در سالروز تاسیس اولین خانه گردشگری کشور در یزد؛
اولین کتابخانه تخصصی گردشگری کشور در سالروز تاسیس اولین خانه گردشگری در یزد با حضور مسئولان استان افتتاح شد.
کد خبر: ۸۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷ 23 August 2015

به گزارش تابناک یزد "محمد مهدی شرافت" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان امشب در حاشیه این مراسم در جمع اهالی رسانه، به نقش گردشگری به عنوان موتور محرک میراث فرهنگی اشاره کرد.

وی در ادامه در رابطه با برنامه‏‏های توسعه‎‎ای زیرساخت‎‎های گردشگری در استان تصریح کرد: با توجه به کمبود مراکز اقامتی مدرن در استان سرمایه‎‎گذارانی در این رابطه دعوت به همکاری شده‎‎اند و در همین راستا اخیراً کمیسیون ماده پنج هتل 5 ستاره یزد به گنجایش 260 اتاق اخذ شده که یکی از لوکس‎‎ترین هتل‎‎های کشور محسوب خواهد شد.

وی همچنین از پیگیری ساخت یک هتل دیگر در کمیسیون ماده پنج، گودبرداری هتل پنچ ستاره اردکان، مراحل اجرای طبقه دوم هتلی در شهرک رزمندگان یزد، طرح توسعه هتل مشیرالممالک و غیره خبر داد.

شرافت همچنین به موضوع اقامتگاه‏‏های بوم‎‎گردی در استان اشاره کرد و اظهار کرد: با توجه به اهمیت منتفع شدن مردم از توسعه گردشگری تاکنون 30 مجوز برای اسکان گردشگران در بخشی از خانه شهروندان براساس مجوزهای قانونی صادر و به متقاضیان تسهیلات داده شده و تا یک ماه آینده شاهد آغاز فعالیت خدمات دهی 10 خانه خواهیم بود.

وی به طرح‎‎های پردیسان در استان هم اشاره کرد و گفت: در حالی یک سال از بهره‎‎برداری از باغ صدری تفت می‎‎گذرد که از اواخر سال گذشته پردیسان ابرکوه به بخش خصوصی واگذار شده و طراحی آن انجام شده است و رسماً در هفته آتی با حضور سرپرست صندوق حفظ توسعه ایران عملیات اجرایی ان آغاز می‎‎شود.

 وی ادامه داد: مشکلات حقوقی طرح حجت آباد وزیر در اشکذر نیز مرتفع شده و در مرحله انتخاب مشارکت کننده است و در مورد طرح پردیسان اردکان هم با انتخاب سرمایه‎‎گذار در حال تنظیم قرارداد هستیم.

 مدیر کل میراث فرهنگی استان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در رابطه با طبیعت گردی در استان، نوید اجرای برنامه‎‎های خوبی تا یک ماه آینده در حوزه کویرنوردی در استان را داد.

"سید محسن حاجی سعید" رییس انجمن راهنمایان گردشگری استان نیز در ابتدای این نشست گفت: نظر به تاکید مسئولان ارشد استان در مورد تبدیل گردشگری استان به یک صنعت، تشکل‎‎های گردشگری استان در راستای هم‎‎افزایی بیشتر برای دستیابی به این مهم و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اقدام به راه‏‏اندازی اولین خانه گردشگری کشور در یزد کرد.

وی افزود: این مکان مامنی برای تشکل‎‎های گردشگری استان است و تاکنون فعالیت‎‎های گسترده‎‎ای را صورت داده است که از آن جمله می‎‎توان به جلسات هفتگی کتابخوانی و برپایی نشست‎‎هایی با حضور مسئولان کشوری و استانی اشاره کرد.

حاجی سعید با اشاره به افتتاح اولین کتابخانه تخصصی گردشگری کشور به مناسبت سالروز تاسیس خانه گردشگری یزد در این مکان، از تامین منابع گردشگری روز دنیا در این مکان خبر داد.

"سید امیر مسعود طباطبایی" رییس جامعه هتلداران به عنوان یکی دیگر از تشکل‎‎های فعال در خانه گردشگری یزد نیز هدف از ایجاد این کتابخانه تخصصی را فراهم کردن مکانی برای آشنایی بیشتر علاقمندان به این حوزه از طریق مهیا کردن منابع مطالعاتی عنوان کرد.

به گفته وی، نیروی انسانی آموزش دیده یکی از ارکان توسعه گردشگری است و در همین راستا برنامه‎‎های خوبی صورت گرفته و تلاش می‎‎شود تا نقش بخش خصوصی در این رابطه پررنگ‏‏تر از گذشته شود.

طباطبایی با اشاره به وجود 45 مجموعه اقامتی اعم از هتل‎‎ها و مهمان‎‎پذیرها، گفت: با توجه به سیاست‎‎های دولت جدید شاید پنج برابر شدن اشغال تخت‎‎های اقامتی استان در بخش گردشگری در سال‎‎های اخیر هستیم ولی این به معنای به  حد اشباح رسیدن ظرفیت اشغال مراکز اقامتی نیست ولی قطعاً روحی تازه به این بخش دمیده و برخی از مراکز اقامتی استان را از حالت انفعال خارج کرده است.

وی نیز به سرمایه‎‎گذاری بخش خصوصی در حوزه ایجاد مراکز اقامتی مدرن در استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه استان از ظرفیت خوبی در بحث هتل‎‎های زیر چهار ستاره برخوردار است ولی اکثر گردشگران خارجی خواستار اقامت در هتل‎‎های چهار و پنج ستاره هستند.

طباطبایی در پایان نیز ابراز امیدواری کرد با توجه به توانایی‎‎های و ظرفیت‎‎های گردشگری استان ظرفیت مراکز اقامتی استان در طول سال به حد اشباح برسد به نحوی که سرمایه‎‎گذاران این بخش شخصاً به این حوزه رجوع کنند.

"محمدحسن سرداری" رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات سفر نیز به کمیته‎‎های مختلف این انجمن اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 60 آژانس گردشگری و 45 دفتر هواپیمایی در استان یزد فعالیت دارند که در مجموع 65 دفتر در استان را شامل می‎‎شوند.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با کمیته فنی هواپیمایی از نظارت بر فعالیت دفاتر هواپیمایی، صدور مجوزها و شکایات به عنوان یک مشاور فنی در آینده از سوی این انجمن خبر داد.

"موحد" نائب رییس و مسئول کمیته گردشگری این انجمن صنفی در استان هم با اشاره به فعالیت‎‎های صورت گرفته در خانه گردشگری یزد، اظهار کرد: استان یزد باید رویکرد گسترده‎‎تری نسبت به قبل در رابطه با گردشگری داشته باشد و این اتفاق نمی‎‎افتد مگر این که همه اقشار از جمله رسانه‎‎ها در این حوزه وارد شوند و قطعاً با پرسشگری نواقص در این حوزه برطرف و به چشم‎‎انداز آتی استان دست خواهیم یافت.

در ادامه این نشست نیز مدیر عاملان موسسات آموزشی گردشگری استان نیز به ایراد سخن در رابطه با نقش آموزش در این حوزه و نیز اقدامات صورت گرفته در این حوزه پرداختند.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار