گفت و گو با شاعر یزدی
کد خبر: ۵۴۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷ 28 June 2015
به گزارش تابناک یزد "افسانه نوری" متولد سال ۵۴ از شاعران پر کار و موفق یزدی است که علاوه بر سرودن شعر خوب ،گوینده و مجری خوبی نیز هست.
از وی تاکنون کتاب های صدای پای غزل ، آپارتمان های خشتی ، در سایه سار مهتاب ،مجموعه شعر زنان یزد ،مرا ورق بزن ،چاووش و کنگره شعر کویر به چاپ رسیده است .
 نوری در جشنواره های بسیاری از جمله جشنواره شعر رضوی مشهد ، جشنواره شعر وحدت بروجرد ، جشنواره شعر علوی مازندران و جشنواره شعر بسیج شیراز و همچنین جشنواره های کشوری که در یزد برگزار شده از جمله جشنواره شعر نماز مهریز ، شعر کویر و شعر روستا موفق به کسب رتبه شده است .
این شاعر هنرمند در گفتگو با تابناک به معرفی آثار خود و چند وچون نوشتن آنها پرداخته است . 
از چه زمانی به سرودن شعر علاقمند شدید ؟ اگر بتوانم شعرهای دوران کودکی ام را شعر بنامم ، از همان کودکی مطالبی شعر گونه را بر کاغذ می آوردم اما برای اولین بار در سال اول دبیرستان با شرکت در جشنواره استانی شعر ، حاعز رتبه شدم . در واقع من به سراغ شعر نرفتم بلکه این شعر بود که من را انتخاب کرد .
شعر به نوعی فرزند یک شاعر است که امیدوارم مادر خوبی برای آن باشم .
 آماری از سروده هایتان دارید ؟ تعداد شعرهایم بی شمار است و هیچ وقت آنها را نشمرده ام . شاید بیش از ۵۰۰  شعر در زمینه های متنوع شامل : غزل ، چهار پاره ، مثنوی و رباعی داشته ام و البته اگر منظور موضوع این اشعار باشد ،موضوعات عرفانی ، مذهبی و گاه اجتماعی در آنها دیده می شود .            
 تا امروز چند عنوان کتاب در این مورد چاپ کرده اید ؟ تاکنون ۲ کتاب به نام های ( صدای پای غزل) و ( مرا ورق بزن) به چاپ رسانده ام ولی ۵ کتاب را نیز گردآوری کرده ام . به تازگی نیز به شعر کودک ملحق شده ام و قرار است درآینده ای نه چندان دور و نزدیک کتاب های شعر کودک من وارد بازار شود. 
  شاعری چه جذابیتی دارد ؟ سرودن شعر ، احساسی همچون لطافت و عشق است . جذابیت شاعری مربوط به آن زمانی است که در خلوت و به دور از همهمه و دغدغه های روز مره ، به کناری می نشینم و با سرودن شعر ، خودم و روحم را از قید و بند  تیرگی آزاد می کنم ارزیابی شما از حوزه شعر در یزد چیست؟ در حال حاضر تعداد شاعران به خصوص زنان شاعر ، نسبت به دوران گذشته بیشتر شده است ، در حالی که در قدیم فقط پروین اعتصامی و فروغ فرحزاد را که البته زیاد هم قدیمی نیستند داشتیم .
 به نظر می رسد در  حال حاضر شعر گسترش پیدا کرده است و مردم به شعر علاقمند شده اند و یزدی ها نیز همین طور هستند.
استقبال از شب های شعر استان چگونه است ؟ مردم کمتر به شب های شعر می آیند و شاید دلیل اصلی ترین دلیل آن فکر کردن به این باشد که حضور آنها در این مکان باید از طریق ارگانی خاص باشد .لذا در حال حاضر بیشتر  شرکت کنندگان در شب های شعر استان ، شاعران هستند.
  به نظر من با اضافه کردن موارد جنبی به شب های شعر و دعوت و تشویق مردم به حضور در آنها می توانیم شاهد  پر بار تر شدن این محافل ادبی باشیم .                            
 آیا از شاعران استان حمایتی می شود ؟ حمایت ها معمولا شامل حمایت های مالی برای چاپ شعر ، خرید کتاب شعر و نیز حمایت های معنوی است . البته اداره فرهنگ و ارشاد استان در سال های اخیر تاحدودی توانسته در حمایت از شاعران خوب عمل کند ؛ هر چند شاعران استان برای به چاپ رساندن و نیز توزیع کتاب های خود با مشکل  روبرو هستند .   
مهم ترین معیار شما در کارتان چیست ؟ اگر بگویم صداقت ، قطعا حرفی نسبی زده ام . شعر چیزی فراتر از حقیقت است پس شعر باید با رویا و اصل خیال پردازی نیز همراه شود تا شیرین تر بیان شود .   
 آینده شغلی خود را چگونه می بینید ؟ من همیشه  مثبت نگر بوده ام و افقی باز  و وسیع همراه با امید و آرزو را در مورد خودم ، آینده دنیا ، شعر و شاعری پیش رو تصور می کنم.

درخواست شما از متولیان شعر در استان چیست ؟ هر چند هنرمند و شاعر باید خودش جایگاهش را بشناسد و جای خود را به اصطلاح درجامعه باز کند اما متولیان شعر به خصوص اداره فرهنگ و ارشاد هم در پیمودن این راه می توانند به شاعران کمک کنند . هر چند تا به حال نیز با کوتاهی مواجه نبوده ایم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار