سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد یزد اعلام كرد: طراحی و ایجاد مخزن دستی آب و به دنبال آن تخریب دیوار باغ جهانی دولت آباد با توجه به مسئله کمبود آب در یزد، با مجوز هیات راهبردی باغ‌های جهانی کشور اجرا شده است.
کد خبر: ۵۹۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 29 April 2018

«مجید علومی» به دنبال انعکاس خبر تخریب دیوار باغ جهانی دولت آباد و ایجاد سازه‌ای در جوار اين اثر تاریخی، اظهار کرد: این طرح کاملاً مصوب و با مجوز هیات راهبردی باغ های جهانی کشور اجرا شده است. 

وی با اشاره به اين كه ایجاد مخزن دستی آب علت اصلي تخريب صورت گرفته است، افزود: باغ دولت‌آباد از سمت پارکینگ آن به دليل وجود تاسيساتي همچون موتورخانه، منبع هوایی آب و لوله‌های آب در بخشی از این فضا، داراي منظره نامطلوبی است لذا اجرای این طرح با توجه به مسئله کمبود آب در یزد از اهميت خاصي برخوردار بود.

علومي با اشاره به شروع اجراي اين طرح از آذرماه سال گذشته، خاطرنشان كرد: یک هفته پس از شروع این طرح، مسقف کردن مخزن آن اجرا شده است و موتورخانه آن نیز مسقف خواهد شد.

وي در رابطه با این طرح بیان کرد: جانمایی سیستم تاسیسات آب در زیرزمین و ساماندهی آن متناسب با معماري اين اثر و با تایید هیات راهبردی باغ‌های جهانی کشور متشکل از چندین صاحب نظر در زمینه معماری، مصوب شده بود.

وی ادامه داد: این مخزن دستی در دو مرحله اجرا شده كه شامل مخزن ذخیره آب و موتورخانه است و  در مجاورت دیوار خشتی چینه‌ای باغ دولت آباد قرار داشته است.

اين مسئول با اشاره به تخريب اين ديوار گفت: اين دیوار بر اساس شواهد موجود بارها تخریب و بازسازی شده و علاوه بر آن نیز در وضعیت کنونی به سمت بیرون شکم داده بود ولي قطعاً پس از ايجاد موتور‌خانه مجدداً اين دويار همانند قبلش بازسازي مي‌شود. 

وی تاكيد كرد: البته تخریب و بازسازي مجدد این دیوار نیز در طرح مصوب شده بود چرا که طرح‌های بزرگی مانند ایجاد سیستم آب‌رسانی در  این بنای تاریخی بدون نظارت و تصویب هیات راهبردی باغ های جهانی امكان اجرا ندارد.

علومي تصریح کرد: منظره موجود تا یک ماه آینده وجود نخواهد داشت و سیستم آب‌رسانی نيز در زیر زمین تکمیل می‌شود. 

وی از اعتبارات خوب در نظر گرفته شده برای این باغ نيز خبر داد و افزود: خوشبختانه در سال جاری اعتبارت مناسبی در رابطه با مبلمان، ساماندهی و فضای سبز این باغ جهانی در نظر گرفته شده است. 

سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ دولت‌آباد يزد يادآور شد: بازارچه این باغ که در سال گذشته علاوه بر نمای نامناسب، توجه و دید گردشگران به این بنا را گرفته بود با استقرار پایگاه میراث جهانی باغ دولت آباد در سال جاري ساماندهی شد.

علومي در پايان استقبال از باغ جهانی دولت آباد یزد را بسیار قابل توجه دانست و گفت: اين باغ جهاني تنها در ايام تعطيلات نوروز مورد استقبال و بازديد قريب 150 هزار گردشگر و مسافر نوروزي قرار گرفت و عنوان پربازدیدترین بنای تاریخی شهر یزد را به خود اختصاص داد.

ياداور مي‌شود؛ باغ  دولت‌آباد يكي از باغ‌های قدیمی و مشهور شهر یزد است كه بلندترين بادگير خشتي جهان به ارتفاع 33.8 متر را در خود جاي داده است. اين باغ در سال 1346 به شماره ۷۷۴ به ثبت ملی رسیده و سپس در قالب مجموعه باغ‌هاي ايراني به ثبت میراث جهانی توسط یونسکو در آمده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار