الف: «در صورتی که روسیه به حمایت از ایران ادامه داده و شورای امنیت در این باره اقدامی نکند، ایالات متحده و هم پیمانان آن ناچارند علیه ایران اقداماتی را انجام دهند».
کد خبر: ۵۷۲۷۲۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۱ 01 March 2018

به گزارش «تابناک یزد»؛ این سخنان نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل است. صحبتهایی که پس از تصویب قطعنامه غربی عربی برای محکومیت ایران، به اتهام مسلح سازی انصارالله در یمن، و بویژه هدف قرار دادن عربستان توسط موشکهای بالستیک یمنی مطرح شد؛ تا این سوال را برانگیزد: منظور سفیر ایالات متحده از این سخنان چیست؟ واشنگتن چه اقدامی علیه ایران خواهد کرد؟

آمریکا دو گزینه بیشتر در اختیار ندارد؛ گزینه سیاسی با عیار سنگین، که در اعلام کناره گیری از توافق هسته ای با ایران و بازگشت تحریمها نمود می یابد؛ تحریمهایی که شامل بانک مرکزی ایران و بانکهای جهانی در تعامل با آن، بخصوص بانکهای اروپایی و چینی نیز می شود. علاوه بر این، آمریکا می تواند به گزینه نظامی فراگیر یا مقطعی روی بیاورد، اما قطعا تمرکز بر تبلیغات رسانه ای در مورد بازگشت تحریمها و اقدامات سیاسی و دیپلماتیک ایالات متحده در این باره، بسیار پایین تر از سطح تهدیدی است که نیکی هیلی متوجه ایران کرده و از این حیث، صحبتهایش سخیف و بیهوده می نماید.

در گزینه هسته ای، کاملا مشخص است که مشکل واشنگتن تنها با ایران نیست، بلکه در این بین چین و اروپا که پایبند به توافقند نیز مطرح هستند؛ دولتهایی که با بازگشت تحریمها مخالفند؛چرا که شرکتهای آنها هم مجبور می شوند بهای بازگشت تحریمها را بپردازند. این در حالی است که روسیه در کنار ایران ایستاده و بر این نکته تاکید می کند که لغو توافق از سوی واشنگتن به معنای آن است که ایران حق دارد غنی سازی اورانیوم را از سر بگیرد و دولتهای پایبند به توافق نمی توانند در این باره ایران را مواخذه کنند، بلکه لازم است با واشنگتن مقابله کرده و مانع لغو توافق شوند، یا اینکه به تحریمهای آمریکا علیه ایران پایبند نباشند.

آیا آمریکای که دو مرتبه از لغو توافق کنار کشیده، قادر است این بار وارد جنگ اقتصادی بزرگی شود که نتایج واضحی دارد و می تواند پیامدهای منفی گسترده ای بر جایگاه اقتصادی آمریکا بگذارد؟!

در زمینه نظامی، در سالهای اخیر، چیزی به نفع واشنگتن تغییر نکرده است و همین مساله آن را به سمت کنار گذاشتن این گزینه سوق می دهد. نیروهای آمریکایی مستقر بین عراق، سوریه، خلیج{ فارس} و راههای دریایی منطقه، اهداف آسانی برای ایران و هم پیمانان آن هستند و موفقیت نتایج عملیات نظامی توسط آنها همانطور که جان کری وزیر خارجه سابق آمریکا گفته بود، هیچ تضمینی ندارد؛ بویژه آنکه اوباما مدعی بود که انجام عملیات نظامی علیه ایران در منطقه، می تواند منجر به تسریع تولید بمب هسته ای از سوی ایران، خواهد شد.

حدود دو ماه پیش دنیس راس، یکی از دیپلماتهای سابق آمریکا و سفیر صلح این کشور در مقاله ای نوشت:« پاسخ دو گانه به دو سوال مهم در رابطه با سیاست آمریکا در قبال حمایت از کردها در سوریه و در مقابله با ایران را در چگونگی رفتار واشنگتن با فروپاشی رویای کردهای عراق برای جدایی از این کشور می یابیم و نیز در رفتار بی تفاوت فرماندهان آمریکا در کاخ سفید و پنتاگون، در شرایطی که کردها مهمترین فرصت برای اقدام ایالات متحده علیه ایران بودند، از حمایت از کردهای عراق چشم پوشی کردند، چرا که خواهان جنگ نیستند. براین اساس، قطعا در سوریه نیز حمایت آمریکا از کردها برای رسیدن به مسافت صفر با ایران، همانطور که گادی ایزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل گفته است، از کلام و تنش زایی سیاسی فراتر نمی رود.

بدین معنا سخنان تهدید آمیز نیکی هیلی را باید پوچ و بی اساس دانست.

منبع: روزنامه البناء

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار