درگیری بی‌هنران با باهنران است. کسانی که هیچ هنری ندارند نمی‌توانند ببینند دیگران هم هنر دارند و آنها را زیر سوال می‌برند. ما تیپمون تیپی است که دلمان می‌خواهد ایران مدرن شود و امکان ندارد در ایران توسعه ایجاد شود بدون اینکه پروژه‌های بزرگ و اساسی در آن اجرا شود، آیا می‌توانید تصور کنید امروز اگر مترو را نداشتیم چه شرایطی ایجاد می‌شد و این حجم مسافر در خیابان‌ها چه وضعیتی ایجاد می‌کرد. مشکل ما، مشکل آی کیومان است؛ آی کیوی ما یک مقدار بیشتر از دوستان دیگرمان است؛ مشکل کارگزاران و خانواده آقای هاشمی این است که مقداری آی کیو بالایی دارند و می‌فهمند که کشور را نمی‌توان با توزیع پول نفت اداره کرد و نمی‌شود کشور را با نگهداشتن ظرفیت‌ها و اجرا نکردن پروژه‌ها حفظ کرد. کشور اگر می‌خواهد رشد کند و مردم رفاه داشته باشند زیرساخت‌ها باید توسعه یابد. اینها را ما می‌فهمیم و سال‌ها هم گفته‌ایم.

اصلا با ژن موافق نیستم، آی کیو را همه دارند اما بعضا از آن استفاده نمی‌کنند. ژن برتر می‌شود نژادپرستی و خیلی چیز بی‌ربطی است. بعضی دوستان ما در جمهوری اسلامی منافع کوتاه‌مدتشان را بر منافع درازمدت ملت ترجیح می‌دهند، خوب می فهمند که بعضی کارها چه تأثیراتی دارد اما مسئولیت نمی پذیرند، مثلا همین یارانه‌ها غلط است، دولتی که پول ندارد اضافه کار کارمندانش را بدهد، دولتی که نمی‌تواند بدهی پیمانکارانش را بپردازد، دولتی که باید در سال یک میلیون و دویست هزار شغل در سال درست کند اما ششصد هزار شغل بیشتر نمی‌تواند درست کند، این دولت بی‌خود می‌کند به حساب همه از دم پول می‌ریزد. اینها بحث مسئولیت‌پذیری است، آی‌کیو شوخی بود، مسئولیت‌پذیری جدی است.

در فضای سیاسی ایران مخصوصا با فضایی که امروز در فضای مجازی است و همه پچ‌پچ‌ها و نجواها فورا منعکس می‌شود طبیعتا حرف زیاد زده می‌شود اما واقعیت این است که کار در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان خیلی سالم انجام شد و خیلی خوب جمع‌بندی شد و به همین دلیل هم مردم اقبال کردند. حالا یک کسی رفته به یک خانم محترمی گفته می‌توانید کمک کنید به ستادها که این هم یکی از وظایف اداره کنندگان امر انتخابات است؛ ولی اگر قرار بود منابعی جابه‌جا شود باید همان خانم در لیست می‌رفت، اینکه این خانم مدعی است که از او طلب پول کردند، من می‌دانم شما هم می‌دانید که آن فرد اگر بیشتر از این هم پول می‌خواستند که بیابد در لیست پول می‌داد اما واقعیت این است که همه کسانی که می‌توانستند با پول وارد لیست شوند در لیست نیستند و این لیست، لیست خوبی است؛ حداقل از این بابت که بعضی‌ها در آن نیستند، لیست خوبی است و هیچ کاسبی تقریبا در آن نیست.

یکی از موضوعاتی که در چند وقت اخیر در تیتر اول روزنامه‌ها دیده می شود، موضوع پدیده شاندیز است. شما گویا جلساتی را هم با مسئولان پدیده قبل و بعد از این اعتراضات داشته‌اید، موضوع پدیده از چه قرار است؟

آقای پهلوان یک روز آمد پیش من و درباره پدیده شاندیز توضیح داد، او دومین مرد در بخش خصوصی ایران بود که با او آشنا شدم که حقیقتا در قامت یک دولتمرد ظاهر شده بود، اولین کسی که دیدم چنین ظرفیتی داشت، آقای رحمان گلزار است که شهرک اکباتان را ساخته و دومین نفر این آقای پهلوان است و من غیر از این دو نفر تاکنون کسی را با این ظرفیت ندیدم. کارهایی که پهلوان انجام داده است، نشان می‌دهد در اشل یک دولتمرد وارد شده، تنها انتقادی که به آقای پهلوان داشتم این بود که چرا این حجم وسیع از سرمایه‌گذاری را در ۵۰ هکتار زمین متمرکز کرده، این حجم سرمایه‌گذاری باید در ۵۰۰ هکتار زمین انجام شود و ۵۰۰ هکتار از اراضی ایران آباد شود اما گفت که زمین در اختیارم قرار ندادند.

سوال این است که چرا ما او را زندان کردیم؟ جواب این است که چون کار کرده؛ کسی را که دادستان، رئیس مجموعه انتخاب کرده برای مشورت پیش من آمد من از او سوال کردم که مشکل چیست؟ گفت که این پروژه کسری ندارد، مازاد دارد، اما بعضی‌ها دلشان می‌خواهد این پروژه آنقدر معطل شود که بر اثر گذشت زمان کسری پیدا کند تا بتوانند اعدامش کنند. این خیلی بد است که کسی که رفته با پول مردم کسب و کار راه انداخته و بسیاری از آن سود کرده‌اند و ارزش افزوده ایجاد شده، زندان شود. اگر این کار اشتباه بوده، کمکش کنید و راهنمایی‌اش کنید.

آقای مرعشی گویا شما ارتباط نزدیکی با شهرام جزایری دارید. درست است؟

ایشان پیش من رفت و آمد داشت و من یکی از مدیران را برای تحقیق در مورد کارهای او فرستادم. وقتی برگشت به من گزارش داد که این آدم بااستعدادی است اما تمام کارهایش کاغذی است و اصلا کار سرمایه گذاری تاکنون نکرده است و خوب است شما راهنمایی‌اش کنید تا برود کارهای واقعی انجام دهد و من همین را به شهرام جزایری منتقل کردم و یکی دو جا هم در کرمان سرمایه‌گذاری کرد و اتفاقاً همین‌ها هم به دردش خورد و وقتی دستگیر شد، سرمایه گذاری‌های واقعی را که کرده بود توانست جواب بدهد و بدهی‌هایش را از محل همان سرمایه گذاری‌ها پرداخت کرد؛ بچه بااستعدادی است، اما عجول است و عادت کرده بود به اینکه افراد را استخدام کند و این کار غلطی است.