رئیس میراث فرهنگی ابرکوه خبر داد
رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه گفت: هنرمندان صنایع‌دستی ابرکوه جهت اجرای زنده چنته بافی، نمدمالی و ساخت عارسُک جلی در سی‌اُمین نمایشگاه ملی در تهران شرکت می‌کنند.
کد خبر: ۶۴۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲ 18 August 2018

مجاهد کرباسی اظهار کرد: یکی از رویکردهای میراث فرهنگی در شهرستان این است که با توجه به شعار سال و حمایت از کالای ایرانی، بتواند تولیدات داخلی مردم این شهرستان را در قالب صنایع‌دستی به سراسر کشور و حتی جهان معرفی کرده و به یک برند تبدیل کند.

کرباسی ادامه داد: محقق شدن هدف فوق از یک‌طرف موجب حمایت از تولیدات داخلی شده و از سوی دیگر اشتغال و توسعه صنعت گردشگری را به دنبال داشته و موجب ترویج فرهنگ بومی شهرستان خواهد شد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه اذعان کرد: در همین راستا به همت این اداره تعدادی از هنرمندان صنایع‌دستی ابرکوه جهت اجرای زنده چنته بافی، نمدمالی، ساخت عارسُک جلی، رومیزی پنبه‌ای و عرضه و فروش این محصولات در سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی شرکت خواهند کرد.

وی یادآور شد: نمایشگاه فوق از تاریخ ۳ لغایت ۹ شهریورماه با بیش از 500 غرفه در فضای 8 هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار می‌شود.

کرباسی تأکید کرد: مشبک، معرق، منبت چوب، چرم دوزی، قلم زنی روی مس، نقاشی روی شیشه و پارچه، نگارگری، حجم سازی، چهل تکه دوزی، گیوه دوزی، قفل سازی، چنته بافی و عارسُک جلی از جمله صنایع دستی شهرستان ابرکوه است که 4 مورد اخیر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه نام عارسک های فوق برگرفته از نام مادربزرگ‌ها است، گفت: عارسُک جلی از سرچین پارچه لباس مادربزرگ‌ها و با استفاده از چوب، پنبه و ارزن(اَلُم) تکه پارچه، یراق و پولک دوخته می‌شده است.

وی با بیان اینکه قدمت انواع لباس‌های زنانه و مردانه عارسک های مذکور به دوران قاجار بازمی‌گردد، افزود: پوشش عارسُک های جلی لباس شش چین، هشت چین، پُرچین، کلوش، اسلامی، زیجمه کوتاه و بلند، نظامی، تنبان، چارقد، یقه فرج الهی، جلیقه، الخُلاق، شب‌کلاه و ... است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه عنوان کرد: نمدمالی از جمله صنایعی است که همچون قالی، گلیم و … با دست صورت تهیه شده و بیشتر در مناطق مرطوب جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های رماتیسمی و عضلانی استفاده می‌شود.

کرباسی کاربردهای دیگر نمد را در سنگ‌بُری‌ها برای جلا دادن به سنگ‌های تزئینی، در صنعت خودرو سازی برای کف ماشین‌ها، محافظت چوپانان از نیش حشرات موزی، عقرب، مار و… تزئین خانه‌ها، دانست.

وی چنته بافی را به‌عنوان یکی دیگر از صنایع‌دستی ابرکوه معرفی کرد و گفت: این نام برگرفته از ضرب‌المثل معروف «چه در چنته داری؟» است که قدمت آن مربوط به سال‌های دور و از جمله رسوم زرتشتیان بوده است. بدین ترتیب که داماد هدیه قیمتی خود را درون چنته می‌گذاشته و به عروس تقدیم می‌کرده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگرچه چنته در سایر شهرهای ایران هم وجود دارد اما چنته‌های ابرکوه با استفاده از نخ ابریشم، چند سوزن، یک میله چوبی استوانه‌ای و با نقوش هندسی منظم ازجمله لوزی، بُتّه بادامی، گل لاله، نقش مروارید و غیره بافته شده و منحصربه‌فرد است.

کرباسی تصریح کرد: چنته که قدمت آن به قرن‌ها قبل می‌رسد در رسومی از جمله «دستمال کیسه» و «پیش گذارون» مورد استفاده قرار می‌گرفته و امروزه با کمی تغییر به‌صورت کیف، جلد تلفن همراه، دستبند، گردنبند، انگشتر و ... کاربرد دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار