مجلس سنای آمریکا صلاحیت «مایک پامپئو» برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا را تایید کرد.
کد خبر: ۵۹۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 27 April 2018

به گزارش «تابناک یزد»، مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه صلاحیت «مایک پامیئو» را برای تصدی سمت وزیر خارجه آمریکا تایید کرد.

«مایک پومپئو» که ماه گذشته از سوی «دونالد ترامپ» به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی ریاست وزارت خارجه آمریکا مطرح شد، پیش از این ریاست سیا را بر عهده داشت. وزیر خارجه قبلی آمریکا «رکس تیلرسون» بود که رئیس‌جمهور آمریکا روز ۲۲ اسفند پامپئو را به عنوان جایگزین او معرفی کرد.

پامپئو با تایید سنا هفتادمین وزیر خارجه آمریکا شد +معرفی

برخی منابع خبری گزارش داده‌اند امارات ممکن است در برکناری «تیلرسون» ایفای نقش کرده باشد. اسفندماه سال گذشته شبکه خبری بی‌بی‌سی از دسترسی به ایمیل‌هایی خبر داد که محتوایشان دلالت بر تلاش یک بازرگان وابسته به امارات برای برکناری «رکس تیلرسون» داشت.

بی‌بی‌سی گزارش داده بود که «الیوت برویدی» بازرگان وابسته به امارات و از حامیان مالی کارزار انتخاباتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با وی، تیلرسون را «ضعیف» و «برج ژله‌ای» خوانده و برکناری وی را خواستار شده است.

رسانه‌های عربی خلیج فارس از برکناری تیلرسون و انتصاب پامپئو به جای وی ابراز خشنودی کردند.

«پامپئو» یکی از تندروترین چهره‌ها در آمریکا علیه ایران است و بارها خواستار لغو توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ شده است. او همچنین در میزگردی در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران را داده بود.

این افسر بازنشسته ارتش، و فارغ التحصیل مدرسه حقوق «وست‌پوینت» و هاروارد همچنین به دلیل حمایت از تکنیک‌های خشن شکنجه علیه مظنونان تروریسم مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری قرار دارد.

پامپئو قبل از تصدی ریاست سیا، نماینده ایالت کانزاس در مجلس سنای آمریکا بود.

انتصاب او به این سمت چند هفته قبل از فرارسیدن ضرب‌الاجل برجامی ترامپ صورت می‌گیرد.

«دونالد ترامپ» روز 22 دی‌ماه در جدیدترین اقدام خود ضد برجام تهدید کرد ممکن است آخرین باری باشد که رفع تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به موجب مفاد این توافق را تمدید می‌کند.

او به نمایندگان کنگره و دولت‌های اروپایی ضرب‌الاجل داد تا فرارسیدن موعد بعدی تعلیق تحریم‌ها در روز 12 ماه می (22 اردیبهشت‌ماه) برای «اصلاح معایب فاجعه‌بار» برجام اقدام کنند و گرنه آمریکا را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار