معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: قدمت سازه ای که دیروز(یکشنبه) تصویر تخریب آن با بیل مکانیکی در شبکه های اجتماعی منتشر شد کمتر از 40 سال است و تاکنون در فهرست بناهای ثبتی قرار نگرفته است.
کد خبر: ۶۰۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ 21 May 2018

ساشا ریاحی مقدم، افزود: این سازه جدید با آجرهای سفال اجرا شده و در خارج از محدوده عرصه و حریم ثبتی شهر یزد قرار دارد.
وی اضافه کرد: در برهه کنونی به یگان حفاظت اعلام شد کار را متوقف کند تا راه حلی برای حفاظت این بنا پیدا شود.
وی ادامه داد: این بنا جزئی از میراث معماری معاصر یزد است که با هماهنگی مالک یا بهره‌ برداران احتمالی مورد مطالعه قرار گیرد تا پرونده آن در فهرست آثار ملی ثبت شود.
معاون اداره کل میراث فرهنگی یزد یادآور شد: پیشنهاد این است با توجه به طرح تفصیلی شهر، محوطه پیرامون آن به منظور ایجاد فضای سبز توسط شهرداری تملک و ساختمان مرمت شود.
تصویر تخریب یک سازه قدیمی در یزد با بیل مکانیکی که گفته می شود بقایای باغی در بلوار بنافتی زاده این شهر است، روز گذشته در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت و سخنگوی شورای شهر یزد با انتشار تصویر و مطلبی در این شبکه ها، از غریب بودن فرهنگ و میراث فرهنگی در روزگار کنونی نوشت.
استان یزد 2 هزار و 270 هکتار بافت تاریخی و 6هزار و 500 اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و 850 اثر به ثبت ملی رسید. 
با توجه به غنای یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر استان شامل 200 هکتار از بافت تاریخی شهر یزد، باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد در میراث جهانی سازمان علمی، آموزشی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است. 
یزد در کنار فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران ، مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است، به گونه ای که استقبال از این شهر تا پنج برابر افزایش یافت و این امر گردشگری را محور توسعه استان قرار داد. 
در سال 1396، 126 هزار و 366 گردشگر خارجی به استان سفر کردند که این تعداد در مقایسه با سال 1395، حدود 11 درصد افزایش دارد. 
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی در سال 96 از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار