مشاور سابق امور فرهنگی و ارتباطات استاندار یزد:
مشاور سابق امور فرهنگی و ارتباطات استاندار یزد با اشاره به خدمات ملک‌الشعرای بهار به شعر و ادب فارسی، گفت: بهار، آخرین قصیده‌سرای بزرگ زبان فارسی بود.
کد خبر: ۵۹۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۳ 26 April 2018

غلامرضا محمدی بابیان زندگی‌نامه شاعر نامی کشور محمدتقی بهار متخلص به ملک‌الشعرای بهار، گفت: ملک‌الشعرای بهار شاعر، سیاستمدار، ادیب و روزنامه‌نگار در سال 1263 متولد شد و در سال 1330 دار فانی را وداع گفت.

وی با اشاره به اینکه آرامگاه ملک‌الشعرای بهار در ظهیرالدوله تهران است، افزود: این شاعر نامی در دربار مظفرالدین شاه بدین لقب مشهور شد و شش دوره نماینده مجلس بود.

مشاور سابق امور فرهنگی و ارتباطات استاندار یزد با برشماری شاگردان ملک‌الشعرای بهار در عرصه شعر و ادب، اظهار داشت: دکتر محمد معین، ذبیح‌الله صفا، دکتر عبدالحسین زرین‌کوب، دکتر دبیر سیاقی از شاگردان این مرد آزادی‌خواه هستند.

این شاعر یزدی با دوپهلو خواندن بسیاری از اشعار ملک‌الشعرا بهار، اظهار داشت: این شاعر در دوران جوانی به نهضت مشروطه خواهان وصل شد و تبعید و زندان را تجربه کرد، به‌گونه‌ای که بسیاری از اشعار وی سیاسی بوده و مضمون آزادی‌خواهی دارد.

وی در خصوص اشعار ملک‌الشعرای بهار و تأثیرگذاری اشعار وی در بین مردم، اذعان کرد: تصنیف‌ها و ترانه‌های وی در افکار مردم جای گرفته و در نهضت‌های آزادی‌خواه تأثیرگذار بوده و به‌موجب آن به متحدشدن مردم می‌انجامید.

محمدی با اشاره به بیت معروفی از اشعار ملک‌الشعرای بهار مانند برو کارکن مگو چیست کار که سرمایه جاودانیست کار، عنوان کرد: یکی دیگر از تصنیف‌های بسیار معروف وی مرغ سحر است.

مشاور سابق امور فرهنگی و ارتباطات استاندار یزد ملک شعرای بهار را آخرین قصیده‌سرای بزرگ زبان فارسی دانست و به قصیده دماوند به‌عنوان اشعار بسیار گیرای وی اشاره‌کرده و یادآور شد: امثال شاعرانی مانند ملک‌الشعرا زبان مردم بوده‌اند و مردم را به‌سوی حق و آزادی‌خواهی سوق می‌دادند.

این شاعر یزدی با اشاره به شعرهای خوب، نامی و تأثیرگذار شعرای استان یزد، گفت: وحشی بافقی، فرخی یزدی و ... نیز دارای فعالیت‌های تأثیرگذار در جامعه بوده‌اند؛ به‌گونه‌ای که نقش مهمی را ایفا می‌کردند.

وی در پایان از وجود 300 الی 400 شاعر فعال در استان یزد خبر داد و خاطرنشان کرد: می‌توان با صراحت از وجود شعرای خوب نام‌برده به‌گونه‌ای که عرصه از مردان عشق خالی نبوده و شعرایی مانند خانم عالیه مهرابی، زکریا اخلاقی و ... نقش مهمی را در عرصه ایفا می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار