«علیمحمد فتحآبادی» ضمن تشريح برنامههای سرویس و تعمیرات سیستمها و تجهیزات زیربنایی شبکه انتقال و فوق توزیع استان، به عبور موفق استان از پیکبار تابستان امسال اشاره و آن را مرهون آمادگی، بهروزرسانی و سرویس به موقع کلیه تجهیزات پستها و خطوط انتقال برق دانست.
وي افزود: از مهر پارسال تا پایان شهریور 97 برای آمادگی شبکه در پیک بار سال جاري با مدیریت، برنامهریزی و اجرای اقدامات دقیق، واحدهای عملیاتی معاونت بهرهبرداری بالغ بر 770 برنامه نگهداری و تعمیرات اجرا و برای گروههای اجرایی تعمیراتی، بازدیدها و طرحهای اصلاح و بهینهسازی بیش از 2600 مجوز انجام کار صادر شد.
فتحآبادی همچنین از تمهیدات لازم برای آمادگی شبکه در تابستان 98 خبر داد و گفت: برای اجرای برنامههای نگهداری و تعمیرات سیستمها و تجهیزات زیربنایی شبکه انتقال و فوقتوزیع توسط کمیته برنامهریزی نگهداری و تعمیرات، تمهیدات لازم اندیشیده شده است .
مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقهای یزد در ادامه خاطرنشان کرد: علت اجرایی نشدن برخی از برنامههای پیشبینیشده، محدودیت شبکه و عدم موافقت دیسپاچینگ ملی یا دیسپاچینگ توزیع و فوق توزیع بوده است .
فتحآبادی همچنین زمان انجام اغلب برنامههای سرویس دورهای و تعمیرات شبکه و تجهیزات پستها و خطوط را ششماهه دوم سال عنوان کرد و افزود: علت آن محدودیت تجهیزات شبکه در پیکبار تابستان و لزوم آمادگی برای رفع مشکلات و آمادگی برای عبور از پیکبار تابستان است .
وی از هماهنگی و تعامل با شرکتهای برق استانهای همجوار، شرکت توزیع و مشترکین صنعتی بزرگ بهمنظور برنامهریزی کاهش خروج تجهیزات خبر داد و تاکید کرد: بهاینترتیب کلیه ذینفعان، برنامههای خود را برای تعمیرات دورهای و کنترل و مدیریت خاموشیها هماهنگ میکنند .
اين مسئول با مهم خواندن نظارت بر فرایند نگهداری و تعميرات و توانمندسازي کارکنان در این خصوص افزود: بهبود رويههاي سرويس و نگهداري و شناسايي نقاط ضعف و بالا بردن اثربخشی فعالیتهای نگهداری و تعمیرات حائز اهميت است و آمارها نشان از عملكرد رضایتبخش در مبحث نگهداری و تعمیرات توسط این دفتر دارد .
فتحآبادی افزود: تجهیزات انتقال نیرو که شریانهای اصلی برق کشور هستند از اهمیت خاصی در این صنعت برخوردارند و نگهداری از این تجهیزات، ارزشمند و حیاتی است و جز با برنامهریزی و آمادگی کامل شبانهروزی میسر نخواهد شد .
وی با بیان این که فعالیتهای نگهداری و تعمیرات بهصورت تماموقت انجام میگیرد، تصریح کرد: بهرهبرداران پستها هنگام ایجاد هرگونه اشکالی در تجهیزات پست و خطوط و در هر ساعت از شبانهروز، آن را به گروههای کشیک دفتر فنی انتقال، اعلام میکنند و پیمانکاران مربوطه در کوتاهترین زمان ممکن مشکل را برطرف و گزارش میکنند .
فتحآبادی در پایان اظهار كرد: با تمركز روي نقاط حساس و برای حفظ پایداری و قابلیت اطمینان شبکههای موجود، طرحهای اصلاح و بهینهسازی تعریف و اجرا میشود و خوشبختانه بررسی سوابق شاخصهای بهرهبرداری در برق منطقهای یزد، نشان از عملكرد قابلقبول در اين بخش دارد.